Icon
Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle IABlogi

Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle

31.03.2020 | Janne Lohvansuu, DOOHLABS

Digitaalinen ulkomainonta näkyy katukuvassa niin ulkona kuin sisälläkin ja tavoittaa kuluttajat entistä paremmin. Koronan jälkeen, digitaalisen ulkomainonnan määrän uskotaan jatkavan roimaa kasvuaan sekä Suomessa että myös koko Euroopassa.

Arvioiden mukaan Suomessa noin 50 % kaikesta ulkomainonnasta on digitaalista ja digitaalisten ulkomainonnan ratkaisuiden kehitys tulee pitämään koko toimialan kasvussa tulevina vuosina. On myös nähtävissä, että ohjelmallinen ostaminen käynnistyy laajasti 2021-2022 ja ulkomainonnan suunnittelussa lähennytään ohjelmallisen ostamisen tapoja.

Digitaalisen ulkomainonnan kenttä Suomessa tulee kehittymään tulevina vuosina isoin harppauksin ja toimijat ovatkin rakentamassa omia kyvykkyyksiä datan ja kohdennuksen hyödyntämiseksi. Tämä tulee aiheuttamaan yrityksissä merkittäviä järjestelmähankkeita, yrityskauppoja ja uudelleenorganisoitumista.

Mediavälineenä digitaalinen ulkomainonta ottaa vasta ensiaskelia ja alan ansaintamallit ja arvoketjut ovat vasta muodostumassa. Yksi merkittävä alaa hyödyttävä tekijä on yhteisen käsitteistön luominen liiketoiminnan kehittämisen pohjaksi. Syksyllä 2019 perustetun digitaalisen ulkomainonnan työryhmän ensimmäinen työ oli toimialan yhtenäisten termien määrittely, jotka löydät alta.

Termi (englanninkielinen vastine)

Määritelmä

LOOP Yksittäisen screenin (eli näyttöruudun) kokonaissisällön maksimimäärä sekunteina. (loopin pituus N sekuntia).
Spotin/mainoksen pituus
(spot lenght)

Tyypillisesti 10 sekunnin mainoksen pituus. (video/dynaaminen mainos tai still-kuva)
Kuvasuhde
(format)
Tyypillisesti pysty (9:16) tai vaaka (16:9).
Näyttökerta
(playout/served impression)
Määrä montako kertaa mainosta on ajettu eli soitettu. Näyttökerta on bruttoluku joka ei ota kantaa kontaktimääriin.
SOV
(Share of Voice)
Yhden mainoskampanjan osuus kokonaissisällöstä (minuutti/tunti/päivä). Yhdessä kampanjassa voi olla useampi aineisto.
OTC
(Opportunity to Contact)

Potentiaaliset kontaktit eli kontaktimahdollisuus. Kertoo sen liikennemäärän, jolla on mahdollisuus saada katsekontakti mainospintaan.

 

Kiinnostuitko? Täältä löydät listan kansainvälisistä DOOH -termeistä.

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä

Työryhmän tavoitteena on helpottaa digitaalisen ulkomainonnan käyttöä mediavälineenä sekä kasvattaa ulkomainonnan markkinoita. Työryhmässä on mukana kattavasti niin medioiden, mediatoimistojen, palveluntarjoajien kuin mainostajien edustajia. Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän jäsenet 2020 ovat:

• Mainostajat: Liina Luukkonen (Kesko), Sameli Kujala (SOK)
• Palveluntarjoajat: Janne Lohvansuu (DOOHLABS, työryhmän PJ), Timo Malvela (Adform), Sami Käyhkö (Craneworks)
• Mediat: Jesse Jussila (Clear Channel), Ilpo Luukka (Clear Channel), Pilvi Rissanen (Clear Channel), Xavier Jolas (JCDecaux), Marianne Lehtonen (JCDecaux), Elisa Tamminen (JCDecaux), Tapio Pankko (Mediateko), Katja Lindman (MEKS)
• Mediatoimistot: Heidi Vuorio (Dentsu Aegis Finland), Pirjo Hartikainen (Mindshare), Sanna Rajala (IPG), Outi Pekkala (IPG), Minna Lindqvist (GroupM)

Janne Lohvansuu on Doohlabsin toimitusjohtaja. Doohlabs on 2019 perustettu kasvuyritys, joka kehittää tekoälypohjaisia digitaalisen ulkomainonnan ratkaisuja. Meidän avullamme kansainväliset mainosverkostot ja kauppaketjut voivat monetisoida kävijävirtojaan kohdentavan, ohjelmallisen digitaalisen ulkomainonnan avulla.

22.05.2024

Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024

Alman vuoden 2024 alussa toteutettu Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus on jälleen saanut paljon huomiota valottaessaan ohjelmallisen mainonnan tilan Suomen markkinoilla. Kyselyyn vastasi yli sata ohjelmallista mainontaa ammattimaisesti toteuttavaa henkilöä, kattavasti niin mediatoimistoista kuin mainostajan trading deskeissä.

lue lisää

22.05.2024

IAB Jäsenesittely: Kuuki ja Ulla Ristkari-Ryynänen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuuki ja Ulla Ristkari-Ryynänen

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

08.05.2024

Datan laadun arviointi: Tekniikoita ja käytäntöjä

Data on nykyaikaisen liiketoiminnan valuutta, ja sen laatu on kriittinen tekijä menestyksen kannalta. Datan arvo määräytyy pitkälti sen laadun kautta, ja jotta siitä saadaan maksimaalinen arvo, tulee sitä hallita tehokkaasti. Näin datan hallinnasta tulee prosessi, joka mahdollistaa organisaation datan hyödyntämisen strategisessa päätöksenteossa ja liiketoiminnan tulosten parantamisessa sen eri prosessien kautta, kuten markkinoinnin ja myynnin.

lue lisää