IAB julkaisi sosiaalisen median sanaston
Kommasin sun check-iniin ihan trollatakseni
Anteeksi mitä, do you speak English or Finnish?
IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä on julkaissut sosiaalisen median sanaston verkkomarkkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Listan toivotaan palvelevan kaikkia alan toimijoita.
Suomessa on tätä ennen julkaistu ainakin yksi sosiaalisen median sanasto. Se on Sanastokeskus TSK:n sanasto, joka käsittelee sosiaalista mediaa osin laajemmin ja tarkemmin kuin nyt julkaistu sanasto. TSK:n sanasto ei kuitenkaan kata sitä jargonia, jota päivittäin kohtaamme työssämme eikä tämä termistö siihen kuuluisikaan.
Mitä varten tarvitaan tällainen sanasto?
Voisin mehustella sillä, kuinka poistamme tässä esteitä verkkomainonnan tieltä ynnä muuta ylevää. Tilanne on kuitenkin tämä:
Mainostajien kielessä vilahtelevat edelleen fanit vaikka termi ei ole ollut käytössä Facebookissa enää kolmeen vuoteen, käyttäjät kommaavat ja tarjoavat, ja täytyy myöntää, etten minä tiennyt ihan tarkkaan, mitä on ihkusälä.
Olen asioinut satojen suomalaisten yritysten kanssa urani aikana, keskustellut viime vuosina osallistamisesta, like-gateista ja venueista. Vastaukseksi saa nyökyttelyä ja innostuneita katseita. Välillä asiakkaan tekisi varmasti mieli mennä googlaamaan, että mistä hitosta tuo jätkä oikein puhuu.
Kenelle tämä sanasto on tehty?
Yhdelle sanastossa olevat sanat saattavat olla itsestäänselvyyksiä, toiselle tärkeä sanakirja uuteen maailmaan ja kolmannen mielestä aivan puutteellinen. Tunnistitko itsesi? Missä sinä olet? Jätä itsestäsi merkki, niin tiedän, että olet olemassa muuallakin kuin mielikuvituksessani.
Onko sanasto valmis?
Ei ole.
Sanasto on tehty kollektiivisena sisällöntuotantona. Voit katsoa sanastosta mitä se tarkoittaa. Valehtelisin, jos väittäisin, että tätä on hinkattu lukuisia päiviä. Ei tosiaankaan ole.
Toivomme heti palautetta sanastosta. Lyttää, kehu, hauku, ylistä, mutta kerro miksi näin.
Kaipaamme myös lisää selitystä kaipaa sanoja, termejä ja käsitteitä.
Voit osallistua ainakin seuraavilla tavoilla:
1. Kommentoi sanastoa tämän blogiartikkelin kommenteissa
2. Twiittaa #somesanasto-tunnisteella Twitterissä
3. Osallistu lauantaina 18.5.2013 SomeTime2013-tapahtumassa #somesanasto-talkoisiin joko netin kautta tai paikan päällä. IAB Finland on tapahtumassa läsnä.
18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää