
Mitä kuuluu ohjelmallisen mainonnan maailmaan?
Alma Mediaratkaisut toteutti jo toistamiseen Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen ohjelmallisen mainonnan ostajille mm. mediatoimistoissa. Kyselyn tavoitteena on selvittää ohjelmallisen mainonnan ja sen ostamisen lainalaisuuksia ja trendejä suomalaisessa ostajakentässä. Tuoreimpaan kyselyyn vastasi 84 ohjelmallisen mainonnan ammattilaista.
Näin Suomi bidaa -kyselyssä nousi esiin neljä keskeistä teemaa:
1. Evästekato ja sen vaikutukset näkyvät jo nyt
- Jopa 73 % vastaajista kertoo evästekadon vaikuttavan jo nyt ohjelmallisen mainonnan kampanjasuunnitteluun.
2. Ohjelmallinen ostotapa on vakiinnuttanut asemansa
- Monipuolinen kanava- ja formaattivalikoima mahdollistavat erilaisten kampanjatyyppien tekemisen. Ohjelmallinen mainonta taipuu - ja sitä käytetään - aina ison huomioarvon bränditekemisestä toimintaan ohjaaviin taktisiin kampanjoihin.
3. Kohdennustavat monipuolistuvat
- Evästekato vaikuttaa saatavilla olevan datan määrään, ja sitä kautta kohdentamisen keinot muuttuvat ja monipuolistuvat. Tarvitaan uusia tapoja kohdentaa evästekadon takia poistuvien tai tehoaan menettävien tilalle.
4. Mainonnan mittaamisen ja optimoinnin vaatimukset kasvavat
- Käyttöön tulee entistä monipuolisempia mainonnan mittareita ja esimerkiksi huomioarvon merkitys tulee kasvamaan. Optimoinnin tulee ottaa huomioon ja mahdollistaa entistä monipuolisempia ostostrategioita.
Haluatko kuulla lisää, miten Suomi bidaa ja kohdentaa?
Tutustu artikkeliin ja katso Alma Talk -tallenne
Vaatimus paremmasta huomioarvosta
Ohjelmallisen mainonnan kenttää on puhuttanut viime aikoina myös mainonnan huomioarvo. Miten sitä mitataan ja miten huomioarvo otetaan huomioon kampanjasuunnittelussa. Huomioarvolla kun on vaikutus brändin muistettavuuteen, kuluttajien valintoihin – ja lopulta myyntiin.
Alman ohjelmallisen mainonnan asiantuntijat paneutuivat miten vaatimus paremmasta mainonnan huomioarvosta haastaa ostajia tarkastelemaan kampanjasuunnitteluaan ja esimerkiksi mainonnan mittaamista.
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää