
Tallenne: Ulkomainonnan kirkas tulevaisuus - IAB:n ja Ulkomainosliiton DOOH-webinaari
IAB Finlandin ja Ulkomainosliiton webinaarissa “Ulkomainonnan kirkas tulevaisuus” käytiin läpi digitaalisen ulkomainonnan kuumimpia (data)trendejä, onnistuneita kampanjacaseja sekä luotiin katsaus digitaalisuuden mahdollistamiin uusiin mainosmuotoihin. Tapahtumassa julkaistiin myös historiallisesti ensimmäistä kertaa digitaalisen ulkomainonnan määrä Suomessa sekä IAB Finlandin DOOH-ostajan opas. Ulkomainonta on jo nyt läsnä arki- ja vapaa-ajan ympäristössämme ja se tavoittaa suuren osan väestöstä – tulevaisuudessa myös entistä näyttävämmillä ja paremmin kohdennettavilla mainosratkaisuilla.
Webinaarissamme 15.6. olivat puhumassa: Clear Channel, JCDecaux, Doohlabs & Yondel, Warner Bros. Discovery ja Ocean Outdoor.
Ohjelma
9:00 Tervetuloa ja digitaalisen ulkomainonnan määrä Suomessa 2021 - Pasi Raassina / IAB Finland & Teemu Kontkanen / Mediateko / Outdoor Finland
9:15 Miten hyödyntää mainonnassa klassista ja digitaalista ulkomainontaa - Elina Valtia / Warner Bros. Discovery (lataa prese)
9:35 Kaupan median nousu ja ohjelmallinen ostaminen globaalisti vuonna 2023 - Janne Lohvansuu / Doohlabs ja Tiina Tikkinen / Yondel (lataa prese)
9:55 IAB Studio - Ulkomainonnan kirkas tulevaisuus - IAB Finlandin DOOH-työryhmän puheenjohtaja Jesse Jussila (Clear Channel) johtaa paneelikeskustelua DOOH-mainonnan tulevaisuudesta Jenni Heinosen (JCDecaux) ja Outi Pekkalan (dentsu) kanssa.
10:15 DOOH 2.0 – tech, creativity & integration - Jesper Albansson / Ocean Outdoor (Lataa prese)
10:35 The Power of Programmatic DOOH - Marc Bergers / JCDecaux (lataa prese)
10:55 Loppusanat - Pasi Raassina IAB Finland & Teemu Kontkanen / Mediateko / Outdoor Finland
14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää