Mitä kuuluu ohjelmallisen mainonnan maailmaan?
Alma Mediaratkaisut toteutti jo toistamiseen Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen ohjelmallisen mainonnan ostajille mm. mediatoimistoissa. Kyselyn tavoitteena on selvittää ohjelmallisen mainonnan ja sen ostamisen lainalaisuuksia ja trendejä suomalaisessa ostajakentässä. Tuoreimpaan kyselyyn vastasi 84 ohjelmallisen mainonnan ammattilaista.
Näin Suomi bidaa -kyselyssä nousi esiin neljä keskeistä teemaa:
1. Evästekato ja sen vaikutukset näkyvät jo nyt
- Jopa 73 % vastaajista kertoo evästekadon vaikuttavan jo nyt ohjelmallisen mainonnan kampanjasuunnitteluun.
2. Ohjelmallinen ostotapa on vakiinnuttanut asemansa
- Monipuolinen kanava- ja formaattivalikoima mahdollistavat erilaisten kampanjatyyppien tekemisen. Ohjelmallinen mainonta taipuu - ja sitä käytetään - aina ison huomioarvon bränditekemisestä toimintaan ohjaaviin taktisiin kampanjoihin.
3. Kohdennustavat monipuolistuvat
- Evästekato vaikuttaa saatavilla olevan datan määrään, ja sitä kautta kohdentamisen keinot muuttuvat ja monipuolistuvat. Tarvitaan uusia tapoja kohdentaa evästekadon takia poistuvien tai tehoaan menettävien tilalle.
4. Mainonnan mittaamisen ja optimoinnin vaatimukset kasvavat
- Käyttöön tulee entistä monipuolisempia mainonnan mittareita ja esimerkiksi huomioarvon merkitys tulee kasvamaan. Optimoinnin tulee ottaa huomioon ja mahdollistaa entistä monipuolisempia ostostrategioita.
Haluatko kuulla lisää, miten Suomi bidaa ja kohdentaa?
Tutustu artikkeliin ja katso Alma Talk -tallenne
Vaatimus paremmasta huomioarvosta
Ohjelmallisen mainonnan kenttää on puhuttanut viime aikoina myös mainonnan huomioarvo. Miten sitä mitataan ja miten huomioarvo otetaan huomioon kampanjasuunnittelussa. Huomioarvolla kun on vaikutus brändin muistettavuuteen, kuluttajien valintoihin – ja lopulta myyntiin.
Alman ohjelmallisen mainonnan asiantuntijat paneutuivat miten vaatimus paremmasta mainonnan huomioarvosta haastaa ostajia tarkastelemaan kampanjasuunnitteluaan ja esimerkiksi mainonnan mittaamista.
23.04.2024
IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta
lue lisää23.04.2024
IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta
lue lisää08.04.2024
IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto
lue lisää05.04.2024
High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot
Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.
lue lisää