Kuoleeko banneri?
Display- eli bannerimainonta ei edelleenkään ole kuolemassa, vaikka skeptisimmät jo pitkään ovat tällaisia povauksia heitelleet. Päinvastoin, banneri elää ja voi hyvin, kertoo tuore Online Advertising 2012 –tutkimus. Kysyttäessä, mitä internet-mainonnan muotoja aikoo käyttää seuraavan 12 kk aikana, Display nousi aiempien vuosien tapaan ykköseksi. Aivan kintereillä tulevat hakusana- ja sosiaalisen median mainonta.
Innostusta sosiaalista mediaa kohtaan ei enää voi laittaa ”hypen” piikkiin. SoMe ei ole mainostajille vain tulevaisuutta, vaan vahvasti jo tätä päivää. Mielenkiintoista on se, että mainostajien näkemykset sosiaalisen median toimivuudesta jakautuvat vahvasti kahtia. Osa kokee, että näkyminen sosiaalisessa mediassa on tuonut hyvin kontakteja, osa taas kokee, että kontakteja ei ole riittävästi tullut ja sosiaalisen median toimivuutta on vaikea todentaa. Lieneekö yksi syy tähän kaksijakoisuuteen itse toteutuksissa? - Hyvin tehty ja perusteellisesti suunniteltu toimii, heikommin tehty ei toimi. Syy voi löytyä myös kohderyhmästä ja tuotteesta: kaikki eivät käytä sosiaalista mediaa, eivätkä kaikki tuotteet sovi sinne.
Ja sosiaalinen media näyttää muuten mainostajien mielissä olevan yhtä kuin Facebook.
Verkkomainonnalla tuntuu yleisesti ottaen pyyhkivän mukavasti. Peräti 77% mainostajista aikoo kasvattaa verkon osuutta markkinointibudjetissaan seuraavan 12 kk aikana. Suurimpana syynä verkon osuuden kasvuun nousee se, että lähes kaikki kohderyhmät ovat jo verkossa ja siksi mainostajienkin on oltava siellä. Hienoa, että tämä perusasia on vihdoin ymmärretty! Verkko koetaan myös edullisemmaksi kuin muut mediat - kun budjetit pienenevät, verkossa samalla rahalla saa enemmän. Mahtaisiko tässä olla jopa mahdollisuus nostaa nettimainonnan hintoja? Tätä pohdittaessa kannattaa kuitenkin olla varovainen – muista medioista nettiin siirtyvällä rahalla kun on entistä enemmän jakajia.
06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää