
IAB Interact 2012, Barcelona
Mitä saadaan kun yhdistetään tunnelmia Slushista, IAB-seminaareista ja Grand Onesta? Siitä syntyy tunnelmaltaan kaksi päivää kestänyt IAB Interact! Tapahtuma oli kaikkien Euroopan IAB:den yhteinen kokoontuminen kahdeksi päiväksi kuumassa Barcelonan kesässä. Tapahtumaan osallistui n. 400 ihmistä ja tunnelma oli kaikkien kanssa varsin yhteenkuuluva. Tapahtuma järjestettiin nyt toista kertaa Barcelonassa.
Suomi-delekaatio IAB Interactissa: Mikael Gummerus, Jari Jaanto, Risto Jäntti, Birgitta Takala, Krista Reimaa, Aki Ovaska, Kimmo Vihanto, Jukka Pulkkinen
1. Päivä:
Tapahtumassa ensimmäisenä päivänä oli varsin mielenkiintoisia seminaareja. Alkusanat sanoi Alain Heureux, IAB Europen johtaja. Tämän jälkeen lavalla oli Belgialainen Bart Becks joka kertoi nuorista startup-yrittäjistä sekä Silicon Valley -menon tuonnista eurooppaa. Kuulosti varsin tutulta :).
Seuraavana esiintyi Daniel Knapp AdEx:sta, ja kertoi raportin euroopan Internet-penetraation luvuista sekä verkkomainonnan määrästä. Koko Euroopan alueella verkkomainonta oli 2011 21.9% ja kasvua viime vuodesta oli 14.5%. Verkkomainonnan markkinan koko on 20.9 miljardia euroa. Tarkemmat luvut voi lukea IAB:n raportista: http://www.iab.fi/uutiset-ja-tiedotteet/tiedotteet/euroopan-verkkomainonta-jatkaa-kasvua/
Suomi oli verkkomainonnassa 3. pienin kasvaja, ja Itä-Euroopan maat Venäjä mukaan luettuna kasvoivat eniten. Mobiilimainonta oli vielä kaikkialla pientä. UK:ssa tämä oli 5.3% kaikesta verkkomainonnasta.
Kahvitauolla kävimme tutustumassa startup-yrityksiin, jotka esiintyivät samassa tilassa, viereisessä salissa. Täällä oli myös pitchaus-kilpailu menossa, jossa pitchaaja oli nyrkkeilykehässä! Kaikki täällä oli hyvin tuttua, aika samanlaista kuin Suomenkin startup-kuvioissa. Tämä siis Slush-osuus :).
Kahvitauon jälkeen sali jaettiin seinällä kahtia. Toisella puolella oli mittaukseen liittyviä esityksiä ja toisella puolella teemalla Digital Landscape branditavaraa. Jäin brandipuolelle kuuntelemaan esityksiä, ja ehkä täältä mieleenpainuvin esitys oli eri medioiden yhteentoimivuus. Olivat monessa kohtaa havainneet että toisto on hyväksi ja Internet + TV on sama kuin 1+1=3 tehokkuudeltaan.
Illaksi meidät vietiin paikalliseen Grand Oneen, jossa palkittiin Euroopan parhaita kampanjoita sekä jaettiin tutkimukseen liittyvät palkinnot. Täällä oli varsin mielikuvituksellisesti järjestetty. Ruoka tuotiin polkupyörälähettien toimesta pöytiin. Täällä kemut kestivät puoleen yöhön, josta siirryttiin takaisin.
2. Päivä:
Tämä päivä alkoi seminaareilla jotka kestivät aamun puoli kymmenestä puoli seitsemään.
Koko päivä koostui erilaisista brandiasioista, ja kampanjoista. Täällä esiteltiin Persil-pesuaineen tuonti venäläiselle yleisölle ВКонтакте:n ja Одноклассники:n kautta. Kampanjassa oli hyvin tuotu kaikki sosiaalisen median kampanjan elementit mukaan.
Illalla oli vielä ohjelmassa verkottumista Hotel Arts:n terassilla, sekä kävimme “Barcelonan parhaassa ravintolassa” syömässä.
Oli kaikenkaikkiaan todella onnistunut tapahtuma, Kiitos IAB Europelle, kaikille osallistujille sekä matkakumppaneille, oli mahtava matka!
17.04.2025
KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?
Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää08.04.2025
KonversiO-Optimistit: Ääni kohtaa ostajan – Retail median uusi ulottuvuus
Retail median murros on täällä. Tässä jaksossa sukelletaan audion ja kaupan median risteyskohtaan, jossa mainonta ei enää vain näy, vaan se kuuluu juuri oikealla hetkellä, juuri oikeassa paikassa.
lue lisää04.04.2025
KonversiO-Optimistit: Miten mainostaja pystyy optimoimaan pirstaleisen digitaalisen mainonnan mediabudjettinsa?
Tervetuloa KonversiO-Optimistit jakson pariin. Tämä on IAB Finlandin podcast, jossa pureudutaan markkinoinnin ja mainonnan maailmaan asiantuntevalla mutta rennolla otteella. Tällä kertaa sukellamme syvälle teemaan, joka vuodesta toiseen kiinnostaa IAB Finlandin jäseniä kaikkein eniten eli mainonnan tuloksellisuuteen.
lue lisää