Icon
Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy Uutiset & blogi

Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy

01.10.2019 | Virpi Martikainen, Digital Media Finlandin

Kuukausimaksullisten digitaalisten sisältöjen ja palveluiden käyttö on lisääntynyt voimakkaasti muutaman viime vuoden aikana. Tutuimpia meille näistä tilauspalveluista ovat viihteen suoratoistopalvelut kuten Netflix ja Spotify. Monille tuttuja ovat myös erilaiset ohjelmistot kuten tallennustilaa myyvät Dropbox ja Google Drive. Lisäksi tarjolla on klubityyppisiä palveluita kuten Shave Club ja Trunk Club.

Kun viihdepalveluiden puolella on jo käynnistynyt pudotuspeli tarjonnan lisääntymisen myötä, niin muut palvelut kuten uutismediat ja verkkokaupat ovat vasta tulossa ottamaan osaansa kuluttajien digitaalisten tilauspalveluiden budjetista.

Miten suuri tämä budjetti sitten mahtaa olla? Globaali keskiarvo liikkuu noin kolmen eri tilauspalvelun paikkeilla. Tutkimusyhtiö eMarketerin mukaan yli kolmannes kuluttajista uskoo lisäävänsä tilauspalveluiden määrää seuraavan kahden vuoden sisällä.

Muutoksen keulakuvia ovat olleet milleniaalit, joille omistaminen ei merkitse niin paljon kuin vanhemmille sukupolville. Omistamisen sijaan milleniaalit haluavat kokemuksia, mikä luo uusia haasteita palveluiden tarjoajille. Kokemuksista täytyy luoda personoituja. Muuten nuoret kuluttajat vaihtavat nopeasti palvelua.

Digitaalisten ja perinteisten palveluiden välille syntyy helposti mielikuvissa vastakkainasettelua ja uusien palveluiden ajatellaan olevan uhka olemassa oleville palveluille. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Esimerkiksi amerikkalaistutkimuksen mukaan suoratoistopalvelut eivät poista tarvetta käydä elokuvissa. Päinvastoin nämä eri katsomisen muodot tukevat ja ruokkivat toisiaan.

Kuukausimaksulliset mallit ovat houkuttelevia myös palvelun tarjoajalle, koska jatkuva laskutus tuo tasaisen tulovirran ja mahdollisuuden asiakkaan sitouttamiseen. Asiakkaiden pitäminen tosin vaatii paljon töitä. Viihteen suoratoistopalveluiden koveneva kilpailu näkyy palvelun tarjoajien sisältökatalogin kasvattamisen lisäksi aktiivisena yhteydenpitona asiakkaaseen. Erityisesti Netflix tuuttaa katseluehdotuksiaan parhaimmillaan tai pahimmillaan päivittäin. HBO:lla on hillitympi strategia. Ehkä siellä vielä luotetaan laadukkaiden sisältöjen puhuvan puolestaan. Marraskuussa Suomeen tulevat Applen ja Disneyn suoratoistopalvelut tulevat ryminällä tähän kenttään, joten kaikkien toimijoiden on syytä olla hereillä. Kuluttajilla ei ole vielä pahaa ähkyä, mutta se voi tarjonnan kysynnän myötä hyvinkin tulla.

Data ja sen hyödyntäminen on tilauspalvelubisneksen polttoainetta. Asiakkaiden käyttäytymisen seuraaminen tilauspalvelussa antaa vinkkejä palvelun kehittämistarpeista ja mahdollisuuden tarjota asiakasta kiinnostavia uusia tuotteita tai ominaisuuksia. Data-algoritmeihin pohjautuvissa suosituksissa on vielä kehittymisen varaa. Ihmisen tulevaisuuden valinnat eivät aina loogisesti pohjaudu menneeseen käyttäytymiseen.

Erityisesti muiden kuin viihdepalveluita tarjoavien on pohdittava tarkkaan, millaisella strategialla kuluttaja valloitetaan ja saadaan pidettyä kiinni. Mistä palvelusta kuluttaja olisi valmis luopumaan ottaakseen jonkun uuden palvelun tilalle? Olisiko hyvä liittoutua jonkun kanssa? Viihteen suoratoistopalveluiden jälkeen kuluttajia kiinnostavat seuraavaksi muodin, päivittäistavaroiden ja uutisten tilauspalvelut. Kovenevasta kilpailusta huolimatta kasvuennusteet tarjoavat mahdollisuuksia näille uusille tilauspalveluille.

 

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti ja toimitusjohtaja.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

04.06.2025

Verkkomainonta kasvussa Q1/2025

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää