Icon
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023 Markkinaluvut

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

05.12.2022 | IAB Finland

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus, joka jalkautuu muihin painopisteisiin sekä kaikkiin IAB-työryhmiin ja tapahtumiin. Kotimarkkinan yleisen osaamis- ja ymmärrystason nostamisen lisäksi tavoitteena on mm. tiedottaa markkinaa evästeiden asteittaisen häviämisen seurauksena tapahtuvasta markkinoinnin kohdentamisen ja mittaamisen muuttumisesta ja perehtyä verkkokauppamarkkinoinnin saloihin.

Syyskokouksessa jaettiin myös kuusi IAB Finlandin hallituspaikkaa. Industry Partner -jäsenyyden kautta hallituspaikan vuosille 2023 ja 2024 lunasti Clear Channel Suomi. Vaaleissa kahden vuoden hallituspestin ansaitsivat Elisa, Kesko, Matterkind, Neste sekä Veikkaus. Hallitus valitsee itselleen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan vuoden 2023 ensimmäisessä tapaamisessa.

IAB:n painopisteet ja koko toimintasuunnitelma pohjautuu syksyllä 2022 tehtyyn jäsentutkimukseen. Tätä kautta tavoitteena on lunastaa yhteisön perustehtävä jäsenetujen tuottamisesta sekä jäsenten tukemisesta. Jäseniä on kuunneltu myös IAB:n työryhmien kehittämisessä ja tapahtumatarjonnan suunnittelussa. Vuonna 2023 IAB:lla on 12 digimarkkinaa kehittävää työryhmää, joista uutukaisina päivänvalon näkevät Vastuullisen digimainonnan, Retail median sekä pelimainonnan työryhmät. Ensi vuonna IAB:n tapahtumakattaus käsittää viisitoista tapahtumaa aina lyhyistä tunnin webinaareista puolen päivän streamattuihin livetapahtumiin.

”IAB Finlandilla on takana hieno vuosi, jossa olen saanut olla myös itse entistä tiiviimmin mukana. Keskellä aika arvaamatonta ja epävarmaa maailmaa digitaalisoitumisen vauhti on kiihtyvä ja pelkästään tämä valtatrendi, yhdistettynä ajassa elämiseen sekä jäsenten toiveiden kuuntelemiseen, on tehnyt IAB:sta entistä vaikuttavamman ja tärkeämmän toimijan yhä useammalle yritykselle.”, kommentoi IAB Finlandin vuoden 2022 hallituksen puheenjohtaja Eliisa Puikkonen.


Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan IAB:sta ja vuoden 2023 suunnitelmista enemmän, ole yhteydessä Toiminnanjohtaja Pasi Raassinaan (pasi.raassina@iab.fi , 040 575 3726.

IAB Finlandin työryhmät 2023:

  • Tietosuoja
  • Markkinointiteknologia
  • Vastuullinen digimainonta
  • Ohjelmallinen ostaminen
  • Sisältömarkkinointi
  • Videomainonta
  • Digitaalinen audio
  • Digitaalinen ulkomainonta
  • Sosiaalisen median markkinointi
  • Data
  • Retail media
  • Pelimainonta


IAB Finland ry:n hallitus 2023:

  • Adform Software Finland, Jan Ketonen
  • Alma Media, Johanna Vartiainen
  • Clear Channel Suomi, Lassi Tolonen
  • Dagmar, Antti Kallio
  • Elisa, Eliisa Puikkonen
  • Kesko, Johanna Ekholm
  • Matterkind, Christopher Fernandez
  • Neste, Antti Ellonen
  • Sanoma, Jaakko Kuivalainen
  • SOK Smart Marketing, Hannaleena Koskinen
  • TietoEVRY, Hanna Jerkku
  • Veikkaus, Niclas Kourula

Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi

Eliisa Puikkonen
Head of Online Growth, B2B
Elisa Oyj
050 331 9398 / eliisa.puikkonen@elisa.fi

IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!