
Ehdotettu ePrivacy-asetus on kuin huonosta elokuvasta, mutta loppuratkaisuun voidaan vielä vaikuttaa
Sähköisen viestinnän tietosuoja-asetusta tarkistamalla Euroopan komissio toivoi lujittavansa luottamusta ja turvallisuutta sisämarkkinoilla. Ehdotetut uudistukset aiheuttaisivat kuitenkin useita suunnittelemattomia seurauksia, jotka vaikuttaisivat kielteisesti eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväiseen elämään.
Ehdotetut muutokset
- rajoittavat nykyisenkaltaisen laajamittaisen ja korkealaatuisen journalismin tuottamista, kun dataperusteiset mainostulot pienenevät, mikä tarkoittaisi kuluttajille paljon vähemmän itsenäisiä tietolähteitä ja vähemmän mielipiteiden monimuotoisuutta
- aikaansaavat laajalti hämmennystä, kun kuluttajien edellytetään määrittävän tietosuoja-asetukset jokaiselle verkkosivustolle, jokaiselle selaimelle ja jokaiselle käyttämälleen laitteelle erikseen
- hankaloittavat datapohjaisista mainostuloista riippuvaisten sovelluskehittäjien toimintaa, mikä tarkoittaisi vähemmän start-upeja ja vähemmän kuluttajille ilmaisia sovelluksia
- muuttavat kuluttajien ilmaiseksi saamia sisältöjä ja palveluita yhtäkkiä maksullisiksi tai riittämättömiksi, kun datapohjaisista mainoksista ei saada enää tuloja.
Vaihtoehtoinen loppuratkaisu on vielä mahdollinen
Jos sähköisen viestinnän sääntelyn ehdotetut uudistukset tulisivat tällaisenaan voimaan, vaikutukset eurooppalaisille kuluttajille olisivat kauheita. Päättäjillä on vielä aikaa lieventää vahinkoa sisällyttämällä asetuksen perusteisiin muutakin kuin pelkkä suostumus datan käsittelyyn (esim. legitimate interest -käsittelyperuste), varmistamalla, että yritykset voivat auttaa kuluttajia saamaan tietoa oman datansa käytöstä ja yhdenmukaistamalla teksti yleisen tietosuojasäännöstön (GDPR) kanssa.
IAB Europe kampanjoi yhdessä muiden eurooppalaisten mainosalan toimijoiden kanssa ehdotettujen ePrivacy-asetuksen uudistusten haittavaikutuksista ehdotuksen muuttamiseksi. Lue lisää kampanjasivulta: http://www.likeabadmovie.eu/
#LikeABadMovie
05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää