Icon
Näistä asioista natiivimainonnassa puhutaan nyt Markkinaluvut

Näistä asioista natiivimainonnassa puhutaan nyt

15.11.2018 | Maarit Nykänen, Otavamedia

Ei ole enää kenellekään suuri uutinen, että kiinnostus nativiimainontaan on kasvussa. Räätälöity, viihdyttävä ja palveleva natiivimainonta sitouttaa kuluttajan mainostajan brändin pariin. Se koetaan asiantuntevana ja hyödyllisenä sisältönä, jonka parissa vietetään mielellään aikaa.

Natiivimainonnan nousukausi jatkuu

Oman kokemukseni perusteella natiimainonnan kysyntä on lisääntynyt tänä vuonna. Luulen, että syy positiiviselle vireelle on natiivimainonnan muuntautumiskyky, joillekin mainostajille kenties myös uutuuden viehätys. Koska natiivia tehdään pääosin digitaalisissa välineissä, uusien esitysmuotojen ja ideoiden kokeilu on helppoa.

Natiivimainonta on ketterä ja monimuotoinen mediamainonnan keino, joka hioutuu jatkuvasti paremmaksi. Vaikuttaa siltä, että itse natiivimainonnan käsite on pienoisessa murroksessa. Alun perin natiivimainonnalla tarkoitettiin journalistista muotoa jäljitteleviä mainosartikkeleita, mutta nykyään natiivimainonnan alle solahtavat erilaiset luovat mainosratkaisut, kuten pelit ja testit. Voit tutustua natiivimainonnan määritelmään tarkemmin IAB:n natiivimainonnan oppaassa

Natiivimainonta vakiinnuttaa paikkansa

Natiivimainontaan liittyen puhutaan jatkuvasti luotettavuudesta, laadukkuudesta ja räätälöidyistä sisällöistä. Uusien trendien sijaan nämä kolme teemaa toistuvat ja syvenevät, kun natiivimainonta vakiinnuttaa paikkaansa mediamainonnassa. Pohdiskellaan hetki, mitä teesit tarkoittavat vuonna 2018.

#Luotettavuus

Jokainen tietää, että huijauksesta jää jäljet. Sen vuoksi on järkevämpää kertoa näkyvästi, kenen lukuun mainontaa tehdään. Natiivimainonnassa pyritään pikemminkin objektiivisuuteen kuin omaa pussiin pelaamiseen. Hyvä sisältö vahvistaa kuluttajan luottamusta brändiin, kun taas huono sisältö romahduttaa brändin uskottavuuden. Ensimmäinen askel luotettavuuteen on lunastaa otsikossa annetut lupaukset. Tuntuu itsestään selvältä puhua näistä asioista, mutta arjessa olen huomannut, että nämä perusteet helposti unohtuvat.

#Laadukkuus

Kuluttajat rakastavat hyviä sisältöjä, siksi natiiviartikkeleita kirjoittavat ammattilaiset, jotka ovat usein journalistitaustaisia. Mainossisällön pitää olla yhtä hyvää kuin journalistinen sisältö, vaikka sen tausta-ajatukset ovat erilaiset. Tarinoilla herätetään tunteita, mutta ylevillä mainosfraaseille tai osta-osta-mantralla karkotetaan kuluttajia. Tuotteiden sijaan sisällöissä keskiössä ovat hyödyllisyys ja tarinat. Kuluttaja ei halua käyttää aikaa sisältöihin, joista hänelle jää luu käteen. Paras mahdollinen palaute on sitoutuneisuus. Jos sisällön parissa on vietetty aikaa yli 10 minuuttia, voit taputtaa itseäsi olkapäälle.

#Räätälöidyt sisällöt

Olemme tottuneet jo tekemään erilaiset mainossisällöt paperilehteen, televisioon ja internetiin, mutta se ei enää riitä. Mainossisällöt pitäisi räätälöidä eri media-alustojen lisäksi eri kohderyhmille. Tässä piileekin yksi natiivimainonnan sudenkuopista. Natiivimainonnan tuotanto on yleensä tavallista displaymainontaa kalliimpaa, josta seuraa suuri kiusaus hyödyntää kerran tehtyä sisältöä kaikille kohderyhmille. Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi ihonhoidon saralla 20-vuotiasta ja 50-vuotiasta naista puhuttelevat eri näkökulmat aiheesta. Kun tutkitaan kohderyhmien mukaan räätälöidyn natiivimainonnan tuloksia, voidaan todeta, että räätälöinti kannattaa.

Natiivimainonnan tulevaisuuteen voit tutustua lisää mm. sivustoilla Native Advertising Institute ja IAB

Kirjoittaja Maarit Nykänen on Otavamedian natiivitiimin vetäjä.

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!