Icon
Median tulevaisuus Markkinaluvut

Median tulevaisuus

18.02.2016 | Dingle Oy

Minulla on vanha kalvosetti, jossa avainpointtina lukee, ”Media ei ole media ilman dataa.” Kalvosetti on vuosien varrella nähty ainakin YLEllä, MTV:llä, Allerilla ja Sanomilla. Vastaanottoa on innostuneesta tuskastuneeseen, mutta jos sen jollakin tavalla summaisi, pääosa on ollut nyökkäilevää hymistelyä.


Katteeton keksi

”Data on tärkeätä”, uskotaan kaikkialla, mutta mikä data on tärkeintä? Niin sanottu pehmeä data ei kasvata enää arvoaan. Tarkoitan tällä dataa, joka ei yksilöi henkilöä tai käyttäjää. Maailman arvokkaimmat mediat tietävät nimemme, kasvomme, ikämme, sijaintimme ja työpaikkamme, he tietävät mitä etsimme, mistä kirjoitamme, mistä tykkäämme ja kenen kanssa.

Tämän datan päälle on rakennettu mainostuotteita, joiden tappava tarkkuus popsii kekseliäimmätkin keksit (cookiet) aamiaiseksi.

Keksipohjaisen datan ongelma on liian kova kilpailu. Kuka tahansa voi perustaa yhden hengen median, luoda otsikoita ja kerätä trafiikkia. Median hinnoissa tämä tarkoittaa, että verkkosivukäynnin (cookien syötön, tai cookie-pohjaisen mainoksen näytön) arvon määrittelee yhden hengen kalastelijan kustannusrakenne, ei arvokasta sisältöä luovan toimituksen kustannusrakenne.


Trafiikista uskollisuuteen

Verkon nykydynamiikassa trafiikki ei palkitse hyvää sisältöä vaan taitavaa trafikointia. Premium-kontekstin tuoma lisäarvo median hintaan on konkurssiin johtava toiveharha.

Trafiikin sijaan hyvän sisällön palkinto on uskollisuus. Lataan applikaation, käytän palveluitasi, annan laitteideni jakaa sinulle tietoa itsestäni, pysyn kirjautuneena ja kerron sinulle kaiken. Nyt sinulla on dataa.


Datasta liiketoiminnaksi

Miten sitten tällä datalla tehdään liiketoimintaa? Vaikka käyttäjämaksut voivat olla tärkeässäkin asemassa, mainosrahoitteisuus lienee jatkossakin tiedon tulkkien ja välittäjien tärkein tulonlähde.

Mainosrahoitteisuus tulee perustumaan henkilökohtaisesti yksilöitävään tietoon. Yksilöimättömässä (cookie-pohjaisessa) tiedossa arvoa syntyy ylivoimaisella datan yhdistämisellä ja mainonnan hallinnan palvelulla. Sen sijaan näiden mainosten tarjoaminen kuluttajille tulee olemaan entistä halvempaa.

Maailman nopeimmin kasvavien medioiden suurin myyntikanava on itsepalvelu. Asiakkaat yksityishenkilöistä globaaleihin mediatoimistoihin ovat oppineet ostamaan mediaa verkosta alustan tai mainosverkoston tarjoamilla työkaluilla. Kilpailu käydään parhaista käyttöliittymistä, parhaista kohdennusmalleista.

Media ei ole media ilman dataa. Dataa on loputtomasti, joten priorisointi keräämisestä hyödyntämiseen on median omistajan tärkein tehtävä. Aika muuttaa kurssia on viimeistään nyt.


Viisi pointtia mediayhtiöiden tulevaisuudesta
1. Median arvo perustuu henkilökohtaisesti yksilöitävään dataan
2. Asiakkaan pitää saada leikkiä datallasi
3. Itsepalvelu- ja ohjelmallinen ostaminen ovat tärkeimmät myyntikanavasi
4. Hyvä sisältö antaa luvan pyytää uskollisuutta, palvelu säilyttää uskollisuuden
5. Tulovirrat kasvollisesti tunnistamattomista kävijöistä pienenevät

Kolme tehtävää median omistajille ja johdolle
1. Mittaa ja kasvata kuukausittain aktiiviset käyttäjät (tunnistetut palvelun/sisällön kuluttajat) MAU (Monthly Active Users)
2. Käännä mainostuotteesi konteksti-kohdennetuista käyttäjä-kohdennetuksi
3. Panosta digitaaliseen myyntikanavaan enemmän kuin mediamyyjiisi


Kirjoittaja Juho Jokinen on Dinglen toimitusjohtaja. Hän perusti Dinglen vuonna 2009 auttamaan yrityksiä hyötymään sosiaalisesta mediasta ja on sen jälkeen kasvattanut Dinglestä yli 60 sosiaalisen liiketoiminnan ammattilaisen yrityksen joka on auttanut brändejä ja yrityksiä hyötymään digitalisaatiosta. Hänet löytää Facebookista, Twitteristä ja LinkedInistä.


Dinglen aikaisemmat IABlogikirjoitukset:
Vain intohimolla markkinajohtajaksi
Markkinoijan seitsemän syntiä
Mitä on sosiaalinen myynti?
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!