Icon
Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon IABlogi

Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon

28.03.2018 | Digital Media Finland

Digitaalisen markkinoinnin ammattilaiselle tekoälyyn perustuvat työmenetelmät ovat mitä todennäköisimmin jo arkipäivää. Ellei näin ole, niin on aika pistää töpinäksi. Tekoälyn ennakoidaan olevan keskeisin teknologia, joka markkinoinnissa pitää ottaa entistä paremmin haltuun.

Mikä mahtaakaan olla tilanne organisaatioiden muissa toiminnoissa?

Tekoäly voi olla kätevä kaveri muun muassa rekrytoinnissa ja työvuorojen suunnittelussa. Lemmikkieläintarvikkeita myyvä Musti ja Mirri onnistui sekä lisäämään tuottavuutta ja myyntiä että parantamaan asiakaspalvelua käyttämällä tekoälyä työvuorojen optimointiin.

Hyvistä kokemuksista huolimatta tekoälyyn liittyy vielä paljon ennakkoluuloja ja jopa pelkoja, puhumattakaan osaamisen puutteesta. Näiden hälventämisessä sekä ymmärryksen ja osaamisen levittämisessä tekoälyä hyödyntävillä markkinoinnin osaajilla voisi olla merkittävä rooli.

Tekoälyn hyödyntäminen kokonaisvaltaisesti liiketoiminnan kehittämisessä tarkoittaa rohkeita panostuksia oikeanlaisen osaamisen hankkimiseen ja kehittämiseen. Oikeanlainen osaaminen taas vaatii oikeanlaista asennetta. Ihmisten täytyy olla valmiita siihen, että nykyiset työtehtävät voivat poistua tekoälyn korvaamina jopa kokonaan ja uusia työtehtäviä tulee tilalle. Lisäksi ihmisen tulee oppia tekemään töitä yhdessä tekoälyn ja robottien kanssa monin eri tavoin.

Markkinointi on onnistunut muuttumaan, mutta tarvitaan vielä kokonaisvaltaisempi muutos.

Vaikka asiakkaiden käyttäytyminen ei yrityksessä vielä edellyttäisikään tekoälyyn perustuvien uusien ratkaisujen käyttöönottoa, niin yhtiön sisäistä asenne- ja osaamispalettia kannattaa rakentaa tästä hetkestä eteenpäin. Tekoälyn hyödyntäminen tulee muutaman vuoden kuluessa olemaan yhtä luonteva osa ihmisten työ- ja arkielämää kuin tietokoneiden ja älypuhelimien käyttö tänään.

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti.

Lue Digital Media Finlandin aiemmat kirjoitukset:

Pelastaako datakohdennus tv-mainonnan?
360-videomainonta hakee uomiaan
Mitä johdon pitäisi tietää markkinoinnista

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää