Icon
Kerää itsesi ja markkinointiroskasi IABlogi

Kerää itsesi ja markkinointiroskasi

07.06.2018 | Dingle Oy

Hei markkinoinnin ammattilainen,

Oletko ekologinen? Ja en nyt tarkoita ekologista pelkästään siinä mielessä, että lajittelet roskasi ja pyöräilet töihin. Nyt puhutaan markkinointiviestinnästä, joka ei ole pelkkää roskan levitystä.

Ekologisuus on yksi neljästä suurimmasta megatrendistä, kuten hyvin tiedämme. Olet jo varmaan kuullut kevään kuumasta mikrotrendistä, Ruotsissa syntyneestä roskajuoksusta eli ploggingista. Jogging + plocka upp. Olet ehkä myös bongannut hölkkääjiä tekemässä satunnaisia kyykkyliikkeitä roskapussit kädessä, poimimassa muiden maahan heittämiä vierasesineitä. Nyt voit siis parantaa kuntoasi ja maailmaa yhtä aikaa! Loistava juttu kaikilla tuomariäänillä.

Jep. Markkinoijien käsissä ekologisuudelle meinaa käydä välillä kuin entiselle nasaretilaiselle. Jeesus ratsasti ensin aasilla, mutta sittemmin monet aasit ovat ratsastaneet vähemmän mairittelevin seurauksin Jeesuksella. Viime aikoina esimerkiksi Poriin ja Washingtoniin.

Me rakastamme trendejä. Alan mentaliteetti on pysy pinnalla tai huku, ja aina uuden pienen trendin noustessa pinnalle alkaa kilpajuoksu siitä, kuka siihen tarttuu ensiksi. Mikä brändi osoittaa olevansa ajan hermolla, ja mikä toimisto sen kunnian heille mahdollistaa. Se, kuka ehti ensimmäisenä juoksemaan roskien perässä, on somessa ja Marmaissa erityisen etevä markkinoija – ainakin yhden päivän ajan.

Kaikessa ihanuudessaan trenditempaukset ovat melko pieniä pikavoittoja. Niiden seuraaminen, reagointi, ideointi ja toteutus vievät huomiota olennaisemmalta. Valitettavan usein uutuuksiin tarttuminen tapahtuu hetken huumassa ja juoksukengät vedetään jalkaan ennen kuin edes hahmotetaan, missä maali sijaitsee. Pitkän tähtäimen suunnitelmat lentävät olan yli ja vain päivän vähäpätöisen etapin voitto merkitsee.

Mutta eikö positiivisia reaktioita synnyttävä sisältö aina ole hyvä sisältö, siitä riippumatta, miten se syntyy? Osuvalla sisällöllä kerrytät toki näkyvyyttä ja tykkäyksiä. Mutta kasa osuvia sisältöjä ei vielä ole sisältöstrategia, joka vie yritystäsi määrätietoisesti haluttuun positioon kuluttajien mielessä. Syytäessäsi ulos hetkessä postauksia toisensa jälkeen, päädyt kuormittamaan paitsi resurssejasi, myös seuraajiasi sekä ympäristöä. Aikasi kuluu irrallisessa suunnittelussa ja toteutuksissa, asiakaskohderyhmäsi päässä energiaa kuluu näiden sisältöjen ymmärtämisessä ja yhdistämisessä muuhun viestintääsi.

Kestävämpi markkinointitapa on yrityksen strategian ohjaama sisältömarkkinointi. Viisaalle yritykselle jatkuvasti kehittyvä ulkoinen ja sisäinen kommunikaatio auttaa muuttamaan yritystä joka viikko oikeaan ja haluttuun suuntaan, ja viemään sitä lähemmäs haluttua positiota asiakkaiden ja henkilöstön mielessä. Strateginen sisältömarkkinointi on suunnitelmallista, mutta myös sopivan joustavaa, koska se on johdonmukainen muutos- ja kasvutarina. Strateginen sisältömarkkinointi ohjaa viestien johdonmukaisuutta ja auttaa brändiäsi kantamaan isoissa ja oikeasti merkityksellisissä trendeissä.

Pohjimmainen kysymys siis on: haluaako brändisi olla johdonmukainen menestyjä vai jatkuvien pikaspurttien perässä säntäilevä viestintäroskaaja?

      
     

Kirjoittajat Kari Tervonen ja Veera Hevosmaa tekivät blogin yhteistyössä. Business Analysis Director Kari laskee ja piirtää auki kannattavia kasvusuunnitelmia Dinglen asiakkaille. Marketing Coordinator Veera puolestaan viettää päivänsä Dinglen oman markkinoinnin parissa.

Lue myös aiemmat Dinglen kirjoitukset:

Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun
Kiviäkin kiinnostaa
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää