
Netin käytössä iällä on väliä!
Iän merkitys ihmisten käyttäytymistä määrittelevänä tekijänä on
vähentynyt. Eri ikäryhmien väliset erot ovat kaventuneet, eivätkä
ihmisten elämät noudata enää samanlaisia kaavoja kuin aiemmin. Esim.
samassa nelikymppisten kaveriporukassa voi olla yksi isoäiti, yksi
esikoistaan odottava ja yksi lapseton ikisinkku.
Lähes koko työikäinen väestö käyttää jo internetiä, mutta netin
käyttötavoissa ikä on selkeästi erotteleva tekijä, vahvistaa tuore
NetTrack-tutkimus. Kun nuoremmat ovat netissä, vanhemmat käyvät
siellä. Nuorten netin käyttö on myös paljon monipuolisempaa kuin
vanhempien. Alle 25-vuotiaiden internetkäyttö painottuu ilta-aikaan,
jolloin noin puolet heistä viihtyy sosiaalisen median parissa. Yli
50-vuotiaiden nettikäyttö jakautuu tasaisemmin päivän mittaan ja
heidän netin käytöstään uutisten seuraaminen ja sähköposti haukkaavat
leijonan osan.
Alle 25-vuotiaista noin puolet kuuntelee netin kautta musiikkia ja
lukee blogeja. Yli 50-vuotiaista musiikkia kuuntelee vain 10% ja
blogeja lukee 32%.
Arvatkaapa muuten, ketkä ovat aktiivisimpia Facebookkareita?
…Oikea vastaus on: alle 35-vuotiaat naiset!
Kooste suomalaisten verkon käytöstä: TNS Gallup NetTrack 2013
06.02.2025
Miksi et voi olla huomioimatta Retail mediaa vuonna 2025?
Muistaako kukaan viime vuodelle ennustettuja mediatrendejä ja "ennusteita"? Todennäköisesti suurin osa osaisi sanoa AI:n, mutta mitä muuta? Kuinka monelle trendille tai ennusteelle annetaan aito mahdollisuus toteutua yhden vuoden aikana - nopeasti ohi menevässä vuodessa.
lue lisää06.02.2025
Pelimainonnan myytinmurtajat osa 2
Pelimainonnan ympärillä pyörii edelleen sitkeitä myyttejä, jotka eivät vastaa tämän päivän digitaalisen pelaamisen todellisuutta. Vaikka gaming-mainonta on jo vakiinnuttanut paikkansa tehokkaana markkinointikanavana, monet brändit saattavat yhä aliarvioida sen monipuolisuuden ja kohderyhmien laajuuden. Pelaaminen ei ole enää vain nuorten harrastus, eikä pelimainonta rajoitu vain tiettyihin genreihin tai alustoihin. Tässä artikkelissa jatkamme yleisten harhaluulojen purkamista ja tuomme esiin pelimainonnan kehittyviä mahdollisuuksia, jotka tarjoavat brändeille entistä tehokkaampia tapoja tavoittaa ja sitouttaa yleisöjä.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää