
Infograafi: emojit markkinoinnissa
Visuaalinen viestintä on kovassa nousukiidossa – kenellä nyt olisi muka enää aikaa kirjoittaa viestejä kirjaimista koostellen? Yhtäällä tapahtuu hurjaa kasvua valokuviin ja videoihin perustuvissa palveluissa, jotka saavat kiittää menestyksestään alati paranevaa älypuhelinkantaa. Toisaalla visuaalisuus tunkee mukaan myös tekstimuotoiseen keskusteluun: näemme miten hymiöistä alkunsa saanut trendi on viime aikoina kehittynyt entistä kirjavampaan kuvalliseen esittämiseen niin Facebookin kommenttikentissä kuin WhatsAppin viestiketjuissa.
Keskeisimpiä tekstipohjaiseen keskusteluun uiskennelleita ”kieliä” on emoji, joka syntyi jo 90-luvun loppupuolella Japanissa ja on viime vuosina levinnyt hiljalleen läpi kulttuurien ja kanavien. Kuten nimi antaa ymmärtää – e niin kuin kuva japaniksi ja moji niin kuin kirjain – kyseessä on symboleihin perustuva ”kirjaimisto”. On hymiöitä ja on sydämiä, mutta myös satoja muita, toinen toistaan hämmentävämpiä ja monikäyttöisempiä symboleita.
Syystä tai toisesta juuri emoji on vakiinnuttanut asemansa nuorten ja muiden diginatiivien maailmassa: se on tullut osaksi paitsi arkista kommunikaatiota myös populaarikulttuuriamme. Emoji inspiroi kaikkea musiikkivideoista mainoksiin ja taiteesta tennareihin.
Nyt on siis korkea aika asentaa emoji-näppäimistö älypuhelimeen ja miettiä missä tilanteissa oman brändin viestin saa parhaiten perille selvällä emojin kielellä. Klikkaa kuvaa ja lataa koko infograafi!
24.05.2022
IAB Studio: Merkitse yhteistyöt oikein ja hyödynnä koko potentiaali!
Janninan ensimmäisessä IAB Studiossa oli asiantuntijavieraina Jaana Karjalainen Metalta ja Emilia Pikkuaho SOK:lta. Studiossa puhuttiin tuoreesta Branded Content oppaasta, joka neuvoo kädestä pitäen kuinka merkitä kaupalliset yhteistyöt oikein sosiaalisen median eri kanavissa.
lue lisää17.05.2022
IAB Jäsenesittely: Valitut Palat ja Nora Mallat
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Valitut Palat ja Nora Mallat
lue lisää12.05.2022
IAB Industry Partnerien jäsenesittely: SOK ja Hannaleena Koskinen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n Industry Partnereihin paremmin ja ensimmäisenä vuorossa SOK ja Hannaleena Koskinen
lue lisää11.05.2022
IAB Studio: Vaikuttajamarkkinointi kovassa nosteessa!
Pasin kanssa IAB Studiossa oli tällä kertaa asiantuntijavieraina Inna-Pirjetta Lahti PING Helsingiltä ja Jessica Rantala Content Cornerilta. Studiossa puhuttiin tuoreesta Vaikuttajamarkkinoinnin määrä -tutkimuksesta ja pohdittiin kasvun vaikutusta Suomen työllisyystilanteeseen ja vaikuttajien ammattikunnan arvostukseen.
lue lisää