![Icon](https://www.iab.fi/media/layout/img/pallot.png)
Mitä kuuluu ohjelmallisen mainonnan maailmaan?
Alma Mediaratkaisut toteutti jo toistamiseen Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen ohjelmallisen mainonnan ostajille mm. mediatoimistoissa. Kyselyn tavoitteena on selvittää ohjelmallisen mainonnan ja sen ostamisen lainalaisuuksia ja trendejä suomalaisessa ostajakentässä. Tuoreimpaan kyselyyn vastasi 84 ohjelmallisen mainonnan ammattilaista.
Näin Suomi bidaa -kyselyssä nousi esiin neljä keskeistä teemaa:
1. Evästekato ja sen vaikutukset näkyvät jo nyt
- Jopa 73 % vastaajista kertoo evästekadon vaikuttavan jo nyt ohjelmallisen mainonnan kampanjasuunnitteluun.
2. Ohjelmallinen ostotapa on vakiinnuttanut asemansa
- Monipuolinen kanava- ja formaattivalikoima mahdollistavat erilaisten kampanjatyyppien tekemisen. Ohjelmallinen mainonta taipuu - ja sitä käytetään - aina ison huomioarvon bränditekemisestä toimintaan ohjaaviin taktisiin kampanjoihin.
3. Kohdennustavat monipuolistuvat
- Evästekato vaikuttaa saatavilla olevan datan määrään, ja sitä kautta kohdentamisen keinot muuttuvat ja monipuolistuvat. Tarvitaan uusia tapoja kohdentaa evästekadon takia poistuvien tai tehoaan menettävien tilalle.
4. Mainonnan mittaamisen ja optimoinnin vaatimukset kasvavat
- Käyttöön tulee entistä monipuolisempia mainonnan mittareita ja esimerkiksi huomioarvon merkitys tulee kasvamaan. Optimoinnin tulee ottaa huomioon ja mahdollistaa entistä monipuolisempia ostostrategioita.
Haluatko kuulla lisää, miten Suomi bidaa ja kohdentaa?
Tutustu artikkeliin ja katso Alma Talk -tallenne
Vaatimus paremmasta huomioarvosta
Ohjelmallisen mainonnan kenttää on puhuttanut viime aikoina myös mainonnan huomioarvo. Miten sitä mitataan ja miten huomioarvo otetaan huomioon kampanjasuunnittelussa. Huomioarvolla kun on vaikutus brändin muistettavuuteen, kuluttajien valintoihin – ja lopulta myyntiin.
Alman ohjelmallisen mainonnan asiantuntijat paneutuivat miten vaatimus paremmasta mainonnan huomioarvosta haastaa ostajia tarkastelemaan kampanjasuunnitteluaan ja esimerkiksi mainonnan mittaamista.
02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää24.06.2024
IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää