Icon
IAB Interact 2012, Barcelona IABlogi

IAB Interact 2012, Barcelona

06.06.2012 | Jari Jaanto

Mitä saadaan kun yhdistetään tunnelmia Slushista, IAB-seminaareista ja Grand Onesta? Siitä syntyy tunnelmaltaan kaksi päivää kestänyt IAB Interact! Tapahtuma oli kaikkien Euroopan IAB:den yhteinen kokoontuminen kahdeksi päiväksi kuumassa Barcelonan kesässä. Tapahtumaan osallistui n. 400 ihmistä ja tunnelma oli kaikkien kanssa varsin yhteenkuuluva. Tapahtuma järjestettiin nyt toista kertaa Barcelonassa.

Suomi-delekaatio IAB Interactissa: Mikael Gummerus, Jari Jaanto, Risto Jäntti, Birgitta Takala, Krista Reimaa, Aki Ovaska, Kimmo Vihanto, Jukka Pulkkinen

1. Päivä:

Tapahtumassa ensimmäisenä päivänä oli varsin mielenkiintoisia seminaareja. Alkusanat sanoi Alain Heureux, IAB Europen johtaja. Tämän jälkeen lavalla oli Belgialainen Bart Becks joka kertoi nuorista startup-yrittäjistä sekä Silicon Valley -menon tuonnista eurooppaa. Kuulosti varsin tutulta :).

Seuraavana esiintyi Daniel Knapp AdEx:sta, ja kertoi raportin euroopan Internet-penetraation luvuista sekä verkkomainonnan määrästä. Koko Euroopan alueella verkkomainonta oli 2011 21.9% ja kasvua viime vuodesta oli 14.5%. Verkkomainonnan markkinan koko on 20.9 miljardia euroa. Tarkemmat luvut voi lukea IAB:n raportista: http://www.iab.fi/uutiset-ja-tiedotteet/tiedotteet/euroopan-verkkomainonta-jatkaa-kasvua/

Suomi oli verkkomainonnassa 3. pienin kasvaja, ja Itä-Euroopan maat Venäjä mukaan luettuna kasvoivat eniten. Mobiilimainonta oli vielä kaikkialla pientä. UK:ssa tämä oli 5.3% kaikesta verkkomainonnasta.

Kahvitauolla kävimme tutustumassa startup-yrityksiin, jotka esiintyivät samassa tilassa, viereisessä salissa. Täällä oli myös pitchaus-kilpailu menossa, jossa pitchaaja oli nyrkkeilykehässä! Kaikki täällä oli hyvin tuttua, aika samanlaista kuin Suomenkin startup-kuvioissa. Tämä siis Slush-osuus :).

Kahvitauon jälkeen sali jaettiin seinällä kahtia. Toisella puolella oli mittaukseen liittyviä esityksiä ja toisella puolella teemalla Digital Landscape branditavaraa. Jäin brandipuolelle kuuntelemaan esityksiä, ja ehkä täältä mieleenpainuvin esitys oli eri medioiden yhteentoimivuus. Olivat monessa kohtaa havainneet että toisto on hyväksi ja Internet + TV on sama kuin 1+1=3 tehokkuudeltaan.

Illaksi meidät vietiin paikalliseen Grand Oneen, jossa palkittiin Euroopan parhaita kampanjoita sekä jaettiin tutkimukseen liittyvät palkinnot. Täällä oli varsin mielikuvituksellisesti järjestetty. Ruoka tuotiin polkupyörälähettien toimesta pöytiin. Täällä kemut kestivät puoleen yöhön, josta siirryttiin takaisin.

2. Päivä:

Tämä päivä alkoi seminaareilla jotka kestivät aamun puoli kymmenestä puoli seitsemään.

Koko päivä koostui erilaisista brandiasioista, ja kampanjoista. Täällä esiteltiin Persil-pesuaineen tuonti venäläiselle yleisölle ВКонтакте:n ja Одноклассники:n kautta. Kampanjassa oli hyvin tuotu kaikki sosiaalisen median kampanjan elementit mukaan.

Illalla oli vielä ohjelmassa verkottumista Hotel Arts:n terassilla, sekä kävimme “Barcelonan parhaassa ravintolassa” syömässä.

Oli kaikenkaikkiaan todella onnistunut tapahtuma, Kiitos IAB Europelle, kaikille osallistujille sekä matkakumppaneille, oli mahtava matka!

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää