Icon
Verkkomainonta vuoden 2012 ainoa kasvaja Uutiset ja tiedotteet

Verkkomainonta vuoden 2012 ainoa kasvaja

29.01.2013

Vuonna 2012 verkkomainontaan panostettiin 10 % enemmän kuin edellisenä vuonna eli yhteensä 240,4 miljoonaa euroa, ja sen osuus koko mediamainonnan määrästä oli 17,8 %. Verkkomainonta oli ainoa mediaryhmä mediamainonnan kokonaisuudessa, joka jaksoi kivuta kasvuun.

Digitaalisen mainonnan uusimmat muodot kuten sosiaalisen median mainonta sekä mobiilimainonta potkivat lisävauhtia verkkomainonnan kokonaiskasvulle. In stream -videomainonnan nousu sekä Facebook-mainonnan huikea 104 prosentin kasvu nostivat display-mainonnan kokonaisuuden lähelle 100 miljoonaa euroa. Hakumainonnan merkityksen vahvistuminen näkyy lähes 25 prosentin kasvukäyränä.

”Uskon, että verkkomainonnan osuus mainonnan kokonaismäärästä nousee lähivuosina yli 30 prosenttiin. Myös verkkomainonnan rooli niin brändien rakentajana kun myynnin tekijänä kasvaa. Verkkomainonnan ekosyystemi monimutkaistuu ja analytiikan sekä teknologian rooli korostuu”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen toteaa.

Vuonna 2012 verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti:

  • Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 96,7 milj. € eli 40 %, muutos viime vuoteen +14,8 %.
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 36,8milj. € eli 15 %, muutos viime vuoteen -2,4 %.
  • Hakumainonnan osuus on 82 milj. € eli 34 %, muutos viime vuoteen + 24,6 %.
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 24,9 milj. € eli 10 %, muutos viime vuoteen -19,4 %.
  • Facebook-mainonnan osuus on 9,4 milj. € eli 9,7 % display-mainonnan määrästä, muutos viime vuoteen +104 %.
  • In stream -videomainonnan osuus on 8,7 milj. € eli 11 % display-mainonnan määrästä, muutos viime vuoteen +20 %.
  • Mobiilimainonnan osuus on n. 1 milj. € eli 1,4 % display-mainonnan määrästä.

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!