Icon
Facebook offers Uutiset & blogi

Facebook offers

20.04.2012 | Jari Jaanto

Facebookin uusi mainostajille tarkoitettu ominaisuus, "Facebook offers" on rantautunut Suomeen. Ominaisuus on hyvin helppokäyttöinen käyttäjälle, ja yksinkertaisuudessaan kaunis. Ominaisuus on vielä beta-vaiheessa, ja tulee korvaamaan vuonna 2010 julkaistun Facebook deals ominaisuuden. Käyttökokemus näyttää käyttäjälle siltä, että hänen kaverinsa on ottanut tarjouksen vastaan mainostajalta:

Ville claimed an offer from Picnic.

Tämän jälkeen käyttäjä voi klikata tarjousta ja katsoa mitä se tarjoaa hänelle. Käyttäjä voi vastaanottaa tarjouksen, jonka jälkeen hän saa siitä sähköpostiviestin ja se näkyy hänen Facebook-kavereilleen. Käyttäjä voi helposti sitten näyttää matkapuhelimen ruudulta vastaanottamaansa tarjousta liikkeessä.

Koko mekanismi on toteutukseltaan yksinkertainen. Käyttäjä maksaa tarjouksesta suosittelemalla sitä kavereilleen. Tottakai käyttäjä pystyy tarjouksen poistamaan uutisvirrastaan, mutta suurin osa ei kuitenkaan tätä tee. Suosittelu mahdollistaa tarjouksen aidon viraalin leviämisen, ja ainakin omat kokemukseni kertovat että viraalikampanjan alkuvaiheessa yksi käyttäjä tuo aina 3 uutta tykkääjää takaisin.

Mitä markkinoijalle

Markkinoijalle tarjoukset mahdollistavat helpon tavan tarjota tuotteitaan. Markkinoijan ei tarvitse tehdä visuaalisesti kuvia, vaan riittää että lisää tekstit tarjoukseen ja jonkun tuotekuvan.

Suomen ensimmäinen case oli Cafe Picnicin tarjous, jossa tarjouksen vastaanottaja sai 0,3l hanajuoman kaupan päälle ostaessaan. Tarjous oli voimassa 10.3. - 14.3. ja tänä aikana 4600 ehti hakea tarjouksen. Tämä on todella hyvä määrä ensimmäiselle kokeilukampanjalle.

Kritiikki

Vaikka tällä hetkellä eletäänkin tarjousten villiä aikakautta, niin ihmiset alkavat jo tottua tarjousten ylitarjontaan. Missä kohdassa meneekään raja, että ihmiset jaksavat ottaa jokaisen tarjouksen vastaan minkä edullisesti saavat?

Luultavasti myös tarjousten tekeminen tulee vaatimaan hyviä copy-taitoja. Jokaista tarjousta ei kuitenkaan automaattisesti oteta vastaan, ja ne joissa on paras sisältö tulevat menestymään.

Facebookin tarjoukset tulevat kesällä 2012 mahdollistamaan monenkinlaisia erilaisia tarjouksia. Tarjoukset toimivat hyvin älypuhelinten aikakaudella, etenkin kesällä kun mobiilin kautta tullaan facebookiin suurin osa ajasta. Tämä myös mahdollistaa hyperpaikallisten tarjousten tekemisen ja niiden kohdistamisen tietyille kaveripiireille.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää