Icon
Grand One - Mitä tapahtuu kulissien takana Uutiset & blogi

Grand One - Mitä tapahtuu kulissien takana

21.03.2013 | Jari Jaanto

Toimin tänä vuonna Grand One -markkinointikilpailun Sosiaalisen median sarjan tuomarina ja kerron tässä blogauksessa, mitä kulissien takana tapahtuu.

Grand One on aina ollut se kilpailu itselle, joka on viehättänyt, tuottanut jännitystä, iloisuutta, pettymyksiä, onnea ja kaikkia mahdollisia muita tunteita. Ensimmäistä kertaa osallistuimme The Big Oneen 2002, jolloin ilmoitimme nuoren IRC-Gallerian paras BtoC-kategoriaan.

Grand One tituleeraa itseään Suomen suurimmaksi digitaalisen markkinoinnin kilpailuksi, ja sitähän se on. Mikään muu digitaalisen markkinoinnin kilpailu ei ole yhtä tunnettu Suomessa. Grand One on ollut käynnissä aina vuodesta 2004, kun Rekaksois.comin The Big One ja M&M Grand Prix yhdistyivät.

Tänä vuonna kilpailukategorioita on 13 kappaletta sekä Vuoden yritys -kategoria. Näiden lisäksi mukana on spesiaalikategoria: MTV3:n vuoden parhaat pikselit ja Grand Prix. Yhteensä töitä kilpailuun on ilmoitettu 245 kappaletta. Tuomareita on jokaisessa sarjassa 4 kappaletta, joista osa oli mukana useammassa kategoriassa. Päätuomarin kanssa tuomareita tänä vuonna on yhteensä 45 kappaletta. Yhden työn voi ilmoittaa useampaan sarjaan, ja tämä myös näkyy muutaman työn laadussa. Todella kovia tuloksia keränneet työt on saatettu laittaa sosiaalisen median kategoriaan vain kokeilun vuoksi, vaikka selvästi kuuluvatkin johonkin toiseen kategoriaan. Tälläisissä tapauksissa pisteitä ei kovin paljoa heru.

Miten sitten itse tuomarointi toimii? Työt toimitetaan linkkeinä case-sivuille Grand One -organisaatiolle, joka koostaa näistä Excelin. Excelissä on sitten jokainen työ listattuna sekä pisteytys kategoriakohtaisesti. Esimerkiksi Paras sosiaalisen median hyödyntäminen -kategoriassa pisteitä annettiin seuraavin painotuksin: Luova idea (30%) Strategia (30%) Toteutus (20%) Tulokset (20%). Jokainen tuomari antaa näille painotuksin 0-5 pistettä. Nolla annetaan, mikäli joku oleellinen tieto puuttuu casesta. Näistä sitten esikarsiutuu parhaimmat työt yhteistapaamiseen. Mikäli tuomari on osallistunut tekemiseen, niin hänen tulee merkata “jäävi” selkeästi riville. Jääväyksestä ollaan hyvin tarkkoja, ja oikeinhan se on. Itse jääväsin itseni yhden työn kohdalta.

Tuomariston yhteistapaaminen järjestettiin upouudella Alma-talolla helmikuun lopussa. Paikalla olivat kaikki tuomarit sekä Grand Onen järjestävä osapuoli. Tapahtumassa oli ensin Rami Ahosen alkusanat, jonka jälkeen päätuomari Kati Sulin kohotti meidät tunnelmiin. Tänä vuonna teemana oli etenkin Suomalaisen työn tukeminen, joka on korostunut myös muissa tapahtumissa.

Sosiaalisen median sarjassa oli 37 kilpailutyötä. Monet näistä olivat hyvin sosiaalista mediaa hyödyntäviä, mutta hei ihan oikeasti, ei pelkkä tykkäys-nappi kampanjasivuilla vielä tee kampanjasta sosiaalisen median hyödyntävää! Tuomareina sarjassa olivat Kurion Elli Tuominen, McCann:n Jyrki Poutanen, Satumaan Matias Mero ja allekirjoittanut.

Tuomarit työnsä äärellä

Sosiaalisen median sarjassa saivat eniten pisteitä hyvällä sisällöllä varustetut kampanjat, jotka olivat oikeasti hyödyntäneet sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media koostuu pääasiassa ihmisistä, eli nimenomaan siitä, miten saadaan ihmiset toimimaan kampanjan eduksi. Jokainen meistä tuomareista oli jossain kampanjassa mukana, ja jääväsi itsensä poistumalla huoneesta arvostelun ajaksi. Tuomarointi sujui muuten hyvin, mutta äänet pätkivät johtuen laitteistosta pari kertaa. Rami kommentoi yleisesti mahdollisia uusia kehityssuuntia, että “olemme harkitsemassa tuomaroinnin uudistamista konkreettisen toteutuksen osalta ja selvittelemme millaisia olemassa olevia palveluita maailmalla on”.

Itse tuomarointi kesti noin 3 tuntia, jonka jälkeen puheenjohtajaksemme valittu Elli Tuominen kirjoitti yhteenvedon. Shortlistalle valitsimme:

  • Nissan Rumble
  • Prisman Facebook valloitus
  • Ellos Hintahepulit - Kuinka kääntää traditionaalinen vaatteiden verkko-ostaminen koukuttavaksi ostohysteriaksi?
  • Viidakon tähtöset
  • Rumpunen
  • DNA - Tee oma mainos

Tarkemman listan finalisteista näät osoitteessa: http://www.grandone.fi/finalistit

Grand Onen juhlagaala on tänään Circuksessa, jossa aion olla. Muistakaa myös tulla IAB:n Grand One Seminaariin 4.4. Astoria-saliin kuulemaan kohokohtia Suomen parhaista digimarkkinointicaseista vuodelta 2012! http://www.grandone.fi/seminaari

Nähdään gaalassa!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää