Icon
Jakso 1: KonversiO-Optimistit hakee vastauksia markkinoinnin osaamiseen ja rekrytointiin Markkinaluvut

Jakso 1: KonversiO-Optimistit hakee vastauksia markkinoinnin osaamiseen ja rekrytointiin

12.05.2020

Kaupallinen yhteistyö TietoEVRY

Uuden IAB:n podcast-sarjan ensimmäisessä jaksossa käsitellään markkinoinnin muuttumista entistä data- ja teknologiavetoisemmaksi sekä etsitään ratkaisuja siihen, minkälaista osaamista yritykset tulevat jatkossa tarvitsemaan.

Markkinoinnin ala on kovassa myllerryksessä digitransformaation myötä - vuosi vuodelta yhä useampi tekee töitä markkinoinnin parissa. Tästä syystä ensimmäisen jakson aiheena on rekrytointi.
Baronan CMO Aarne Töllinen sekä TietoEvryn johtava konsultti Marko Saarinen kertovat ensimmäisessä KonversiO-Optimistit -podcastin jaksossa, minkälaisia markkinoinnin osaajia yritykset hakevat ja miten yksittäisestä markkinoinnin tekijästä muotoutuu haluttu osaaja avoimiin markkinoinnin työpaikkoihin.


”Markkinointi on muuttunut vaikeaselkoiseksi data- ja teknologiamössöksi”

Jakson keskusteluissa nousee esille se, miten markkinoinnin muuttuminen entistä data- ja teknologiavetoisemmaksi on vaikuttanut siihen, että alalle on noussut uudentyyppisiä rooleja ja osaamisvaateita. Haussa olevissa työpaikoissa korostuvat kokemus sosiaalisen median kanavista sekä monenlaisten työkalujen hallinnasta. Tämän päivän markkinoinnin tehtävissä vaaditaan dataymmärryksen lisäksi myös vahvaa analyyttista ajattelua sekä liiketoiminnan laajempaa ymmärrystä.

Mikä on markkinoijan tärkein taito? Minkälaisia avainrooleja tulevaisuuden markkinointiorganisaatiossa on? Mihin generalisteja ja spesialisteja tarvitaan?

Kysyimme näkökulmaa jakson sisältöön SOK Median Head of Commercial Marketing Services Hannaleena Koskiselta: 

”Komppaan podcastia siinä, että sekä spesialisteja että generalisteja tarvitaan - edelleen. Yksilötasolla entistä enemmän korostuvat kyky toimia verkostovetoisessa ympäristössä, virtuaalitiimeissä ja näiden yhteisvaikutuksena syntyvä liiketoiminnan jatkuva uusiutuminen. Verkostovetoinen liiketoiminnan kehitys ja siihen liittyvät yksilön kyvykkyydet joko generalistina tai spesialistina tuleekin olemaan keskiössä entistä enemmän tulevaisuuden kompetenssivaateissa.”

Kuuntele koko jakso tästä:

DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen. Jokaisessa jaksossa on teeman mukaisesti vaihtuvat vieraat, aiheet ja näkökulmat sekä sokerina pohjalla piinapenkki!

Sarjan ensimmäiset jaksot on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä TietoEVRYn kanssa ja jaksoissa keskusteluissa mukana on TietoEVRYn johtava konsultti Marko Saarinen ja podin hosteina toimii IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula.

Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.

Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!