Icon
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä IABlogi

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

06.02.2024 | IABvieras

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

IAB Europen pääekonomistin, Daniel Knappin, mukaan digimarkkinan ennustetaan kasvavan peräti 8 % Euroopassa vuoden 2024 aikana. Tämä kasvu herättää kysymyksen: mitkä trendit vievät digimarkkinoinnnin vahvaan kasvuun myös Suomessa? No, kysytään tietysti IAB:n Industry Partnereilta

RTL AdAlliance, Head of International Sales Nordics Aki Ronkainen

RTL AdAlliance, Head of International Sales Nordics Aki Ronkainen

Liikkuva kuva, Retail Media ja digitaalinen audio etunenässä

RTL AdAlliance on luotu Euroopan johtavista Broadcast-, julkaisija- ja AdTech-yrityksistä, yhdistäen syvällisen median ja teknologian tuntemuksen. Heidän asiantuntemuksensa mahdollistaa mainosten kohdentamisen täsmällisesti oikeille yleisöille, auttaen brändejä ja toimistoja löytämään mainonnalleen optimaalisen paikan.

RTL AdAlliance uskoo, että digitaalisen markkinoinnin kasvua Suomessa tänä vuonna vetävät erityisesti liikkuva kuva ja videomainonta, retail media sekä digitaalinen audio. Liikkuvan kuvan suosion kasvuun vaikuttaa huomion keskittämisen trendi, joka korostaa keskustelua ja mittaamista. Uudet kanavat, kuten Connected TV (CTV) ja peliala, haastavat perinteisiä mediavalintoja, tuoden mainostajille uusia, mielenkiintoisia ratkaisuja. RTL korostaa myös CTV:n roolia, jossa FAST-kanavien sisällön kasvu ja HVOD-palveluiden kehitys sekä natiivimainosratkaisut ovat keskiössä.


 SOK Smart Marketing, VP, Business Development Jukka Veteläinen

Kaupan median nousu

SOK Smart Marketing on Suomen laajin ja monipuolisin kaupan media, jossa tapahtuu miljoonia asiakaskohtaamisia joka päivä. Uuden ajan palvelevaa markkinointia mainostajille, media- ja mainostoimistoille tarjoava Smart Marketing tuo brändit ja asiakkaat lähemmäs toisiaan S-ryhmän kanavissa.

SOK Smart Marketingin mukaan kaupan media, eli kauppojen omat mainoskanavat, kokee huomattavaa kasvua. Tämä media on nousussa, jopa neljänneksi suurimmaksi mediaryhmäksi maailmassa, sosiaalisen median, haun ja television jälkeen. Kasvun taustalla on markkinointiviestinnän haaste identifioida aidosti vaikuttava markkinointi. Kaupan media vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla tietoa markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista asiakaskäyttäytymiseen, perustuen ainutlaatuiseen dataansa. Yhä useampi mainostaja organisoituu tämän median ympärille, saavuttaen etulyöntiaseman perinteisiin toimijoihin verrattuna.


Adform, Country Manager Jenni Korhonen

Nousevat kanavat ja Retail Median evoluutio

Adform on globaali digitaalisen median mainosteknologiayritys, joka on erikoistunut reaaliaikaiseen ohjelmalliseen markkinoinnin automaatioteknologiaan.

Adform näkee, että erityisesti uudet, nousevat kanavat, kuten video ja CTV ohjelmallinen mainonta, sekä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) kokevat kasvua Suomessa. Retail media ja siihen liittyvät trendit, kuten automatisointi, läpinäkyvyys, itsepalvelu ja ketteryyden vaatimus, ovat toinen merkittävä suuntaus. Digitaalinen retail media avaa uusia ansaintamahdollisuuksia kauppiaille ja suorituskykyisen markkinoinnin väyliä brändeille, luoden uusia mahdollisuuksia sekä seurattavaksi että aktiivisesti kehitettäväksi.

21.03.2025

Mediatoimistojen DOOH suositukset julkaisijoille 2025

IAB:n DOOH-työryhmä on laatinut suositukset siitä, mitä tietoja tarjouksista olisi hyvä löytyä. Suositusten tarkoituksena on helpottaa suunnittelijoiden työtä, vähentää sähköpostiliikennettä ja edistää yhteisten standardien vakiinnuttamista, hyödyttäen kaikkia osapuolia

lue lisää

19.03.2025

KonversiO-Optimistit: Totta vai tarua? High Impact -displaymainonnan faktat pöytään

Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin podcastia KonversiO-Optimisteja, jossa sukelletaan syvälle digitaalisen mainonnan maailmaan! Tällä kertaa käsittelyssä on kuuma aihe, joka muokkaa Suomen 130 miljoonan euron display-markkinaa: High Impact -mainosformaatit.

lue lisää

12.03.2025

Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa

Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.

lue lisää

11.03.2025

KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!

Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?

lue lisää