Icon
Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky Markkinaluvut

Kysy IABlta: Master your GDPR - Evästemyrsky

07.05.2021

IAB Finlandin Master your GDPR -webinaarissa 28.4.2021 nostettiin agendalle evästehyväksynnät, ajankohtaiset lainsäädäntöhankkeet sekä tekoälypohjaisen päätöksenteon juridiset puolet.

Webinaarissa kuultiin seuraavat puheenvuorot:

  • Mitä kuuluu Marjaleena, ePrivacy ja Schrems? - Mari Rusi, Eversheds Sutherland
  • Tietosuojasta vastuulliseen tekoälyyn - Meeri Haataja, Saidot

Puheenvuorojen lisäksi agendalla oli paneelikeskustelu evästeistä ja evästeiden hyväksymisen tulevaisuudesta. Paneelissa olivat mukana Telian Milla Keller, Iconicsin Anna Paimela sekö Graviton Jake Laisi. Moderaattorina toimi IAB Finlandin Pasi Raassina.

Tästä pääset katsomaan tallenteen sekä lukemaan vastauksia esitettyihin kysymyksiin:


IAB Master your GDPR - Q&A

IAB:n toimisto koosti webinaarissa esitetyistä kysymyksistä Q&A:t.

 

Vastaaja: MARI RUSI - EVERSHEDS SUTHERLAND

Voiko jatkossa ePrivacy-aikana lähettää markkinointia yrityksen henkilöille, joiden tiedot löytyvät julkisesti yrityksen nettisivuilta

Jos markkinointi kohdennetaan yritykselle ja henkilö on sellaisessa asemassa, että markkinointi on hänelle relevanttia, on sähköinen suoramarkkinointi mahdollista myös ePrivacyn aikana ilman henkilön etukäteistä suostumusta ellei jäsenvaltion lainsäädännöstä muuta johdu. Markkinointi yrityksille jää jäsenvaltioiden sääntelyn varaan, joten on seurattava sitä, muutetaanko kansallista lainsäädäntöä tältä osin.

Onkohan ""user agentin" käyttäminen datan keruussa GDPR alaista jos IP/MAC tiedot jätetään pois? Eli tarvitaanko silloin lupa?

GDPR:n soveltamisen ratkaisee se, onko kyseessä henkilötieto. Jos ""user agentin"" voisi yhdistää jollain keinolla vielä jotenkin yksittäiseen henkilöön, kyseessä on henkilötieto. Yhdistämisen ei tarvitse onnistua suoraan/helposti/ilman lisätietoja.

Vastaaja: MILLA KELLER - TELIA

Miltä näyttää evästeisiin perustuvan analytiikan tilanne lähitulevaisuudessa? Tällä hetkellä ei taida mennä ns. oikeutettuna etuna eli pakollisena palvelun tuottamiselle?

Analytiikkaevästeet eivät tämänhetkisten tulkintojen mukaan ole “välttämättömiä”, mikä on siis vaatimus sille että eväste ei vaadi suostumusta. Analytiikkaevästeet vaativat siis suostumuksen. Vielä ei ole varmaa tuoko ePrivacy Regulation tähän mitään muutosta.

Vastaaja: ANNA PAIMELA - ICONICS

Soveltaako suomalainen yritys Suomen paikallisia sääntöjä/laki myös tehdessään markkinointiviestintää eri EU-maissa oleville asiakkaille?

Suomalaisen yrityksen tulee noudattaa Suomen lainsäädäntöä, mutta sovellettavaksi voi tulla myös sen maan lainsäädäntö, johon markkinointia tehdään. Tämän ratkaisee lopulta paikallinen lainsäädäntö, johon tulee aina perehtyä.

Vastaaja: JAKE LAISI - GRAVITO

Miten arvioitte, että esimerkiksi isoimpien alustojen somemainonta muuttuu kun 3P evästeet nuukahtavat?

Tällä hetkellä näyttää sille, että some-mainonnan datankeruu painottuu enemmän some-alustojen sisälle.

Onko tietoa, kuinka moni käyttäjä hyväksyy tällä hetkellä automaattisesti kaikki evästeet saitilla vieraillessaan?

Eri CMP alustojen yhteistä keskiarvoa ei taida olla vielä mihinkään virallisesti kerätty tai tutkittu, yksityiskohtia paljastamatta (asiakkaiden tietoja suojellen) kansainvälinen keskiarvo on yli 99%.

Vastaaja: MEERI HAATAJA - SAIDOT

Onko joitain toimialoja, joiden pitäisi erityisesti pitää itsensä kartalla vastuullisen tekoälyn regulaatiosta?

Esityksessä on määritetty lista korkean riskin sovellusalueita, joita regulaatioesitys erityisesti koskee. Tällaisia sovelluksia löytyy mm. turvallisuuden, terveyden, pankkitoiminnan, koulutuksen, HR:n ja julkisen sektorin palveluiden aloilta.

Markkinoinnissa käytetään tosi paljon algoritmeja ym. automatisoitua päätöksentekoa eli kone päättää ihmisen puolesta paljon asioita. Onko tämä kaikki esim. EU:n määrityksen mukaan “tekoälyä” vai jotain muuta?

Esityksen määritys tekoälyksi on verrattain laaja, joten hyvin todennäköisesti monet markkinoinnin kohdennuksen sovellukset täyttävät tekoälyn määrityksen. Huomioitavaa kuitenkin on, että yleisesti markkinoinnin sovelluksia ei ole esityksessä tunnistettu korkean riskin sovelluksiksi, vaan markkinoinnin osalta asetus koskettaa vain tiettyjä sovellusalueita – esimerkiksi työpaikkojen mainontaa.


06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!