Icon
IAB Jäsenesittely: Channel Factory ja Jaakko Rautanen Markkinaluvut

IAB Jäsenesittely: Channel Factory ja Jaakko Rautanen

09.02.2022 | IAB Finland

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt vuorossa Jaakko Rautanen ja Channel Factory.

Jaakko Rautanen, Sales Director, Channel Factory

Kerro Jaakko hieman Channel Factorysta sekä myös itsestäsi?

Channel Factory on teknologia ja palvelualusta, jonka avulla mainostajat tavoittavat kohderyhmänsä oikeassa kontekstissa, maksimoiden brand suitabilityn ja kontekstuaalisen suorituskyvyn online video kampanjoilleen.

Channel Factory on Googlen YouTube Measurement Program Partneri ja autamme asiakkaita suurimman digitaalisen videoalustan YouTuben kanssa. Minä vastaan Suomen markkinasta sekä autan suomalaisia yrityksiä globaalisti.

Digitaalisuuden vastavoimana off-line aika kuluu vaimon, lasten sekä ystävien parissa. Nautin suuresti merestä kaikkina eri vuodenaikoina ja viihdyn Helsingin lähisaaristossa. Tämä lisäksi tykkään lähes kaikista pallopeleistä.

Mitä odotuksia teillä on IAB-yhteistyöltä?

IAB:n kaltainen laaja & puolueeton yhteisö on arvokas koska se mahdollistaa oman osaamisen laajentamisen ydinosaamisen ulkopuolelle sekä omien ideoiden törmäyttämisen alan ammattilaisten kanssa. Itse toivon että voimme taas tavata pian kasvotusten.

Mitä Channel Factory aikoo tuoda IAB-yhteisöön?

Channel Factoryn ollessa globaali toimija, joka operoi tiivisti suurten megabrändien kanssa voimme luonnollisesti tarjota maistiaisia maailmalta suomalaiseen markkinointiyhteisöön. Uskon että voimme tuoda lisää kiinnostusta ja oivalluksia mm kontekstuaalisuutta kohtaan, joka on jälleen noussut kohdentamisen keskiöön.

Haluaisimme myös kiinnittää lisää huomiota vastuulliseen mediaostamiseen muiden metriikoiden rinnalla. Näin voidaan muuttaa digitaalista ekosysteemiä positiivisemmaksi ja tukea niitä, jotka ovat ehkä jääneet mainosrahojen ulkopuolelle. Mainonnassa pyörii suuren rahat, joten tällä on vaikutusta koko yhteiskuntaan.

Mihin asioihin Channel Factory on keskittymässä vuonna 2022?

Kaikilla digitaalisilla alustoilla tulisi olla pre-bid mahdollisuus, jolla varmistetaan suitability ja läpinäkyvyys. Olemmekin keskusteluissa useiden kumppaneiden kanssa laajentumisesta uusille alustoille sekä OTT-ympäristöön. Tämän lisäksi meillä on fokuksessa viime vuonna aloitettu The Conscious Project, joka tähtää parempaan ja positiivisempaan digitaaliseen ekosysteemiin.

Vuosi on vaihtunut ja lomat ovat vain haaleita muistoja - haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi palautumiseen intensiivisen työviikon jälkeen?

Kannattaa keskittyä itsensä johtamiseen työviikolla ja muistaa pitää taukoja, vaikka kiire olisikin. Näin palautuminen tapahtuu nopeammin, kun ei olla aivan luilla loppuviikosta. Minulle raitis ulkoilma ja liikunta auttavat jaksamaan mutta yleisesti suosittelen, että tekee jotain mikä ei liity työhön on se sitten musiikkia, ruuanlaittoa tai pyörittelee vaikka Rubiikin kuutiota. Inspiraatiota tähän voi hakea, vaikka YouTubesta, josta löytyy varmasti myös vinkit, kuinka päästä alkuun.

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!