
Kuoleeko banneri?
Display- eli bannerimainonta ei edelleenkään ole kuolemassa, vaikka skeptisimmät jo pitkään ovat tällaisia povauksia heitelleet. Päinvastoin, banneri elää ja voi hyvin, kertoo tuore Online Advertising 2012 –tutkimus. Kysyttäessä, mitä internet-mainonnan muotoja aikoo käyttää seuraavan 12 kk aikana, Display nousi aiempien vuosien tapaan ykköseksi. Aivan kintereillä tulevat hakusana- ja sosiaalisen median mainonta.
Innostusta sosiaalista mediaa kohtaan ei enää voi laittaa ”hypen” piikkiin. SoMe ei ole mainostajille vain tulevaisuutta, vaan vahvasti jo tätä päivää. Mielenkiintoista on se, että mainostajien näkemykset sosiaalisen median toimivuudesta jakautuvat vahvasti kahtia. Osa kokee, että näkyminen sosiaalisessa mediassa on tuonut hyvin kontakteja, osa taas kokee, että kontakteja ei ole riittävästi tullut ja sosiaalisen median toimivuutta on vaikea todentaa. Lieneekö yksi syy tähän kaksijakoisuuteen itse toteutuksissa? - Hyvin tehty ja perusteellisesti suunniteltu toimii, heikommin tehty ei toimi. Syy voi löytyä myös kohderyhmästä ja tuotteesta: kaikki eivät käytä sosiaalista mediaa, eivätkä kaikki tuotteet sovi sinne.
Ja sosiaalinen media näyttää muuten mainostajien mielissä olevan yhtä kuin Facebook.
Verkkomainonnalla tuntuu yleisesti ottaen pyyhkivän mukavasti. Peräti 77% mainostajista aikoo kasvattaa verkon osuutta markkinointibudjetissaan seuraavan 12 kk aikana. Suurimpana syynä verkon osuuden kasvuun nousee se, että lähes kaikki kohderyhmät ovat jo verkossa ja siksi mainostajienkin on oltava siellä. Hienoa, että tämä perusasia on vihdoin ymmärretty! Verkko koetaan myös edullisemmaksi kuin muut mediat - kun budjetit pienenevät, verkossa samalla rahalla saa enemmän. Mahtaisiko tässä olla jopa mahdollisuus nostaa nettimainonnan hintoja? Tätä pohdittaessa kannattaa kuitenkin olla varovainen – muista medioista nettiin siirtyvällä rahalla kun on entistä enemmän jakajia.
31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää28.01.2022
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää22.09.2021
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.
lue lisää15.06.2021
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa
IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.
lue lisää