
NetTrack: Mobiiliselailu nousee, netinkäyttö viihteellistyy
Suomalaisista 66 prosenttia käyttää internetiä kännykällään, kertoo TNS:n tuore NetTrack-tutkimus. Vuonna 2013 luku oli 63 prosenttia ja sitä edeltävänä vuonna 47 prosenttia.
Lähes päivittäin mobiilisti nettiä käyttää 47 prosenttia suomalaisista. Eniten mobiililaitteella surffailua ovat lisänneet 25–34-vuotiaat sekä yli 65-vuotiaat.
Mobiiliselailun lisääntyminen näkyy myös siinä, mitä kaikkea mobiililaitteilla tehdään verkossa: hakujen, sähköpostin ja sosiaalisen median palvelujen lisäksi mobiilissa hoidetaan pankkipalveluita ja selataan tavallisia verkkosivuja.
Ostoksia mobiililaitteilla on tehnyt 28 prosenttia tutkimukseen osallistuneista. Mobiililaite toimi myös muilla tavoin ostamisen tukena: älypuhelimella tarkistettiin tuotetietoja, aukioloaikoja ja tuotteiden saatavuuksia, mutta myös otettiin kuvia tuotteista.
NetTrackin mukaan ajankäyttö verkossa on entistä viihteellisempää ja netti-tv on nousussa. Valtaosa netti-tv:n katselusta tapahtuu edelleen tietokoneella, mutta etenkin nuoret katsovat ohjelmia myös älypuhelimillaan. Yli 50-vuotiailla suomalaisilla netinkäytössä korostuvat edelleen käytännön asioiden hoitaminen esimerkiksi pankkipalveluiden kautta.
Kasvava mobiilikäyttö näkyy myös suomalaisten omistamissa laitteissa. Kannettavien tietokoneiden penetraatio on laskenut 77 prosentista 74 prosenttiin, kun taas älypuhelimet ovat kasvattaneet penetraatiota 65 prosentista 71 prosenttiin. Tablettilaitteita oli käytössä 39 prosentilla suomalaisista.
IAB Finland tarjoaa jäsenetuna kevytversion NetTrack-tutkimuksesta. Sen voit ladata täältä.
Laajemmat tulokset voi ostaa TNS:ltä. Muista kysyä IAB:n jäsenhintaa!
24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää