Icon
Infograafi: emojit markkinoinnissa IABlogi

Infograafi: emojit markkinoinnissa

18.11.2014 | Jari Lähdevuori

Visuaalinen viestintä on kovassa nousukiidossa – kenellä nyt olisi muka enää aikaa kirjoittaa viestejä kirjaimista koostellen? Yhtäällä tapahtuu hurjaa kasvua valokuviin ja videoihin perustuvissa palveluissa, jotka saavat kiittää menestyksestään alati paranevaa älypuhelinkantaa. Toisaalla visuaalisuus tunkee mukaan myös tekstimuotoiseen keskusteluun: näemme miten hymiöistä alkunsa saanut trendi on viime aikoina kehittynyt entistä kirjavampaan kuvalliseen esittämiseen niin Facebookin kommenttikentissä kuin WhatsAppin viestiketjuissa.

Keskeisimpiä tekstipohjaiseen keskusteluun uiskennelleita ”kieliä” on emoji, joka syntyi jo 90-luvun loppupuolella Japanissa ja on viime vuosina levinnyt hiljalleen läpi kulttuurien ja kanavien. Kuten nimi antaa ymmärtää – e niin kuin kuva japaniksi ja moji niin kuin kirjain – kyseessä on symboleihin perustuva ”kirjaimisto”. On hymiöitä ja on sydämiä, mutta myös satoja muita, toinen toistaan hämmentävämpiä ja monikäyttöisempiä symboleita.

Syystä tai toisesta juuri emoji on vakiinnuttanut asemansa nuorten ja muiden diginatiivien maailmassa: se on tullut osaksi paitsi arkista kommunikaatiota myös populaarikulttuuriamme. Emoji inspiroi kaikkea musiikkivideoista mainoksiin ja taiteesta tennareihin.

Nyt on siis korkea aika asentaa emoji-näppäimistö älypuhelimeen ja miettiä missä tilanteissa oman brändin viestin saa parhaiten perille selvällä emojin kielellä. Klikkaa kuvaa ja lataa koko infograafi!

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää