Icon
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa – ei jaettavaksi, mutta tykätä saa Uutiset & blogi

Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa – ei jaettavaksi, mutta tykätä saa

18.12.2014 | A-Lehdet

Voiko bloggaaja tehdä enää ensi vuonna yhteistyökampanjoita minkään alkoholijuomien kanssa, kysyy moni asiakas ja yhteistyökumppani. Joku väittää suoraan, että ei saa, sillä kuluttajan tuottamaa sisältöä ei saa hyödyntää eikä jakaa sosiaalisessa mediassa.

Bloggaaja saa edelleen nautiskella alkoholijuomia ja päivittää siitä blogiinsa, jos siltä tuntuu, sillä perustuslaki turvaa jokaisen oikeuden ilmaisu- ja sananvapauteen. Alkoholimainonnan rajoitukset eivät koske yksityishenkilöitä tai journalistisen sananvapauden tai taiteen vapauden puitteissa tuotettua aineistoa - kun taas kaupallisen toimijan tulee noudattaa alkoholimainonnan säännöksiä. Alkoholimainonnassa esimerkiksi kuluttajan tuottaman sisällön käyttö on kiellettyä vuoden alusta.

Kysymys kuuluukin: onko bloggaaja kaupallinen toteuttaja, kuluttaja vai ilmaisu- ja sananvapauteen oikeutettu yksityishenkilö?

Bloggaaja saa edelleen tehdä yhteistyötä mietojen alkoholijuomien parissa. Esimerkiksi silloin tällöin saadut tuotelahjat ilman postausten sisältöön puuttumista eivät tee bloggaajasta kaupallista toimijaa.

Rajoitukset astuvat voimaan vasta, kun postauksesta maksetaan palkkio ja sillä pyritään edistämään kyseisessä kirjoituksessa mainitun alkoholijuoman myyntiä. Silloin bloggaajan rooli vaihtuu kuluttajasta kaupalliseen. Tällöin bloggaajan tulee noudattaa samoja mainonnan rajoituksia kuin muutkin mainostajat – hän ei saa esimerkiksi järjestää kilpailua, mainita rommitotin terveyttä edistävästä vaikutuksesta tai kehottaa lukijoitaan kertomaan alkoholiin liittyvistä kokemuksista. Itseasiassa blogissa kaikki lukijoiden alkoholia koskevat kommentit tulee poistaa.

Ja jakaa ei saa, sillä Valviran ohjeiston mukaan “alkoholijuoman mainonta on kiellettyä 1.1.2015 alkaen, jos sen kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä tai saattaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä.” Eli ns. perinteisillä internetsivuilla julkaistu lain pykäliä noudattava blogipostaus on täysin sallittu, kunhan sen jakamista sosiaalisessa mediassa rajoitetaan. Periaatteessa tykätä saa useissa palveluissa, mutta helposti jaettavaa sisältöä ei saa luoda. Facebook-tykkäys ainakin lasketaan rajatapaukseksi.

Onneksi Valvira itse toteaa, että “se, missä menee kielletyn ja sallityn toiminnan raja, perustuu aina tapauskohtaiseen kokonaisarvioon.” Valvira on luvannut päivittää tarvittaessa ohjeistustaan, joten keskustelkaamme ja paljon, sillä niitä esimerkkitapauksia tuntuu moni kuumeisesti odottelevan. Tutustu Valviran ohjeistukseen täällä.

Veera Sydänmaanlakka
Tuottaja / A-lehdet, Digimedia SalesLab
@veerasydan

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää