Icon
Grand One - Mitä tapahtuu kulissien takana Uutiset & blogi

Grand One - Mitä tapahtuu kulissien takana

21.03.2013 | Jari Jaanto

Toimin tänä vuonna Grand One -markkinointikilpailun Sosiaalisen median sarjan tuomarina ja kerron tässä blogauksessa, mitä kulissien takana tapahtuu.

Grand One on aina ollut se kilpailu itselle, joka on viehättänyt, tuottanut jännitystä, iloisuutta, pettymyksiä, onnea ja kaikkia mahdollisia muita tunteita. Ensimmäistä kertaa osallistuimme The Big Oneen 2002, jolloin ilmoitimme nuoren IRC-Gallerian paras BtoC-kategoriaan.

Grand One tituleeraa itseään Suomen suurimmaksi digitaalisen markkinoinnin kilpailuksi, ja sitähän se on. Mikään muu digitaalisen markkinoinnin kilpailu ei ole yhtä tunnettu Suomessa. Grand One on ollut käynnissä aina vuodesta 2004, kun Rekaksois.comin The Big One ja M&M Grand Prix yhdistyivät.

Tänä vuonna kilpailukategorioita on 13 kappaletta sekä Vuoden yritys -kategoria. Näiden lisäksi mukana on spesiaalikategoria: MTV3:n vuoden parhaat pikselit ja Grand Prix. Yhteensä töitä kilpailuun on ilmoitettu 245 kappaletta. Tuomareita on jokaisessa sarjassa 4 kappaletta, joista osa oli mukana useammassa kategoriassa. Päätuomarin kanssa tuomareita tänä vuonna on yhteensä 45 kappaletta. Yhden työn voi ilmoittaa useampaan sarjaan, ja tämä myös näkyy muutaman työn laadussa. Todella kovia tuloksia keränneet työt on saatettu laittaa sosiaalisen median kategoriaan vain kokeilun vuoksi, vaikka selvästi kuuluvatkin johonkin toiseen kategoriaan. Tälläisissä tapauksissa pisteitä ei kovin paljoa heru.

Miten sitten itse tuomarointi toimii? Työt toimitetaan linkkeinä case-sivuille Grand One -organisaatiolle, joka koostaa näistä Excelin. Excelissä on sitten jokainen työ listattuna sekä pisteytys kategoriakohtaisesti. Esimerkiksi Paras sosiaalisen median hyödyntäminen -kategoriassa pisteitä annettiin seuraavin painotuksin: Luova idea (30%) Strategia (30%) Toteutus (20%) Tulokset (20%). Jokainen tuomari antaa näille painotuksin 0-5 pistettä. Nolla annetaan, mikäli joku oleellinen tieto puuttuu casesta. Näistä sitten esikarsiutuu parhaimmat työt yhteistapaamiseen. Mikäli tuomari on osallistunut tekemiseen, niin hänen tulee merkata “jäävi” selkeästi riville. Jääväyksestä ollaan hyvin tarkkoja, ja oikeinhan se on. Itse jääväsin itseni yhden työn kohdalta.

Tuomariston yhteistapaaminen järjestettiin upouudella Alma-talolla helmikuun lopussa. Paikalla olivat kaikki tuomarit sekä Grand Onen järjestävä osapuoli. Tapahtumassa oli ensin Rami Ahosen alkusanat, jonka jälkeen päätuomari Kati Sulin kohotti meidät tunnelmiin. Tänä vuonna teemana oli etenkin Suomalaisen työn tukeminen, joka on korostunut myös muissa tapahtumissa.

Sosiaalisen median sarjassa oli 37 kilpailutyötä. Monet näistä olivat hyvin sosiaalista mediaa hyödyntäviä, mutta hei ihan oikeasti, ei pelkkä tykkäys-nappi kampanjasivuilla vielä tee kampanjasta sosiaalisen median hyödyntävää! Tuomareina sarjassa olivat Kurion Elli Tuominen, McCann:n Jyrki Poutanen, Satumaan Matias Mero ja allekirjoittanut.

Tuomarit työnsä äärellä

Sosiaalisen median sarjassa saivat eniten pisteitä hyvällä sisällöllä varustetut kampanjat, jotka olivat oikeasti hyödyntäneet sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media koostuu pääasiassa ihmisistä, eli nimenomaan siitä, miten saadaan ihmiset toimimaan kampanjan eduksi. Jokainen meistä tuomareista oli jossain kampanjassa mukana, ja jääväsi itsensä poistumalla huoneesta arvostelun ajaksi. Tuomarointi sujui muuten hyvin, mutta äänet pätkivät johtuen laitteistosta pari kertaa. Rami kommentoi yleisesti mahdollisia uusia kehityssuuntia, että “olemme harkitsemassa tuomaroinnin uudistamista konkreettisen toteutuksen osalta ja selvittelemme millaisia olemassa olevia palveluita maailmalla on”.

Itse tuomarointi kesti noin 3 tuntia, jonka jälkeen puheenjohtajaksemme valittu Elli Tuominen kirjoitti yhteenvedon. Shortlistalle valitsimme:

  • Nissan Rumble
  • Prisman Facebook valloitus
  • Ellos Hintahepulit - Kuinka kääntää traditionaalinen vaatteiden verkko-ostaminen koukuttavaksi ostohysteriaksi?
  • Viidakon tähtöset
  • Rumpunen
  • DNA - Tee oma mainos

Tarkemman listan finalisteista näät osoitteessa: http://www.grandone.fi/finalistit

Grand Onen juhlagaala on tänään Circuksessa, jossa aion olla. Muistakaa myös tulla IAB:n Grand One Seminaariin 4.4. Astoria-saliin kuulemaan kohokohtia Suomen parhaista digimarkkinointicaseista vuodelta 2012! http://www.grandone.fi/seminaari

Nähdään gaalassa!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Uutiset
Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää