IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Kaupallinen yhteistyö: RTL AdAlliance
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
Juontaja Pasi saa vieraakseen Akin ja Allun RTL AdAlliancelta, joka on yksi Euroopan suurimmista premium-videomainonnan verkostoista. Jakso starttaa alustuksella RTL AdAlliancen toiminnasta ja CTV:n nykytilasta toukokuussa 2025. Miltä näyttää ruutujen katselukulttuuri, ja miksi mainostajan tulisi olla nyt hereillä?
Jakson toisessa osassa pureudutaan tuoreeseen New Life of the Living Room -tutkimukseen, joka paljastaa suomalaisen katsojan erityispiirteitä ja asenteita videomainontaan. Miten suomalaiset suhtautuvat mainoksiin eri alustoilla? Entä mitä ruudun koko tai katselutapa kertoo luottamuksesta sisältöön?
Lopuksi pelataan klassikko-osio Totta vai tarua, jossa Aki ja Allu reagoivat Pasilta tuleviin väittämiin kärpäslätkillä – onko tulevaisuudessa TV ruutu, tunne, kauppa vai tekoälyavusteinen ystävä?
🎙️ Tämä jakso on täynnä insightia, trendejä ja tulevaisuuden näkymiä mainostajille, median ammattilaisille ja kaikille, joita kiinnostaa, mihin suuntaan televisiomainonta on menossa.
Lataa RTL AdAlliancen raportti TÄSTÄ
Katso koko jakso tästä:
Kuuntele koko jakso tästä:
IABlogin Facebook kommentit
BLOGI
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää