Icon
Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon IABlogi

Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon

28.03.2018 | Digital Media Finland

Digitaalisen markkinoinnin ammattilaiselle tekoälyyn perustuvat työmenetelmät ovat mitä todennäköisimmin jo arkipäivää. Ellei näin ole, niin on aika pistää töpinäksi. Tekoälyn ennakoidaan olevan keskeisin teknologia, joka markkinoinnissa pitää ottaa entistä paremmin haltuun.

Mikä mahtaakaan olla tilanne organisaatioiden muissa toiminnoissa?

Tekoäly voi olla kätevä kaveri muun muassa rekrytoinnissa ja työvuorojen suunnittelussa. Lemmikkieläintarvikkeita myyvä Musti ja Mirri onnistui sekä lisäämään tuottavuutta ja myyntiä että parantamaan asiakaspalvelua käyttämällä tekoälyä työvuorojen optimointiin.

Hyvistä kokemuksista huolimatta tekoälyyn liittyy vielä paljon ennakkoluuloja ja jopa pelkoja, puhumattakaan osaamisen puutteesta. Näiden hälventämisessä sekä ymmärryksen ja osaamisen levittämisessä tekoälyä hyödyntävillä markkinoinnin osaajilla voisi olla merkittävä rooli.

Tekoälyn hyödyntäminen kokonaisvaltaisesti liiketoiminnan kehittämisessä tarkoittaa rohkeita panostuksia oikeanlaisen osaamisen hankkimiseen ja kehittämiseen. Oikeanlainen osaaminen taas vaatii oikeanlaista asennetta. Ihmisten täytyy olla valmiita siihen, että nykyiset työtehtävät voivat poistua tekoälyn korvaamina jopa kokonaan ja uusia työtehtäviä tulee tilalle. Lisäksi ihmisen tulee oppia tekemään töitä yhdessä tekoälyn ja robottien kanssa monin eri tavoin.

Markkinointi on onnistunut muuttumaan, mutta tarvitaan vielä kokonaisvaltaisempi muutos.

Vaikka asiakkaiden käyttäytyminen ei yrityksessä vielä edellyttäisikään tekoälyyn perustuvien uusien ratkaisujen käyttöönottoa, niin yhtiön sisäistä asenne- ja osaamispalettia kannattaa rakentaa tästä hetkestä eteenpäin. Tekoälyn hyödyntäminen tulee muutaman vuoden kuluessa olemaan yhtä luonteva osa ihmisten työ- ja arkielämää kuin tietokoneiden ja älypuhelimien käyttö tänään.

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti.

Lue Digital Media Finlandin aiemmat kirjoitukset:

Pelastaako datakohdennus tv-mainonnan?
360-videomainonta hakee uomiaan
Mitä johdon pitäisi tietää markkinoinnista

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää