
NetTrack: Mobiiliselailu nousee, netinkäyttö viihteellistyy
Suomalaisista 66 prosenttia käyttää internetiä kännykällään, kertoo TNS:n tuore NetTrack-tutkimus. Vuonna 2013 luku oli 63 prosenttia ja sitä edeltävänä vuonna 47 prosenttia.
Lähes päivittäin mobiilisti nettiä käyttää 47 prosenttia suomalaisista. Eniten mobiililaitteella surffailua ovat lisänneet 25–34-vuotiaat sekä yli 65-vuotiaat.
Mobiiliselailun lisääntyminen näkyy myös siinä, mitä kaikkea mobiililaitteilla tehdään verkossa: hakujen, sähköpostin ja sosiaalisen median palvelujen lisäksi mobiilissa hoidetaan pankkipalveluita ja selataan tavallisia verkkosivuja.
Ostoksia mobiililaitteilla on tehnyt 28 prosenttia tutkimukseen osallistuneista. Mobiililaite toimi myös muilla tavoin ostamisen tukena: älypuhelimella tarkistettiin tuotetietoja, aukioloaikoja ja tuotteiden saatavuuksia, mutta myös otettiin kuvia tuotteista.
NetTrackin mukaan ajankäyttö verkossa on entistä viihteellisempää ja netti-tv on nousussa. Valtaosa netti-tv:n katselusta tapahtuu edelleen tietokoneella, mutta etenkin nuoret katsovat ohjelmia myös älypuhelimillaan. Yli 50-vuotiailla suomalaisilla netinkäytössä korostuvat edelleen käytännön asioiden hoitaminen esimerkiksi pankkipalveluiden kautta.
Kasvava mobiilikäyttö näkyy myös suomalaisten omistamissa laitteissa. Kannettavien tietokoneiden penetraatio on laskenut 77 prosentista 74 prosenttiin, kun taas älypuhelimet ovat kasvattaneet penetraatiota 65 prosentista 71 prosenttiin. Tablettilaitteita oli käytössä 39 prosentilla suomalaisista.
IAB Finland tarjoaa jäsenetuna kevytversion NetTrack-tutkimuksesta. Sen voit ladata täältä.
Laajemmat tulokset voi ostaa TNS:ltä. Muista kysyä IAB:n jäsenhintaa!
13.01.2023
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
lue lisää07.12.2022
Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %
lue lisää05.12.2022
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023
IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää