Icon
IAB Finlandille uusi puheenjohtaja ja hallitus Markkinaluvut

IAB Finlandille uusi puheenjohtaja ja hallitus

16.03.2016

Lehdistötiedote

IAB Finlandille uusi puheenjohtaja ja hallitus

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävä IAB Finland sai uuden hallituksen puheenjohtajan yhdistyksen vuosikokouksessa 15.3.2016. Kattavasti alan eri toimijoita edustava hallitus kannustaa suomalaisia yrityksiä ottamaan entistä paremmin hyödyt irti alati kasvavasta ja monimuotoistuvasta digitaalisesta markkinoinnista.

IAB Finland ry:n hallituskokoonpano muuttui yhdistyksen vuosikokouksessa tiistaina 15.3.2016. Hallituksen muodostaa kuusi median edustajaa sekä kuusi edustajaa muista digitaalisen markkinoinnin yrityksistä aina mediatoimistosta mainostajan edustajiin. Puolet hallituksesta on vuosittain erovuorossa. Vuosikokouksessa hallitukseen valittiin kuusi jäsentä kaksivuotiselle kaudelle.

Suomi on nousemassa digitaalisen markkinoinnin maaksi. Tarvitaan paljon ponnisteluja, jotta yritykset osaavat hyödyntää digitaalista mainontaa tehokkaasti liiketoiminnassaan. Digitaalinen mainonta tuo Suomessa nyt neljänneksen mainospanostuksista. Muissa Pohjoismaissa osuus on vastaavasti 32–46 prosenttia. Haluamme olla auttamassa suomalaisia yrityksiä menestymään”, kertoo IAB Finlandin hallituksen uusi puheenjohtaja Sini Kervinen.

IAB Finlandin vuoden 2016 fokusalueina tulee olemaan IAB-yhteisön kasvattaminen sekä digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alan kehittäminen. Menestyksellisesti aloitettu digimediamyyjien sertifiointi-ohjelma sekä aktiivisten työryhmien luomat oppaat, suositukset ja ohjeistukset tulevat edistämään tätä kehitystä. Digitaalisen mainonnan laatutekijöihin tullaan kiinnittämään erityistä huomiota tarttumalla mm. käyttäjäkokemusta heikentäviin ilmiöihin. Laatukysymykset ovat asialistalla useassa työryhmässä mm. ohjelmallisen ostamisen- ja Ad Blocking -ryhmissä.

”IAB on vakiinnuttanut asemansa alan kehittäjänä. On tärkeää, että yhteistyötä tehdään yhä enenevässä määrin eri toimijoiden, liittojen ja järjestöjen sekä yritysten ja yhteisöjen välillä. Markkinointiviestinnän menestyksellinen toteuttaminen vaatii uusia ja erityistä taitoja integroida eri markkinoinnin osa-alueet toimivaksi kokonaisuudeksi. IAB:n vahvuutena on sen kattava ja monimuotoinen jäsenkunta. Toivotamme kaikki digitaalisen markkinoinnin parissa toimivat yritykset tervetulleeksi IAB yhteisöön”, kommentoi toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

IAB Finland ry:n hallitus kaudella 2016

Mediajäsenet
Sini Kervinen, Aller Media Oy, puheenjohtaja
Jukka Pulkkinen, Otavamedia Oy
Johanna Vartiainen, Alma Media Oyj
Jussi Luhtasela, Google Finland Oy
Kirsi Hakaniemi, Keskisuomalainen Oyj
Jere Teutari, MTV Oy

Muut jäsenet
Tommi Malmivaara, Veikkaus Oy
Tommi Pelkonen, SEK & GREY Oy
Lasse Iskanius, Dentsu Aegis Network Oy
Jukka Sundquist, Klikkicom Oy
Outi Nylund, Kesko Oyj
Riikka Järvinen, DNA Oy

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Sini Kervinen, hallituksen puheenjohtaja, Aller Media Oy, 040 740 4177, etunimi.sukunimi(at)aller.com

IAB Finland ry on digitaalisen markkinoinnin etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu noin sata jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimusyrityksiä, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!