Jakso 1: KonversiO-Optimistit hakee vastauksia markkinoinnin osaamiseen ja rekrytointiin
Kaupallinen yhteistyö TietoEVRY
Uuden IAB:n podcast-sarjan ensimmäisessä jaksossa käsitellään markkinoinnin muuttumista entistä data- ja teknologiavetoisemmaksi sekä etsitään ratkaisuja siihen, minkälaista osaamista yritykset tulevat jatkossa tarvitsemaan.
Markkinoinnin ala on kovassa myllerryksessä digitransformaation myötä - vuosi vuodelta yhä useampi tekee töitä markkinoinnin parissa. Tästä syystä ensimmäisen jakson aiheena on rekrytointi.
Baronan CMO Aarne Töllinen sekä TietoEvryn johtava konsultti Marko Saarinen kertovat ensimmäisessä KonversiO-Optimistit -podcastin jaksossa, minkälaisia markkinoinnin osaajia yritykset hakevat ja miten yksittäisestä markkinoinnin tekijästä muotoutuu haluttu osaaja avoimiin markkinoinnin työpaikkoihin.
”Markkinointi on muuttunut vaikeaselkoiseksi data- ja teknologiamössöksi”
Jakson keskusteluissa nousee esille se, miten markkinoinnin muuttuminen entistä data- ja teknologiavetoisemmaksi on vaikuttanut siihen, että alalle on noussut uudentyyppisiä rooleja ja osaamisvaateita. Haussa olevissa työpaikoissa korostuvat kokemus sosiaalisen median kanavista sekä monenlaisten työkalujen hallinnasta. Tämän päivän markkinoinnin tehtävissä vaaditaan dataymmärryksen lisäksi myös vahvaa analyyttista ajattelua sekä liiketoiminnan laajempaa ymmärrystä.
Mikä on markkinoijan tärkein taito? Minkälaisia avainrooleja tulevaisuuden markkinointiorganisaatiossa on? Mihin generalisteja ja spesialisteja tarvitaan?
Kysyimme näkökulmaa jakson sisältöön SOK Median Head of Commercial Marketing Services Hannaleena Koskiselta:
”Komppaan podcastia siinä, että sekä spesialisteja että generalisteja tarvitaan - edelleen. Yksilötasolla entistä enemmän korostuvat kyky toimia verkostovetoisessa ympäristössä, virtuaalitiimeissä ja näiden yhteisvaikutuksena syntyvä liiketoiminnan jatkuva uusiutuminen. Verkostovetoinen liiketoiminnan kehitys ja siihen liittyvät yksilön kyvykkyydet joko generalistina tai spesialistina tuleekin olemaan keskiössä entistä enemmän tulevaisuuden kompetenssivaateissa.”
Kuuntele koko jakso tästä:
DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen. Jokaisessa jaksossa on teeman mukaisesti vaihtuvat vieraat, aiheet ja näkökulmat sekä sokerina pohjalla piinapenkki!
Sarjan ensimmäiset jaksot on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä TietoEVRYn kanssa ja jaksoissa keskusteluissa mukana on TietoEVRYn johtava konsultti Marko Saarinen ja podin hosteina toimii IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula.
Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.
Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää