Icon
Hyvin suunniteltu ei ole vielä lainkaan tehty IABlogi

Hyvin suunniteltu ei ole vielä lainkaan tehty

15.09.2014 | Terhi Halsvaha

Markkinoinnin työskentelyprosessien muutos on ollut hurjaa viimeisten vuosien aikana. Ylätason suunnittelun merkitys on romuttunut, ja nykyajan tuloksellinen markkinointi on yhä useammin tekoja suunnitelmien teon sijaan.

Muutos on vaikea, ja monen näkee kärvistelevän sen ajatuksen kanssa, että koko vuotta on mahdotonta koota lukuihin, joita ihailla viinerikaffen äärellä. Superexceliin ei saakaan enää sarakkeina kaikkea tekemistä. Perinteisten kampanja-analyysien malli ei pure, kun tekeminen on jatkuvaa ja sitä kehitetään päivä päivältä.

Ärtymys muuttunutta maailmaa kohtaan on käsin kosketeltavaa, kovin inhimillistä ja samalla hyvin huvittavaa.


Jatkuva tekeminen hautautuu kampanjamereen

Miksi markkinoinnin alan kilpailuissa mitataan ja palkitaan edelleen vanhan maailman suureellisia kokonaisuuksia, kampanjoita, joilla on yritetty koukuttaa yhtä kohderyhmää isolla tekemisellä? Nämä kampanjakisailut pönkittävät mielestäni vanhan maailman tapaa markkinoida.

Markkinoinnissa pitäisi päästä eroon kampanja-ajatuksesta ja ajatella vuorovaikutusta asiakkaan kanssa jatkumona. Vaikka kampanja olisikin ohi, asiakas kiinnostaa toivottavasti silti. Onko kolmikanta mainostaja-mainostoimisto-mediatoimisto oikeasti jokin pyhä kolmiyhteys, jolla saavutetaan parhaat tulokset? Miksei kampanjoista päästä jo kohti aidosti asiakkaasta välittävää, jatkuvampaa tekemistä?


Suunnittelulla ei ole arvoa ilman toteutusta

Strateginen suunnittelu voi olla vaikka kuinka korkealentoista, mutta sillä ei ole mitään arvoa ilman toteutusta. Ei mitään arvoa.

Todellisuudessa asiantuntemusta olisi tarjota suunnittelun ohella tietämys siitä, mitä toteutuksessa tulisi huomioida. Onko viestejä testattu, miten kuluttaja näkee brändin, onko haluttu sometunnus ylipäätään vapaana, miten kuluttajan vuorovaikutustilanteita voisi ennakoida, millainen jatko tukee parhaiten kampanjaa, miten tekeminen yhdistyy kaikkeen muuhun, mitkä luvut tai tavoitteet on täytettävä, että on onnistuttu, lista jatkuu pitkälle. Kysymys ”mitä” ei ole selkeästikään enää niin tärkeä kuin kysymys ”miten”.


Markkinointi tarvitsee ultrajuoksijoita sprintterien sijasta

Kuluttajaa on vaikeaa koukuttaa yhdessä kanavassa, isolla tekemisellä, yhdellä idealla. Miksi edes pitäisi? Markkinointiviestintä sosiaalisen median kanavissa alkaa olla monille suomalaisille yrityksille varsin tuttua kauraa, mutta sen vaikutukset työskentely- ja suunnitteluprosesseihin ovat edelleen varsin kehittymättömät.

Edelleen yritetään utopistisesti tehdä maailmaa valmiiksi seuraavaa vuotta ajatellen, kun todellisuudessa markkinoinnin teot tehdään arjessa. On kehitettävä uusia toimintamalleja ja prosesseja vanhojen rinnalle ja tilalle. Markkinointi tarvitsee ultrajuoksijoita sprintterien sijasta.

Budjetointi kertoo aina organisaation toimintaperiaatteet sekä prioriteetit. Näkyykö jatkuva tekeminen brändisi vuosibudjetissa vai syövätkö kampanjat sudenosan? Välitätkö asiakkaastasi vielä kampanjan loputtuakin?

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää