Icon
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä IABlogi

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

06.02.2024 | IABvieras

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

IAB Europen pääekonomistin, Daniel Knappin, mukaan digimarkkinan ennustetaan kasvavan peräti 8 % Euroopassa vuoden 2024 aikana. Tämä kasvu herättää kysymyksen: mitkä trendit vievät digimarkkinoinnnin vahvaan kasvuun myös Suomessa? No, kysytään tietysti IAB:n Industry Partnereilta

RTL AdAlliance, Head of International Sales Nordics Aki Ronkainen

RTL AdAlliance, Head of International Sales Nordics Aki Ronkainen

Liikkuva kuva, Retail Media ja digitaalinen audio etunenässä

RTL AdAlliance on luotu Euroopan johtavista Broadcast-, julkaisija- ja AdTech-yrityksistä, yhdistäen syvällisen median ja teknologian tuntemuksen. Heidän asiantuntemuksensa mahdollistaa mainosten kohdentamisen täsmällisesti oikeille yleisöille, auttaen brändejä ja toimistoja löytämään mainonnalleen optimaalisen paikan.

RTL AdAlliance uskoo, että digitaalisen markkinoinnin kasvua Suomessa tänä vuonna vetävät erityisesti liikkuva kuva ja videomainonta, retail media sekä digitaalinen audio. Liikkuvan kuvan suosion kasvuun vaikuttaa huomion keskittämisen trendi, joka korostaa keskustelua ja mittaamista. Uudet kanavat, kuten Connected TV (CTV) ja peliala, haastavat perinteisiä mediavalintoja, tuoden mainostajille uusia, mielenkiintoisia ratkaisuja. RTL korostaa myös CTV:n roolia, jossa FAST-kanavien sisällön kasvu ja HVOD-palveluiden kehitys sekä natiivimainosratkaisut ovat keskiössä.


 SOK Smart Marketing, VP, Business Development Jukka Veteläinen

Kaupan median nousu

SOK Smart Marketing on Suomen laajin ja monipuolisin kaupan media, jossa tapahtuu miljoonia asiakaskohtaamisia joka päivä. Uuden ajan palvelevaa markkinointia mainostajille, media- ja mainostoimistoille tarjoava Smart Marketing tuo brändit ja asiakkaat lähemmäs toisiaan S-ryhmän kanavissa.

SOK Smart Marketingin mukaan kaupan media, eli kauppojen omat mainoskanavat, kokee huomattavaa kasvua. Tämä media on nousussa, jopa neljänneksi suurimmaksi mediaryhmäksi maailmassa, sosiaalisen median, haun ja television jälkeen. Kasvun taustalla on markkinointiviestinnän haaste identifioida aidosti vaikuttava markkinointi. Kaupan media vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla tietoa markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista asiakaskäyttäytymiseen, perustuen ainutlaatuiseen dataansa. Yhä useampi mainostaja organisoituu tämän median ympärille, saavuttaen etulyöntiaseman perinteisiin toimijoihin verrattuna.


Adform, Country Manager Jenni Korhonen

Nousevat kanavat ja Retail Median evoluutio

Adform on globaali digitaalisen median mainosteknologiayritys, joka on erikoistunut reaaliaikaiseen ohjelmalliseen markkinoinnin automaatioteknologiaan.

Adform näkee, että erityisesti uudet, nousevat kanavat, kuten video ja CTV ohjelmallinen mainonta, sekä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) kokevat kasvua Suomessa. Retail media ja siihen liittyvät trendit, kuten automatisointi, läpinäkyvyys, itsepalvelu ja ketteryyden vaatimus, ovat toinen merkittävä suuntaus. Digitaalinen retail media avaa uusia ansaintamahdollisuuksia kauppiaille ja suorituskykyisen markkinoinnin väyliä brändeille, luoden uusia mahdollisuuksia sekä seurattavaksi että aktiivisesti kehitettäväksi.

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää