Icon
IAB Studio: somekanavien salat 1/2 - TikTok, Snapchat ja Jodel IABlogi

IAB Studio: somekanavien salat 1/2 - TikTok, Snapchat ja Jodel

04.10.2022 | iab

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana Ira Vihma Improve Medialta, Joona Haatainen Trootilta ja Riina Ahonen Httpoolilta. Tässä jaksossa puhutaan erilaisista sosiaalisen median kanavista, kuten Jodelista, TikTokista ja Snapchatista. Pasi selvitti myös mikä uusi markkinoille pompannut ilmiö, BeReal, oikein on.

Uusia somekanavia tulee markkinoille, kuin sieniä sateella. Kuinka hyvin tunnet uusia ja vanhoja kanavia? Toisessa jodlataan, kolmannessa käytetään erilaisia linssejä ja perinteiset kuvapalvelut ovat videoistumassa hyvää vauhtia. Miten ehkä perinteisesti teinien alustoina pidetyissä TikTokissa ja Snapissa tavoitetaan yleisöä, millainen yleisö on parhaimmillaan ja miten vastuullisuus nousee eri kanavissa ja heidän käytännöissään esille. Jaksossa kuullaan miten kanavia voidaan monipuolisesti hyödyntää yrityksen markkinoinnissa ja kuulimme esimerkiksi hyviä kokemuksia mainostajan ja jodlaajien välisestä vuorovaikutuksesta. Eli Jodel ei ole pelkästään kuluttajien anonyymi keskustelukanava vaan kanavaa voi hyvin hyödyntää esimerkiksi yrityksen AMA-alustana tai someaspana @nordea_aspa tapaan.

Uusien somesovellusten käyttöön kannattaa lähteä avoimin mielin ja antaa sovelluksen näyttää mistä oikein on kyse. IAB Studio somejakson lopussa vieraat jakavat vinkkejä, kuinka tutustua esimerkiksi TikTokiin, Snapchatiin tai Jodeliin jos palvelut ovat aivan uusia ja tuntemattomia.

Lataa tästä myös jaksossa mainittu Branded Content -opas ja opi merkitsemään kaupalliset yhteistyöt oikein eri sosiaalisen median kanavissa.

Kuuntele koko jakso tästä:

 

Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää