Icon
Verkkomainonta tuo työtä miljoonille ja levittää digiosaamista Uutiset & blogi

Verkkomainonta tuo työtä miljoonille ja levittää digiosaamista

26.11.2015

Verkkomainonta on tärkeä osa Euroopan taloutta, ja sen avulla edistetään kasvua ja yritystoimintaa sekä levitetään digiosaamista muille aloille, selviää IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n tuoreesta raportista.


Verkkomainontaan panostettiin vuonna 2014 Euroopassa 46 miljardia euroa. Mainonnan vaikutukset ulottuvat kuitenkin pitkälle mainonnan arvoketjun ulkopuolelle: mainontaa tehdään, koska se lisää myyntiä, joka taas johtaa muihin investointeihin. Raportissa arvioidaankin EU-alueen verkkomainonnan arvoksi 473 miljardia euroa.

Verkkomainonta on myös tärkeä työllistäjä. IHS:n ja IAB Europen arvion mukaan verkkomainonta työllistää suoraan 0,9 miljoonaa ihmistä EU-alueella, mutta kun mukaan luetaan myös epäsuorat vaikutukset, nousee luku 5,4 miljoonaan, mikä vastaa 2,5 prosenttia koko alueen työvoimasta.

Teknologisesti edistynyt ja dataorientoitunut verkkomainonta toimii myös digitaalisen osaamisen hautomona, josta tietotaitoa siirretään muille aloille. IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feegan muistuttaakin raportissa, että taloudelle ja kilpailukyvylle tärkeä ala on vaarassa joutua ahdinkoon, jos EU:n lainsäädäntö digitaalisen liiketoiminnan ja tietosuojan osalta muuttuu yritystoiminnalle epäedulliseksi.

Lue lisää:
IAB Europen tiedote
Paving the way: how online advertising enables the digital economy of the future –raportti
Blogikirjoitus IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehanin Suomen-vierailusta

BLOGI
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää