Icon
Kaupan median trendit maailmalla ja Suomessa IABlogi

Kaupan median trendit maailmalla ja Suomessa

07.12.2021 | SOK Smart Marketing

Tuskin kukaan on välttynyt kuulemasta Amazonin, Krogerin, CVS:n tai Walmartin kaltaisten kaupan medioiden menestystarinoista maailmalla. Kaupan media on aihe, joka puhuttaa nyt laajalti markkinointialan toimijoita. Globaali innostus on suurta. Ei ole liioiteltua sanoa, että kaupan media on yksi merkittävimmistä globaaleista markkinointitrendeistä.

Kun perinteinen markkinointi on ollut pandemia-aikana ahdingossa, kaupan media on uinut vastavirtaan ja vahvistanut jatkuvasti asemaansa. Koronavirus on tehnyt mainostajista markkinointieurojensa suhteen entistä tarkempia. Investoinnit markkinointiin pitää pystyä perustelemaan ja tulokset näyttämään. Kaupan media pystyy vastaamaan markkinoijan vaativimpiin toiveisiin.

Ajan henki on selvä, eikä sille näy muutosta pandemian jälkeenkään: Asiakkaat eivät siedä turhaa markkinointia. Mainostajien näkökulmasta turha markkinointi on hävikkiä. Hävikkimarkkinointi on punainen vaate niin mainostajille kuin kuluttajillekin. Hävikkimarkkinoinnin sijaan palveleva markkinointi tähtää asiakaskokemuksen parantamiseen. Palvelevan markkinoinnin pihvi piileekin verkkokaupan kasvussa ja asiakaskokemuksen parantamisessa kaupan median monipuolisella keinovalikoimalla kasvavissa digitaalisissa palveluissa.

Kaupan median ratkaisut, kaikkialla maailmassa, pyrkivätkin antamaan arvokkaita vastauksia yritysten liiketoiminnalle äärimmäisen olennaisiin kysymyksiin: Mikä aiheutti tuotteemme äkillisen myynnin kasvun? Saimmeko kenties uusia asiakkaita kilpailijalta? Miksi toisen tuotteen myynti sakkaa? Mihin kellonaikaan tuotteen menekki on suurinta ja missä päin Suomea? Ostaako tuotteitamme laaja joukko uusia tai satunnaisia asiakkaita, vai pienempi joukko sitoutuneita vakioasiakkaita? Menetämmekö enemmän asiakkaita kuin saamme uusia? Minkä muiden tuoteryhmien kanssa tuotettamme useimmiten ostetaan?

SOK tuo maailman opit Suomeen

Kun korona on kurittanut perinteisten markkinointialan toimijoiden tulosta, kaupan media on uinut Suomessakin vastavirtaan. Kaupan median kyky vastata erilaisiin liiketoiminnan kannalta olennaisiin kysymyksiin tarkasti ja luotettavasti sekä mitata tuloksia on vakuuttanut mainostaja-asiakkaat. S-ryhmä alkoi Suomessa luomaan omaa kaupan median konseptiaan, Smart Marketingia, kolme vuotta sitten. Ajatuksenamme on tuoda kansainväliset asiakasymmärryksen opit suomalaiseen toimintakulttuuriin sopiviksi. Kaupan alan mediaksi ryhtyminen ei ikävä kyllä käy käden käänteessä. Toimeen ryhtyminen vaatii valtavasti taidollisia, tiedollisia ja teknologisia ponnistuksia.

Haluamme kasvattaa kaupan median osaamista Suomessa ja varmistaa parhaan osaamisen. Tämä on yksi missioistamme. Tuomme maailmalta oppeja Suomeen, mutta samalla olemme helposti lähestyttävä, turvallinen, kotimainen toimija, jonka kaikki suomalaiset tuntevat.

Yhdysvallat, Britannia ja Keski-Eurooppa kulkevat kehityksen etujoukoissa. Pohjoismailla on kirittävää kaupan median innovatiivisissa toteutuksissa. Uusia kaupan medioita pompahtaa maailmalla esiin jatkuvasti. Esimerkiksi Zalando on rakentanut muodin ympärille älykkään ja innovatiivisen kaupan median ratkaisunsa. Myös Tanskan Coop on kehityksessä pitkällä ja Tanskassa on keksitty kansainvälisesti mielenkiintoisia verkkokauppasovelluksia, jotka on myös onnistuttu kaupallistamaan menestyksekkäästi.

Aito asiakasymmärrys muuttaa markkinoinnin lainalaisuudet

Suurin taustalla vaikuttava trendi ylitse muiden on vastuullisen ja läpinäkyvän markkinoinnin merkityksen lisääntyminen. Hävikkimarkkinoinnin vähentäminen ja vaikuttavan markkinoinnin voimistaminen ovat osa tätä suurta maailmanlaajuista megatrendiä.

Kun kuluttaja etsii verkkokaupan sivuilta juoksulenkkareita, palvelevan markkinoinnin ansiosta häntä lähestytään suosituksilla, joissa tiedustellaan, olisiko hän mahdollisesti kiinnostunut myös erinomaisiksi arvioiduista juoksusukista. Asiakas iloitsee saamastaan palvelusta. Palvelua ei tällä kertaa tarjonnut myyjä, vaan keinoäly. Kokemus oli kuitenkin sama: mielihyvä ja ilo saadusta palvelusta.

Asiakasymmärryksestä on helppo puhua, mutta sen nostaminen kaiken liiketoiminnan lähtökohdaksi on todella vaikeaa. Perinteinen markkinointi on kokenut kolhuja ja menettänyt uskottavuuttaan parin viime vuoden aikana. Yksinkertaisesti siitä syystä, etteivät toimenpiteet ole perustuneet asiakasymmärrykseen. Toimijat eivät ole sisäistäneet sitä tosiasiaa, että asiakasymmärryksen pitäisi olla kaikkien markkinointitoimenpiteiden ydin. Asiakas on ainoa lähtökohta, josta onnistunut markkinointi voi ponnistaa.

Nykyaikaisessa markkinoinnissa data näyttää suunnan toiminnalle, ja mittaustulokset ohjaavat oikeisiin toimenpiteisiin. Mikä asiakkaitamme kiinnostaa? Miten kampanjamme toimi kussakin kohderyhmässä? Miten hyvin panostuksemme kampanjaan tuottivat tulosta?
Klikkien sijasta palvelevaa markkinointia ohjaa konversiodata, johon ei aiemmin markkinoinnissa päästy käsiksi.

Asiakasymmärryksen pohjalta toimiminen ja sen sisäistäminen muuttaa markkinointia radikaalisti ja pysyvästi. Monet markkinoinnin peruskäsitteet, kuten kontaktihinta tai CPM, menettävät relevanssinsa. Markkinoinnissa on kyse syvällisemmästä yhteistyöstä eri toimijoiden välillä.

Ennen kaikkea markkinointi edeltää nykyisin kokonaisvaltaisempaa ajattelua. Miten markkinointitavoitteet yhdistyvät osaksi yrityksen liiketoimintatavoitteita? Vastaus kysymykseen on osa asiakasymmärrystä.

Kirjoittaja: SOK Smart Marketing
Koostanut Mirka Nyqvist-Kungur

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää