Icon
Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta IABlogi

Markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta

22.10.2018 | Eliisa Puikkonen, Elisa

850 opaslatausta kolmen ensimmäisen viikon aikana - WOW! Voinemme todeta, että aihe kiinnostaa ja markkinointiteknologian oppaalle oli tilausta. Enkä ihmettele, sillä onhan aihe mielenkiintoinen ja sen sisältämä viitekehys hämmentävä.

Scott Brinkerin mukaan markkinointiteknologian eli Martechin viitekehykseen kuuluu yli 7000 eri teknologiaa. Jos haluat ymmärtää tätä, niin helppoa se ei ole. Logot kun eivät sano juuri mitään ja materiaalia löytyy netistä enemmän kuin on aikaa kahlata läpi. Lisäksi nimi hämmentää. Puhutaan markkinointiteknologioista, vaikka todellisuudessa viitekehys pitää sisällään niin datan, myynnin kuin hallinnonkin teknologioita.

Kuvan lähde: Chiefmarket.com

IAB Finlandin Markkinointiteknologian työryhmämme päätti, että lähdemme avaamaan viitekehystä suomen kielellä. Tavoitteenamme oli antaa kaikille aiheesta kiinnostuneille yksinkertainen selitys mahdollisine esimerkkeineen siitä, mitä yksittäinen kategoria tarkoittaa ja pitää sisällään. Oppaan voit ladata tästä.

Tätä ennen teimme kuitenkin suomalaisille päättäjille kyselyn ja tiedustelimme, mitä teknologioita yritys on viimeisen vuoden aikana ottanut käyttöönsä. Tulos ei yllättänyt, vaan tuki vallitsevia keskustelunaiheita. Teknologioissa korostuivat muun muassa ohjelmalliseen ostamiseen ja hakusanoihin liittyvät teknologiat sekä chat, markkinoinnin automaatio ja CRM. Data- ja myyntiteknologiat näyttävät olevan monilla investointisuunnitelmissa tulevina vuosina.

Aihe kiinnostaa, raha liikkuu ja osaajia haetaan kuumeisesti. Voimme ylpeänä todeta, että me suomalaiset olemme maailman kärkipäätä myös markkinointiteknologioiden hyödyntämisessä. Esimerkiksi HubSpot Partner -päivillä on ihmetelty, miten ihmeessä näin pienestä maasta löytyy niin monia HubSpot-partnereita. Vielä vuosi sitten muistan keskustelleeni itävaltalaisen digitoimiston edustajan kanssa, joka toivoi, että maahan tulisi kilpailua, jotta hänen ei tarvitse yksin olla avaamassa markkinaa ja kertomassa muun muassa markkinoinnin automaation hyödyistä yrityksille.

Faktat, data, luvut - nämä sopivat suomalaiseen kulttuuriimme. Hyödynnetään näitä siis jatkossakin, ruokitaan itseämme teknologioilla ja mennään kulmahuoneisiin kertomaan dataan perustuvaa faktaa.

Lataa tästä: IAB:n Markkinointiteknologian opas

Kirjoittaja Eliisa Puikkonen toimii Business Leadinä Elisa Oyj:ssä ja miettii yritysasiakkaille digitaalisia ratkaisuja. Hän toimii myös IAB Finlandin Markkinointiteknologia työryhmän puheenjohtajana. Eliisa Elisalta voi todeta, että Nomes est omen. Hän aloitti työuransa telealalla, kävi välissä hakemassa oppia media-alalta ja yhdistelee nyt tätä kaikkea oppimaansa Elisalla digiratkaisuiden parissa.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää