Icon
Verkkomainonta tuo työtä miljoonille ja levittää digiosaamista Uutiset & blogi

Verkkomainonta tuo työtä miljoonille ja levittää digiosaamista

26.11.2015

Verkkomainonta on tärkeä osa Euroopan taloutta, ja sen avulla edistetään kasvua ja yritystoimintaa sekä levitetään digiosaamista muille aloille, selviää IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n tuoreesta raportista.


Verkkomainontaan panostettiin vuonna 2014 Euroopassa 46 miljardia euroa. Mainonnan vaikutukset ulottuvat kuitenkin pitkälle mainonnan arvoketjun ulkopuolelle: mainontaa tehdään, koska se lisää myyntiä, joka taas johtaa muihin investointeihin. Raportissa arvioidaankin EU-alueen verkkomainonnan arvoksi 473 miljardia euroa.

Verkkomainonta on myös tärkeä työllistäjä. IHS:n ja IAB Europen arvion mukaan verkkomainonta työllistää suoraan 0,9 miljoonaa ihmistä EU-alueella, mutta kun mukaan luetaan myös epäsuorat vaikutukset, nousee luku 5,4 miljoonaan, mikä vastaa 2,5 prosenttia koko alueen työvoimasta.

Teknologisesti edistynyt ja dataorientoitunut verkkomainonta toimii myös digitaalisen osaamisen hautomona, josta tietotaitoa siirretään muille aloille. IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feegan muistuttaakin raportissa, että taloudelle ja kilpailukyvylle tärkeä ala on vaarassa joutua ahdinkoon, jos EU:n lainsäädäntö digitaalisen liiketoiminnan ja tietosuojan osalta muuttuu yritystoiminnalle epäedulliseksi.

Lue lisää:
IAB Europen tiedote
Paving the way: how online advertising enables the digital economy of the future –raportti
Blogikirjoitus IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehanin Suomen-vierailusta

BLOGI
Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää