Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
IAB Europen pääekonomistin, Daniel Knappin, mukaan digimarkkinan ennustetaan kasvavan peräti 8 % Euroopassa vuoden 2024 aikana. Tämä kasvu herättää kysymyksen: mitkä trendit vievät digimarkkinoinnnin vahvaan kasvuun myös Suomessa? No, kysytään tietysti IAB:n Industry Partnereilta
RTL AdAlliance, Head of International Sales Nordics Aki Ronkainen
Liikkuva kuva, Retail Media ja digitaalinen audio etunenässä
RTL AdAlliance on luotu Euroopan johtavista Broadcast-, julkaisija- ja AdTech-yrityksistä, yhdistäen syvällisen median ja teknologian tuntemuksen. Heidän asiantuntemuksensa mahdollistaa mainosten kohdentamisen täsmällisesti oikeille yleisöille, auttaen brändejä ja toimistoja löytämään mainonnalleen optimaalisen paikan.
RTL AdAlliance uskoo, että digitaalisen markkinoinnin kasvua Suomessa tänä vuonna vetävät erityisesti liikkuva kuva ja videomainonta, retail media sekä digitaalinen audio. Liikkuvan kuvan suosion kasvuun vaikuttaa huomion keskittämisen trendi, joka korostaa keskustelua ja mittaamista. Uudet kanavat, kuten Connected TV (CTV) ja peliala, haastavat perinteisiä mediavalintoja, tuoden mainostajille uusia, mielenkiintoisia ratkaisuja. RTL korostaa myös CTV:n roolia, jossa FAST-kanavien sisällön kasvu ja HVOD-palveluiden kehitys sekä natiivimainosratkaisut ovat keskiössä.
SOK Smart Marketing, VP, Business Development Jukka Veteläinen
Kaupan median nousu
SOK Smart Marketing on Suomen laajin ja monipuolisin kaupan media, jossa tapahtuu miljoonia asiakaskohtaamisia joka päivä. Uuden ajan palvelevaa markkinointia mainostajille, media- ja mainostoimistoille tarjoava Smart Marketing tuo brändit ja asiakkaat lähemmäs toisiaan S-ryhmän kanavissa.
SOK Smart Marketingin mukaan kaupan media, eli kauppojen omat mainoskanavat, kokee huomattavaa kasvua. Tämä media on nousussa, jopa neljänneksi suurimmaksi mediaryhmäksi maailmassa, sosiaalisen median, haun ja television jälkeen. Kasvun taustalla on markkinointiviestinnän haaste identifioida aidosti vaikuttava markkinointi. Kaupan media vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla tietoa markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista asiakaskäyttäytymiseen, perustuen ainutlaatuiseen dataansa. Yhä useampi mainostaja organisoituu tämän median ympärille, saavuttaen etulyöntiaseman perinteisiin toimijoihin verrattuna.
Adform, Country Manager Jenni Korhonen
Nousevat kanavat ja Retail Median evoluutio
Adform on globaali digitaalisen median mainosteknologiayritys, joka on erikoistunut reaaliaikaiseen ohjelmalliseen markkinoinnin automaatioteknologiaan.
Adform näkee, että erityisesti uudet, nousevat kanavat, kuten video ja CTV ohjelmallinen mainonta, sekä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) kokevat kasvua Suomessa. Retail media ja siihen liittyvät trendit, kuten automatisointi, läpinäkyvyys, itsepalvelu ja ketteryyden vaatimus, ovat toinen merkittävä suuntaus. Digitaalinen retail media avaa uusia ansaintamahdollisuuksia kauppiaille ja suorituskykyisen markkinoinnin väyliä brändeille, luoden uusia mahdollisuuksia sekä seurattavaksi että aktiivisesti kehitettäväksi.
03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää18.11.2024
Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta
Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.
lue lisää