Icon
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo? Markkinaluvut

IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?

30.05.2025 | iab

Kaupallinen yhteistyö: RTL AdAlliance

Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.

Juontaja Pasi saa vieraakseen Akin ja Allun RTL AdAlliancelta, joka on yksi Euroopan suurimmista premium-videomainonnan verkostoista. Jakso starttaa alustuksella RTL AdAlliancen toiminnasta ja CTV:n nykytilasta toukokuussa 2025. Miltä näyttää ruutujen katselukulttuuri, ja miksi mainostajan tulisi olla nyt hereillä?

Jakson toisessa osassa pureudutaan tuoreeseen New Life of the Living Room -tutkimukseen, joka paljastaa suomalaisen katsojan erityispiirteitä ja asenteita videomainontaan. Miten suomalaiset suhtautuvat mainoksiin eri alustoilla? Entä mitä ruudun koko tai katselutapa kertoo luottamuksesta sisältöön?

Lopuksi pelataan klassikko-osio Totta vai tarua, jossa Aki ja Allu reagoivat Pasilta tuleviin väittämiin kärpäslätkillä – onko tulevaisuudessa TV ruutu, tunne, kauppa vai tekoälyavusteinen ystävä?

🎙️ Tämä jakso on täynnä insightia, trendejä ja tulevaisuuden näkymiä mainostajille, median ammattilaisille ja kaikille, joita kiinnostaa, mihin suuntaan televisiomainonta on menossa.

Lataa RTL AdAlliancen raportti TÄSTÄ

 

Katso koko jakso tästä:

 

 

 

Kuuntele koko jakso tästä:

 

 

 

 

digimarkkinointiiabfinlandpodcastblogiIAB FinlandjäsenetmarkkinaluvutjäsenesittelysisältömarkkinointiverkkomainontadigimainontaIAB StudioSosiaalinen mediamediamainontajäsen

04.06.2025

Verkkomainonta kasvussa Q1/2025

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!