IAB Finland vahvistaa rooliaan verkkomarkkinoinnin lainsäädännössä
Verkkomarkkinointiin ja verkkomedioiden toimintaan vaikuttavaa lainsäädäntöä seuraava sekä alan itsesääntelystä Suomessa vastaava IAB Finlandin Tietosuojatyöryhmä on organisoitu uudelleen. Uudistuksen tavoite on, että koko IAB:n jäsenistö on entistä vahvemmin yhdessä toteuttamassa uusien säännösten ja asetusten mukaista verkkomarkkinointia sekä luomassa koko alaa palvelevia yhteisiä kannanottoja EU-parlamentille ja muille viranomaistahoille.
IAB Finlandin hallitus on tehnyt päätöksen Tietosuojayöryhmän toiminnan tehostamisesta. Työryhmään on valittu nimetyt asiantuntijajäsenet, jotka edustavat laajasti IAB:n jäsenkuntaa. IAB:n jäsenistö kattaa horisontaalisti koko digiekosysteemin mainostajasta mediaan. Uudistuksen tavoite on myös parantaa tiedonkulkua eri toimijoiden sekä työryhmän ja lehdistön välillä. Työryhmän tärkeänä tehtävänä on olla mukana verkkomarkkinointiin ja verkkomedioiden toimintaan kohdistuvaa lainsäädäntöä koskevassa keskustelussa sekä jalkauttaa alan toimintamahdollisuuksia parantavia Euroopan laajuisia itsesääntelyhankkeita.
Tietosuojatyöryhmään on valittu IAB:n jäsenyrityksistä verkkomarkkinoinnin lainsäädännön asiantuntijat mahdollisimman laajasti koko verkkomainonnan arvoketju huomioiden yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan. Jäsenet edustavat neljää eri verkkomediaa, mainostajaa, suunnittelutoimistoa, asianajotoimistoa sekä mainosverkostoa.
Tietosuojatyöryhmän asialistalla on mm. EU:n tietosuoja-asetushanke, selainkäyttäytymiseen perustuvaan kohdennettuun mainontaan (OBA) liittyvän itsesääntelyohjeistuksen jalkauttaminen, verkkomainontaan ja -mediaan kohdistuvat muut EU:n tulevat hankkeet, IAB Finlandin kattojärjestön IAB Europen aktiivinen toiminta Brysselissä sekä yhteistyö kansallisten sisarjärjestöjen kanssa.
Työryhmän vetovastuun ottaa ryhmän toiminnassa alusta asti mukana ollut Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy:n asianajaja, osakas Elina Koivumäki. Koivumäellä on yli 10 vuoden kokemus tietosuoja- ja markkinointijuridiikasta, ja hän mm. konsultoi lukuisia koti- ja ulkomaisia yrityksiä verkkomarkkinointiin liittyvässä juridiikassa. ”Tietosuoja-asioiden merkitys liiketoiminnoissa on kasvanut olennaisesti, eikä tänä päivänä voi harjoittaa menestyksellistä liiketoimintaa laillisesti tuntematta henkilötietojen käsittelyyn liittyvää säädösympäristöä. IAB:n Tietosuojaryhmään on koottu henkilötietojen käsittelyn asiantuntijoita, joiden avulla pystymme tehokkaasti arvioimaan ajankohtaisia asioita useilta eri näkökulmilta”, myös IAB:n hallituksen jäsenenä toimiva Koivumäki kiittää saamastaan kunniasta.
IAB Finlandin Tietosuojatyöryhmän edustajat 1.9.2013–31.12.2014:
• Anna Vuori, lakimies, Sanoma Oyj
• Elina Koivumäki, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy (puheenjohtaja)
• Juha Karonen, Chief Technology Officer, Activeark JWT Oy
• Kaija Kuusimaa, kehityspäällikkö, varatuomari, K-Plus Oy
• Kirsi Saukonsaari, päätoimittaja, tuottaja, Otavamedia Oy
• Petra Wikström - van Eemeren, yhteiskuntasuhdejohtaja, MTV Media (varapuheenjohtaja)
• Tiina Kerttula, lakimies, Alma Media Oyj
• Tuomo Kuusisto, maajohtaja, Tradedoubler Oy
18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää