Infograafi: emojit markkinoinnissa
Visuaalinen viestintä on kovassa nousukiidossa – kenellä nyt olisi muka enää aikaa kirjoittaa viestejä kirjaimista koostellen? Yhtäällä tapahtuu hurjaa kasvua valokuviin ja videoihin perustuvissa palveluissa, jotka saavat kiittää menestyksestään alati paranevaa älypuhelinkantaa. Toisaalla visuaalisuus tunkee mukaan myös tekstimuotoiseen keskusteluun: näemme miten hymiöistä alkunsa saanut trendi on viime aikoina kehittynyt entistä kirjavampaan kuvalliseen esittämiseen niin Facebookin kommenttikentissä kuin WhatsAppin viestiketjuissa.
Keskeisimpiä tekstipohjaiseen keskusteluun uiskennelleita ”kieliä” on emoji, joka syntyi jo 90-luvun loppupuolella Japanissa ja on viime vuosina levinnyt hiljalleen läpi kulttuurien ja kanavien. Kuten nimi antaa ymmärtää – e niin kuin kuva japaniksi ja moji niin kuin kirjain – kyseessä on symboleihin perustuva ”kirjaimisto”. On hymiöitä ja on sydämiä, mutta myös satoja muita, toinen toistaan hämmentävämpiä ja monikäyttöisempiä symboleita.
Syystä tai toisesta juuri emoji on vakiinnuttanut asemansa nuorten ja muiden diginatiivien maailmassa: se on tullut osaksi paitsi arkista kommunikaatiota myös populaarikulttuuriamme. Emoji inspiroi kaikkea musiikkivideoista mainoksiin ja taiteesta tennareihin.
Nyt on siis korkea aika asentaa emoji-näppäimistö älypuhelimeen ja miettiä missä tilanteissa oman brändin viestin saa parhaiten perille selvällä emojin kielellä. Klikkaa kuvaa ja lataa koko infograafi!
23.04.2024
IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta
lue lisää23.04.2024
IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta
lue lisää08.04.2024
IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto
lue lisää05.04.2024
High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot
Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.
lue lisää