Mitä tarkoitamme, kun puhumme vähittäiskauppamediasta?
Sivistyssanakirjan määritelmän mukaan media tarkoittaa muiden muassa viestin välittäjää, viestintä-, mainos- ja tiedotusvälineitä, kuten lehdistö, radio, televisio ja erilaiset mainostaulut. Vielä parikymmentä vuotta sitten käsitys mediasta oli yhteneväinen; ihmiset ymmärsivät median käsitteellä samanlaisia asioita. Toisin on tänään aikana, jolloin median käsite saa jatkuvasti uusia merkityksiä.
Entä mitä vähittäiskauppamedia sitten tarkoittaa? Vähittäiskauppamediassa ei ole kyse uudesta tai monimutkaisesta ilmiöstä vaan ikiaikaisesta kaupan tehtävästä saattaa brändit ja asiakkaat yhteen mahdollisimman lähelle toisiaan. Kaupan median perustehtävä on rakentaa kohtaamispisteitä – eli medioita – ja kertoa ihmisille tuotteista, jotka heitä kiinnostavat ja ovat heille tarpeellisia.
Nykyisin kaupalla on mahdollisuus kertoa asioista ihmisille entistä palvelevammin ja osuvammin, koska kohtaamispisteitä on paljon ja data mahdollistaa kohdentamisen. Aiemmin kohtaamiset olivat fyysisiä: kyläkauppias kertoi suullisesti myymälässä tuotteista tai ripusti ilmoituksia kaupan seinälle. Nyt rinnalle on tullut erilaisia digitaalisia kohtaamispisteitä. Keinovalikoima on laajentunut ja lopputulos tarkentunut.
Isot kansainväliset Amazonin ja Alibaban kaltaiset toimijat ovat mediayhtiöitä siinä missä kauppojakin ja kulkevat kehityksen etujoukoissa. Me Suomessa sovellamme hyviä käytäntöjä suomalaiseen maaperään sopivalla tavalla. Toistaiseksi olemme vielä harjoittelijoita kansainvälisessä mittakaavassa.
Hukkamarkkinointia ei sallita 2020-luvulla
Digitalisaatio on mahdollistanut sen, että kauppa pystyy palvelemaan asiakkaitaan yksilöllisemmin ja paremmin sekä kertomaan heille asioista, jotka heitä kiinnostavat ja ovat heidän elämässään relevantteja. Filosofia ei ole vuosien saatossa niinkään muuttunut, mutta tavat palvella ihmisiä sitäkin enemmän.
Globaali trendi on, että vähittäiskauppa pureutuu yhä syvemmälle asiakaslähtöisyyteen miettimällä viestien sisältöä ja oikeaa kanavaa. Keinot vaihtelevat toimijasta riippuen, mutta kaikkien päämääränä on tarjota parempaa palvelua.
Kenenkään kaupan alan toimijan ei pitäisi 2020-luvulla sortua hukkamarkkinointiin. Älykkäässä palvelevassa markkinoinnissa lähtökohtana on lopulta, ettei brändin tarvitse maksaa kuin aidosti sille merkityksellisistä kontakteista. Onhan esimerkiksi loukkaavaa häiritä koiranruokamainoksilla ihmistä, joka ei omista koiraa.
Korona-aika on jopa kiihdyttänyt vähittäiskauppamedian kehittymistä. Korona on tuupannut myös kaupanalaa digiloikkaan. Kansainvälinen kilpailu ei todellakaan ole vähentynyt eikä vauhtia ole nyt mitään syytä hiljentää.
Kuluva vuosi on ollut raskas perinteiselle mediamainonnalle, kuten lehti-, tv- ja ulkomainonta. Kaupan media on kuitenkin kukoistanut ja kasvanut vaikeana koronavuotenakin maailmanlaajuisesti. Kehitys kertoo selkeää kieltään siitä, että mainostajat kokevat asiakaskohtaamiset kaupan kanavissa vaikuttavana, tuottavana ja nykyaikaisena mainonnan keinona.
Markkinoijien on elintärkeä ymmärtää, että viestien kiinnostavuus, merkityksellisyys, oikea-aikaisuus ja kanavan valinta ratkaisevat lopulta sen, miten ihmiset suhtautuvat markkinointiin. Hukkamarkkinointiin sortuva toimija on asiakkaan silmissä pahis, kun taas relevanttia tietoa oikea-aikaisesti tarjoava markkinoija näyttäytyy hyviksenä.
Fiksu markkinoija pyrkii toiminnallaan tilanteeseen, jossa kaikki voittavat.
Anne Sassi, johtaja, Medialiiketoiminta, SOK
Anne Sassin vastuulla on SOK MEDIAn medialiiketoiminta, joka koostuu omasta mediasta, tällä hetkellä Yhteishyvä ja kehitteillä olevat omat mediat, ja kaupallisista markkinointipalveluista.
01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää17.10.2024
IAB Jäsenesittely: Eeva Ronkainen ja Podspace
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Eeva Ronkainen ja Podspace
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää