Icon
NetTrack: Mobiiliselailu nousee, netinkäyttö viihteellistyy Uutiset ja tiedotteet

NetTrack: Mobiiliselailu nousee, netinkäyttö viihteellistyy

17.03.2015

Suomalaisista 66 prosenttia käyttää internetiä kännykällään, kertoo TNS:n tuore NetTrack-tutkimus. Vuonna 2013 luku oli 63 prosenttia ja sitä edeltävänä vuonna 47 prosenttia.

Lähes päivittäin mobiilisti nettiä käyttää 47 prosenttia suomalaisista. Eniten mobiililaitteella surffailua ovat lisänneet 25–34-vuotiaat sekä yli 65-vuotiaat.
Mobiiliselailun lisääntyminen näkyy myös siinä, mitä kaikkea mobiililaitteilla tehdään verkossa: hakujen, sähköpostin ja sosiaalisen median palvelujen lisäksi mobiilissa hoidetaan pankkipalveluita ja selataan tavallisia verkkosivuja.

Ostoksia mobiililaitteilla on tehnyt 28 prosenttia tutkimukseen osallistuneista. Mobiililaite toimi myös muilla tavoin ostamisen tukena: älypuhelimella tarkistettiin tuotetietoja, aukioloaikoja ja tuotteiden saatavuuksia, mutta myös otettiin kuvia tuotteista.

NetTrackin mukaan ajankäyttö verkossa on entistä viihteellisempää ja netti-tv on nousussa. Valtaosa netti-tv:n katselusta tapahtuu edelleen tietokoneella, mutta etenkin nuoret katsovat ohjelmia myös älypuhelimillaan. Yli 50-vuotiailla suomalaisilla netinkäytössä korostuvat edelleen käytännön asioiden hoitaminen esimerkiksi pankkipalveluiden kautta.

Kasvava mobiilikäyttö näkyy myös suomalaisten omistamissa laitteissa. Kannettavien tietokoneiden penetraatio on laskenut 77 prosentista 74 prosenttiin, kun taas älypuhelimet ovat kasvattaneet penetraatiota 65 prosentista 71 prosenttiin. Tablettilaitteita oli käytössä 39 prosentilla suomalaisista.

IAB Finland tarjoaa jäsenetuna kevytversion NetTrack-tutkimuksesta. Sen voit ladata täältä.
Laajemmat tulokset voi ostaa TNS:ltä. Muista kysyä IAB:n jäsenhintaa!

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!