
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
Miten päädyit uuteen tehtävääsi?
Entinen kollegani vinkkasi, että IAB Finland hakee uutta toiminnanjohtajaa Pari Raassinan siirtyessä uusiin tehtäviin. Innostuin heti! IAB on keskeinen toimija digimarkkinoinnin kentässä, ja minua motivoi mahdollisuus vaikuttaa alan kasvuun Suomessa. Myös alan osaamisen kehittäminen, standardien luominen ja yhteiset pelisäännöt ovat minulle tärkeitä teemoja.
Ajattelen, että nyt on poikkeuksellisen kiehtova hetki aloittaa IAB:n puikoissa, koska digimarkkinoinnin kenttä on suuressa murroksessa: tekoälyn kehitys, evästeettömyys ja markkinoinnin tuloksellisuuden vaatimukset muuttavat markkinoinnin kenttää nopeasti.
Mikä toi sinut digimarkkinoinnin pariin?
Polkuni digimarkkinoinnin pariin kulki nuorten kohderyhmän kautta. Olin pitkään nuorten media Demin päätoimittaja ja sain seurata läheltä nuorten mediankulutuksen muutosta ja digitaalisen median ja -mainonnan kehitystä. Demissä olimme tiimeineni etunenässä kehittämässä digimainonnan ansaintamalleja, ja työssäni pääsin rakentamaan mainonnan ratkaisuita niin verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan kuin vaikuttajamarkkinaan.
Nuorten kohderyhmä on minulle edelleen yksi ikkuna siihen, miten mediakenttä muuttuu. Nuoret omaksuvat uusia kanavia ja sisällönkulutuksen muotoja nopeasti, ja heidän käyttäytymisensä ennakoi usein koko markkinan muutoksia. Tämä muutos heijastuu lopulta myös julkaisijoihin, brändeihin, toimistoihin ja teknologiatoimijoihin.
Jännittääkö jokin asia uudessa työssäsi?
Monikin asia! IAB:n jäsenistö koostuu digimarkkinoinnin huippuammattilaisista. Vaikka olen työskennellyt digitaalisen median ja -mainonnan parissa pitkään, on osa-alueita, joissa olen takamatkalla ja joista on hurjasti opittavaa. Menen myös helposti solmuun digimarkkinoinnin termien ja lyhenteiden viidakossa. Onneksi ympärillä on asiantuntijoita, joilta voi kysyä ja joiden kanssa oppii nopeasti.
Millainen IAB:n tehtävä on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin edistämisessä Suomessa?
IAB on keskeinen toimija digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehityksessä ja kasvussa. Yhdistämme alan eri toimijat, luomme yhteisiä käytäntöjä, jaamme tietoa ja tarjoamme koulutuksia, jotka mahdollistavat osaamisen kasvun ja alan uudistumisen. Toimimme kumppaneillemme sparraajana, suunnannäyttäjänä ja toivottavasti myös rohkaisijana, kun ala kehittyy ja muuttuu.
Mitkä ovat isoimpia muutosvoimia digitaalisessa markkinoinnissa?
On kiehtovaa miettiä, miten koko mainonnan käsite kenties lähivuosina muuttuu tekoälyn kehityksen vanavedessä: ajattelen, että mainonta siirtyy entistä enemmän erillisistä kampanjoista tai viesteistä jatkuvaksi, henkilökohtaiseksi vuorovaikutukseksi, joka voi olla keskustelua, yhteisö, peli tai palvelu. Yleisö odottaa mainonnalta parempaa relevanssia ja läpinäkyvyyttä, ja samalla aitouden ja luottamuksen merkitys kasvaa. Muuttuvassa ympäristössä myös mainonnan mittaaminen ja vaikuttavuuden todentaminen vaativat uudenlaisia lähestymistapoja.Toinen iso muutostrendi on retail median kehitys. On kiinnostavaa nähdä, millaisia mahdollisuuksia syntyy, kun mainonta siirtyy kauppojen omiin kanaviin ja asiakkaan ostopolun varrelle. Kaupan oma asiakasdata ja monikanavaisuus yhdistettynä mainonnan tarkkaan kohdentamiseen ja personointiin tarjoaa uusia mahdollisuuksia kasvattaa mainonnan vaikuttavuutta ja mitata mainonnan suoria myyntivaikutuksia.
04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää