Icon
Verkkomainonnan kasvu jatkui kaksinumeroisella luvulla tammi‒kesäkuussa Markkinaluvut

Verkkomainonnan kasvu jatkui kaksinumeroisella luvulla tammi‒kesäkuussa

20.08.2012

Verkkomainonta kasvoi yhteensä 13 % ja panostukset olivat 116 miljoonaa euroa vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla

Verkkomainonta kuuluu harvojen kasvajien joukkoon talouden taantuman verottaessa mainospanostuksia. Mainostajien yhä lisääntyvä luotto verkkomainontaan näkyy 13 %:n nousuna viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Verkkomainontaan investoitiin 116,3 miljoonaa euroa tammi‒kesäkuussa, ja se lohkaisi 18,2 prosenttia koko mediamainoskakusta, kun viime vuonna siivu oli 16 %. TNS Media Intelligencen raportoima mediamainonnan kokonaisuus laski 3,1 % verrattaessa edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

” Verkkomainonnan kokonaiskasvu ei yllätä! Kasvun varaa on kuitenkin vielä huomattavasti, myös muualla kuin hakumainonnassa”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen pohtii.

Q2: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2012 toisella neljänneksellä:

  • Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 20,1 milj. euroa, jossa kasvua viime vuoteen on 8,1 %
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 9,2milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on -4,2 %
  • Hakumainonnan osuus on 20,4 milj. euroa, jossa kasvua on 18,6 %
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 6,2 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on -24,4 %
  • Facebook-mainonnan osuus on 2,2 milj. euroa, jossa kasvua on 100 %
  • Verkkomainonnan kokonaisuus on 58,1 milj. euroa, jossa kasvua on 6,2 %

VERKKOMAINONNAN MUUTOKSET 1H 2012

” Display- ja hakumainonta näyttävät pitävän pintansa epävakaassa taloustilanteessakin. Facebook-panostukset ovat vielä pieniä, joskin kasvuvauhti on hurja. Kesäkuussa tekemämme kyselyn mukaan 31 media-alan asiantuntijaa uskoo display- ja hakumainonnan edelleen jatkavan nousuaan. Lisäksi uusien mainosmuotojen kuten mobiilimainonnan ennustetaan kasvavan. Julkaisemme kyselystä saamamme todella mielenkiintoiset tutkimustulokset vielä tämän viikon aikana ”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala vinkkaa.

MEDIAMAINONNAN MUUTOKSET 1H 2012

Lähteet:
TNS Media Intelligence: display ja luokitellut, IAB Finland: hakusanamainonta, sähköiset hakemistot ja Facebook.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnanpanostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus, Dynamiitti Medialabs, Estime, Fiercer Media, Fonecta, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Staart, Tulos Helsinki, Webinfo, Weblandia ja Zeelandia Group. Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyrityksiltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Facebook-panostukset on sisällytetty vuositasolla display-mainonnan lukuihin TNS Gallupin mainospanostustiedoissa. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2011 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi.

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!