Icon
Grand One 2012 Markkinaluvut

Grand One 2012

27.03.2012 | Jari Jaanto

Tämän vuoden Grand One gaala järjestettiin Circuksessa. Jo pitkään Apolloon tottuneena tämä oli tervetullut poikkeus. Saapuessani paikalle tapahtumaan ei ollut juurikaan jonoa ja pääsin nopeasti sisälle. Sisällä kuitenkin tuli vastaan väenpaljous sekä tuttujen suunnaton määrä. Eteenpäin pääsee aina yhden metrin kunnes kättelee ja kysyy kuulumisia. Onhan Grand One aina se tapahtuma jossa näkee koko tutun porukan kerralla ja myös ne ihmiset joita ei ole sitten viime vuoden tapahtuman nähnyt.

Gaalassa on tullut käytyä ensimmäistä kertaa vuonna 2002, jolloin nimi oli vielä “The Big One” ja osallistuimme IRC-Gallerialla paras B-to-C-palvelu -kategoriaan. Tämän lisäksi vuodesta 2006 on tullut osallistuttua jollain työllä kilpailuihin, suorasti tai epäsuorasti. Matkaan on mahtunut sekä voittoja, häviöitä että kunniamainintoja. Jokaisena vuotena jännitystä on kuitenkin riittänyt :).

Mutta tämäpä omista kokemuksista. Kun katsellaan miten itse tapahtuma on mennyt, niin kilpailuun osallistui tänä vuonna 212 työtä. Mobiilipuoli on normaalissa kasvussaan ja uskoisin että näemme ensivuonna vielä enemmän mobiilipuolen töitä. Ovathan mobiililaitteet kovaa vauhtia korvaamassa läppäreitä ja tietokoneita. Jää nähtäväksi milloin lopetetaan mobiililaitteista puhuminen kokonaan.

Itse töistä silmiin pisti ilahduttavasti Tinkercardin menestys. Kyseessähän on aivan loistava palvelu, joka tukee maailman kehittymistä eteenpäin. Harvassa ovat palvelut jotka yhdistävät todellista maailmaa ja digitaalista maailmaa näin hyvin. Digitaalisella tässä tarkoitan koneen ruudulta esineeksi siirtämistä. http://tinkercad.com/about/showcase/grandone2012

Samalla ilahduttaa myös Kioskedin osallistuminen ja menestys. Tulevaisuudessa varmasti näemme vielä enemmän startup-yrityksiä mukana. Kioskedista tulemme oletettavasti myös kuulemaan lisää. http://www.ksjdhi7.net/kiosked_grandone/

Paras mobiilipalvelun voittanut Scoopshot on jälleen loistava idea riittävän yksinkertaisella toteutuksella. Tässä on jälleen luotu palvelu, jonka tyyppistä ei vielä ole olemassa. Scoopshotissa siis otetaan kuvia tapahtumista, ja niitä voi laittaa myyntiin medialle. Tämä motivoi ihmiset ottamaan kuvia sekä helpottaa toimittajien työtä. Näin myös uutisaiheista saadaan nopeammin kuvallista sisältöä. http://exove.fi/grandone2012/scoopshot.html

Sosiaalisen median voittaja Hesburger on hauska idea, jossa potentiaaliset asiakkaat pääsevät hesburger-maailmaan osallistumaan itse. Aivan varmasti megamättöpurilaisilla leikkiminen saa pitkän muistijäljen tallentumaan päähän, ja mikä voisikaan olla paras motivaattori kuin kova nälkä! Oikea tapa osallistaa ja saada ihmiset aktivoitumaan, loistavaa! http://www.satumaa.eu/vuoden_herkku/ tai katso Facebookissa.

Vielä oman henkilökohtaisen erikoismaininnan ansaitsee shortlistalla ollut Siksipekka -ryhmän kampanja. Tämä oli loistava osoitus sosiaalisen median voimasta. Koko porukka oli kasaantunut täysin verkon välityksellä ja toimi itseorganisoituneesti. Kampanja sai todella paljon näkyvyyttä ja ainakin itselle se näkyi voimakkaasti. Uskoisin, että tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän “parviälymäisesti” luotuja kampanjoita, jotka rakentuvat sellaisen asian ympärille, johon itse uskotaan. Tässä herää tietenkin heti kysymys sopisiko tällainen “luo itse oma kampanjasi” -ajattelu myös muualle kuin vaaleihin? http://siksipekka.fi/mita/index.php

Se mikä näkyi kaikissa kampanjoissa oli osallistamisen suuri määrä. Verkkomainonta on ottanut suuren askeleen yksisuuntaisesta mainonnasta kohti kaksisuuntaista, ja tämä tuo nimenomaan Internetin tarjoamat mahdollisuudet mainontaan mukaan.

Kiitos vielä järjestäjille, oli taas mahtavat bileet!

Päätin vielä kerätä yhteen kaikki Grand One 2012 -aiheiset linkit, jotta ne löytyvät myöhemmin yhdestä paikasta. Mikäli listasta puuttuu jokin sivu, niin kerro siitä kommenttina.

Grand One 2012 –sivut

http://rekaksois.com/grandone

https://www.facebook.com/Grandone2011

Kuvagalleriat:

http://www.marmai.fi/kuvagalleria/naamagalleria/grand+one+2012/

http://www.karkimedia.fi/grandone/

http://www.sub.fi/grandone/

Blogaukset / Artikkelit:

http://www.marmai.fi/uutiset/kiosked+kimmahti+grand+onen+voittoon/a792918

http://www.marmai.fi/uutiset/grand+onen+shortit+julki+ndash+sarjarajat+tuomariston+kiusana/a788827?s=u&amp%3Bwtm=marmai-12032012

http://networkedblogs.com/vkSCP

Muistakaa myös IAB Grand One seminaari tämän viikon torstaina!

http://www.iab.fi/koulutus-seminaarit/seminaarit/iab-grand-one-seminaari-2012/

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!