Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 4: Milloin hyödyntää blogiyhteisöjä? Uutiset & blogi

Blogiyhteistyön opas, osa 4: Milloin hyödyntää blogiyhteisöjä?

12.11.2014 | Marko Siltala

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.

Postaussarjan aiemmat osat:
1: Suomen blogikenttä
2: Miten löytää oikeat bloggaajat?
3: Eri tavat tehdä blogiyhteistyötä




Miten hyödyntää blogiyhteisöjä?

Erityisesti silloin, kun blogiyhteistyö on merkittävä osa suurempaa markkinointikampanjaa, on blogiyhteisöjen hyödyntäminen varteenotettava vaihtoehto.

Blogiyhteisöt kokoavat yhteen useita eri blogeja ja koordinoivat niihin kampanjoita. Tämä tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden löytää kaikki kampanjan blogit ns. yhdeltä luukulta.

Yhteisöjen avulla helpotetaan erityisesti blogien valintaa: ylläpitäjä tuntee bloggaajat ja auttaa löytämään kokonaisuuteen sopivia blogeja jotka tavoittavat oikean kohderyhmän.

Blogiyhteisön koordinaattori hoitaa yhteydenpidon bloggaajiin, jolloin mainostaja säästää huomattavan paljon aikaa. Koordinaattori voi myös ehdottaa mainostajalle vaihtoehtoisia ratkaisuja tai viedä alkuperäistä ideaa pidemmälle.

Osa suomalaisista blogiyhteisöistä on keskittyneitä tiettyihin aihealueisiin, kun taas osa tuo yhteen useita eri aihepiirien blogeja. Osa blogiyhteisöistä kokoaa bloggaajat samalle sivustolle. Sivustolla saattaa olla pelkästään blogiyhteisön sinne kutsumia bloggaajia tai sinne voi perustaa blogin kuka tahansa. Jotkut bloggaajat taas tuottavat sisältöä omille sivuilleen/kanavalleen ja yhteisö koordinoi esimerkiksi sivun mediamyyntiä ja/tai yhteistyökampanjoita.

Esimerkkejä suomalaisista blogiyhteisöistä:
Blogirinki (ruoka-, leivonta- ja perheblogit)
Indiedays (muoti ja lifestyle)
FitFashion (urheilullinen elämäntyyli)
Lily (useita aihepiirejä)
Suomen blogimedia (useita aihepiirejä)
My Cosmo (muoti ja kauneus)
Rantapallo (matkailu)
Töttöröö Network (vlogeja ja YouTube-kanavia)


10 syytä blogiyhteisöjen hyödyntämiseen:

1. Laadukkaat ja suositut blogit. Suuri osa Suomen suosituimmista blogeista kuuluu johonkin blogiyhteisöön.

2. Monta blogia yhdeltä luukulta. Mahdollisuus sopia kampanjoista kerralla useisiin blogeihin tarkoittaa markkinoijalle ajansäästöä.

3. Suunnittelutyö. Blogiyhteisöiltä mainostaja saa apua kampanjan ideointiin, suunnitteluun ja idean jalostamiseen. Yhteisö auttaa määrittelemään tavoitteita ja mittareita yhteistyölle.

4. Blogien tuntemus ja valikointi. Blogiyhteisöillä on usein välitön tieto siitä, mitkä blogit soveltuvat kampanjoihin parhaiten mukaan tai mitkä blogit ovat esimerkiksi sitoutuneet jo muihin kampanjoihin haluttuna kampanja-aikana. Toisaalta myös bloggaajilla on vapaus kieltäytyä yhteyistyöehdotuksista, mikäli nämä eivät jostain syystä sovellu heidän profiiliinsa. Tämä edesauttaa blogien tyyliin soveltuvien kampanjoiden syntymisen.

5. Raportointi ja takuutavoittavuus. Blogiyhteisöt tarjoavat kampanjaraportteja kampanjan päätyttyä. Useat yhteisöt tarjoavat takuutavoittavuuden kampanjoille, eli paljonko kampanja yhteensä tavoittaa yleisöä eri blogeissa.

6. Kokemus. Blogiyhteisöillä on paljon kokemusta blogikampanjoinnista ja toimivaksi todetuista ratkaisuista.

7. Koordinointi. Blogikampanjat vaativat usein paljon sähköpostiviestittelyä, mahdollisia tuotepostituksia, mainosmateriaalien suunnittelua ja välittämistä jne. Blogiyhteisöt voivat hoitaa koordinoinnin mainostajan puolesta joko kokonaan tai osittain. Tämä voi säästää yllättävän paljon mainostajan resursseja.

8. Display-mainonta. Osa blogiyhteisöistä tarjoaa myös mahdollisuuden toteuttaa display-mainontaa blogeissa ja verkkopalveluissaan.

9. Monipuolisuus. Blogiyhteisöt tarjoavat yleensä monipuolisesti eri blogiyhteistyön muotoja.

10. Läpinäkyvyys. Kaupalliset kampanjat merkitään aina oikeaoppisesti läpinäkyviksi.


Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Kommentoimalla voit vaikuttaa Blogiyhteistyön oppaan lopulliseen muotoon. Kommentoi artikkelia alle, sosiaalisessa mediassa tai suoraan IAB:lle (toimisto(at)iab.fi)!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää