Sosiaalinen media
Sosiaalisesta mediasta liikkuu paljon kaikenlaista tarinaa. Monesti saatetaan käsittää että sosiaalinen media on pelkkä Facebook, ja sosiaalisen median mainonta display-mainonnan ostamista. Aivan näin ei kuitenkaan ole. On hyvä siis määritellä mistä tulen blogissani kirjoittamaan ja kertoa mistä oikein on kysymys.
Ihmisten välistä kommunikaatiota on ollut olemassa niin pitkään kuin ihmisiäkin. Nyt kun tämä luonnollinen kommunikaatio on saanut uusia mahdollisuuksia, kun työkalut ovat digitalisoituneet, ja tähän kommunikaatioon tarjoutuu mahdollisuus ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta.
Ei ole siis erikseen mitään virtuaalisia ihmisiä ja oikean maailman ihmisiä, kuten totesinkin Tiedosta-lehden artikkelissani. Sosiaalinen Media käsitteenä on sitten taas lujittunut kattokäsitteeksi isolle määrälle erilaisia digitaalisia työkaluja, joiden avulla ihmiset pystyvät olemaan yhteydessä toistensa kanssa.
Yksi hyvä määritelmä löytyy mielestäni Jussi-Pekka Erkkolan gradusta “sosiaalisen median käsitteestä”, joka menee seuraavasti:
"Sosiaalinen media on teknologiasidonnainen ja rakenteinen prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla vertais- ja käyttötuotannon kautta. Samalla sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, jolla on tuotanto- ja jakelurakenteen muutoksen takia vaikutuksia yhteiskuntaan, talouteen ja kulttuuriin."
Markkinointi ja sosiaalinen media
Markkinointi taas on aina pohjimmiltaan asiakassuhteen aloittamista ja ylläpitoa. Kotlerin vanha määritelmä sanookin "markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa". Markkinointi käynnistää asiakassuhteen ja välittää arvoa asiakkaalle tuotteesta. Markkinoinnin tulisi olla tuotteeseen täysin integroitua ja saada ihmiset rakastamaan tuotetta.
Kun yhdistämme sosiaalisen median ja markkinoinnin, saadaan käyttöön käsite jossa käyttäjät/kuluttajat tulevat mukaan osaksi markkinointia. Tämä näkyy sitten siten, ettei tuotteen arvosta välitä viestiä suoraan sen omistaja, vaan kuluttaja tutuilleen. Prosessi ei ole tässä pelkästään yksisuuntainen, vaan samalla kuluttaja välittää tuotteen omistajalle arvokasta tietoa miten tuotetta pitäisi kehittää, sekä onko tuote sellainen mitä kuluttajat haluavat. Kannattaa myös muistaa, että 40-60% uskoo mainontaan, 90% kavereiden suosituksiin.
Kun palataan takaisin maan päälle, näkyy tämä sitten konkreettisemmin toimenpiteinä ja “pöhinänä” tuotteen ympärillä. Tällä pörinällä tarkoitetaan sitä, että käyttäjät ottavat tuotteen omakseen ja viestivät joko epäsuorasti tai suorasti siitä omalle “yhteisölleen” eli kaveripiirilleen.
Epäsuora viestintä on esimerkiksi tykkäys facebookissa. Käyttäjä tykkää jostain, ja samalla tämä heijastuu tämän Facebook-kavereiden newsfeediin. Suorempi jakaminen on sitten esimerkiksi viraalivideon kaivaminen Youtubesta, ja jakaminen omaan blogiinsa tai Twitteriin.
Tulen käsittelemään blogissani ajankohtaisia aiheita liittyen sosiaaliseen mediaan ja sen kaupalliseen hyödyntämiseen. Tulemme todennäköisesti pureutumaan analyyttisesti syvälle eri palveluihin ja kampanjoihin, sekä etsimään niiden ydintä. Samat ratkaisut ja vaihtoehdot ovat varmasti myös siirrettävissä eri ympäristöihin, ja näin tulemme IAB:n kautta kehittämään koko verkkomainonnan kenttää, auttamaan omalta osaltamme sen kasvussa ja muutoksessa.
Nyt tähän loppuun haastankin sinut, mistä asioista haluaisit IABlogin käsittelevän aiheita? Kirjoita rohkeasti kommentti ja tule mukaan kehittämään verkkomainonnan alaa!
20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää16.01.2025
IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
lue lisää15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää