Icon
Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus Markkinaluvut

Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

10.06.2015 | IABvieras

Kuluttajat vaativat brändeiltä ja yritysten palveluilta yhä enemmän viestintää ja vuorovaikutusta. Digimainonnan moniulotteisuus ja monimuotoinen ympäristö tarjoavat mainostajille tavan palvella kuluttajien kasvavia vaatimuksia ja tarpeita, esimerkiksi informoimalla kuluttajia display-mainonnalla ja tarjoamalla persoonallista sisältöä natiivimainonnan kautta.

Verkko tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tehdä tehokasta ja monipuolista taktista sekä brändimainontaa verkossa. Näiden avulla mainostajat voivat olla vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa, lisätä kiinnostusta, aktivoida kuluttajia sekä vahvistaa samalla brändimielikuvia.

Digimainonnan automaation kautta mainontaa voidaan kohdentaa monin eri tavoin ja tavoittaa kapeampiakin kohderyhmiä eri medioista. Kohdentaminen asettaa kuitenkin omat haasteensa mainonnan sisällölle: on mietittävä mihin aikaan ja missä päätelaitteessa kohtaaminen kuluttajan kanssa tapahtuu. Entä mikä on viestin vastaanottajan sen hetkinen mielentila? Jos potentiaalinen asiakas on jo vieraillut yrityksen sivuilla, odotukset viestinnälle ovat erilaiset kuin henkilölle, joka ei ole aiemmin kuullutkaan mainostajasta.

Digimainonta 2015 -selvityksessä pureuduimme syvälle digimainonnan sielunelämään ja selvitimme onnistuneimpien mainosten ominaisuuksia ja piirteitä.

Digitaalisessa ympäristössä brändimainonta toimii erinomaisesti. Onnistuneimmat brändimainokset jäävät mieleen, luovat positiivisia mielikuvia ja herättävät kiinnostusta. Onnistuneimpien brändimainosten kohdalla mainostaja sekä viesti ovat selkeästi esillä. Näissä mainoksissa korostuu kuvan käyttö, jossa on mukana tuote sekä ihminen. Mainoksien paikka on myös selkeästi mietitty, jotta mainos varmasti tavoittaa oikean kohderyhmän, jolle mainoksen viesti on relevantti.

Onnistuneimmat taktiset mainokset erottuvat muusta mainonnasta ja aktivoivat kuluttajia ostamaan tuotteen/palvelun, hakemaan lisätietoja tai hakeutumaan mainostajan muun sisällön pariin.

Taktisissa mainoksissa on tärkeä esittää viesti ytimekkäästi ja halutun jatkotoimenpiteen pitää olla selkeästi esillä, jotta mainos aktivoi mahdollisimman suuren osan kohderyhmästä. Näiden mainoksien paikka on selkeästi mietitty ja näissä on brändin mukainen väritys, jotta kuluttaja tunnistaa mainostajan mahdollisimman helposti.

”On myös tärkeätä muistaa, että vaikka digistä saadaan dataa jatkuvasti reaaliaikaisesti, tämä ei tarkoita sitä että, kampanjat aktivoivat kuluttajat juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainonnalle. ”

Esimerkiksi henkilöt, jotka huomaavat display-mainoksen, joka ohjaa mainostajan muun sisällön pariin, eivät aina klikkaa mainosta juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainokselle. Monesti aktivoituminen tapahtuu vasta myöhemmin, kun se on ajankohtaista kuluttajille. Näin ollen myös taktisilla mainoksilla on aina vaikutusta brändimielikuviin.

Hakemalla vain korkeaa klikkiprosenttia tai huomioarvoa voidaan yrityksen brändimielikuvia rapauttaa nopeastikin, jos mitataan vain mainonnan senhetkistä välitöntä vaikutusta.

Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy

Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!