Icon
5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista Markkinaluvut

5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista

20.12.2021 | Heini Nuutinen, Marketing Transformation Lead, RADLY

 

1. B2B-asiakaspoluissa päätöksentekoprosessi on kompleksisempi kuin B2C:ssä

B2B:ssä ostoprosessi voi olla kompleksinen ja pitkä. Sen rakenteeseen vaikuttaa vahvasti varsinkin asiakasorganisaation koko. Lopullisen ostopäätöksen tekijän lisäksi ostoprosessissa voi olla useita eri vaikuttajia. He saattavat toimia portinvartijoina tai esimateriaalien koostajina. Tämän vuoksi B2B-asiakaspolkuja kartoitettaessa on tärkeää tunnistaa ihmisten eri roolit sekä niiden tarpeet, tavoitteet ja kipukohdat asiakaspolulla. Isompien organisaatioiden ollessa kyseessä roolitukset ovat selkeämpiä ja niille pystytään personoimaan markkinointia ja palveluita paremmin. Pienemmissä B2B- organisaatioissa henkilöiden roolit ovat yleensä laveampia ja yksilökohtaiset tietotarpeet hankalammin määriteltävissä.

Normaalissa asiakaspolkujen rakentamisprosessissa otetaan huomioon loppuasiakkaiden erilaiset roolit ja niiden tarpeet. Ensimmäinen asiakaspolun rakentamiskierros antaa näkymän pääprosesseihin, minkä jälkeen on helpompi syventyä tärkeimpien yritysasiakkaiden prosesseihin ja roolituksiin, jos käytössä on esimerkiksi ABM-toimintamalli (account based marketing).

2. Älä unohda kumppaneita B2B-asiakaspolkujen kuvaamisessa

B2B-asiakaspolku saa lisää lihaa luittensa ympärille service blueprintin avulla. Tällä visualisoinnilla saadaan läpivalaistua asiakaspolun taustaprosessit palvelevan organisaation näkökulmasta. Ajoittain B2B-polkukuvauksissa keskitytään vain omiin ydinprosesseihin, mutta tosiasiassa myös palvelukumppaneiden tuottamat osat asiakaspolulla on huomioitava kuvauksissa.

Kumppaneiden huomioiminen B2B-asiakaspoluilla nostaa pohdintaan myös kumppanikokemuksen. Olemmeko määritelleet miten yhteistyön tulisi toimia kumppaneiden kanssa? Miten yhteistyö on hedelmällisintä niin, että se huomioi loppuasiakkaiden kohtaamisen, kumppaneiden tyytyväisyyden ja omat liiketoiminnalliset tavoitteemme? Näistä kysymyksistä aloittamalla pääsee jo hyvän askeleen eteenpäin.

3. Visualisoi B2B-asiakaspolku

Visualisointi on B2B-asiakaspolkutyön A ja O. Visualisointi auttaa tuomaan näkyväksi organisaatiolaajuisia riippuvuussuhteita, joiden kautta B2B-asiakaskokemuksen kehittämisestä tulee selkeämpää. Visualisointitapoja on yhtä monta kuin visualisoijia. Visualisointityypit voidaan jakaa karkeasti kahdeksaan erilaiseen muotoon, joita voidaan hyödyntää polku- ja ekosysteemikuvauksissa:


• Taulukko/matriisi
• Aikajana
• Kiemurtelevat polut tai tikkaat
• Hämähäkkimäiset verkot
• Pyörä/rengas
• Ympyrät
• Kolmiulotteinen kuvaus
• Pilarit


Tärkeintä visualisoinnissa, on tiedostaa millaiseksi työkaluksi, asiakaspolkukuvausta leivotaan ja ketkä kuvausta tulevat hyödyntämään. B2B-siakaspolkuvauksen tulee olla käyttäjiensä ymmärrettävissä, jotta sitä voidaan käyttää kehityksen tukirankana.

4. Löydä empatia, jotta löytäisit asiakkaasi

Yksi tärkeimmistä B2B-asiakaspolkuprojektien funktioista on aloittaa mindset-muutos organisaation sisällä. Asiakaspolkujen työstäminen lähtee loppuasiakkaiden ymmärtämisestä, mikä tähtää empatian luomiseen omia asiakkaita kohtaan. Empatian tehtävä on mahdollistaa asiakaslähtöinen kehittämismalli ja palvelullinen asenne.

B2B-asiakaspolkuprojekteissa jalkauttamisvaihetta saadaan parannettua osallistamalla avainhenkilöstöä jo asiakaspolun kartoitusvaiheessa. Tällöin avainhenkilöstö pääsee kuulemaan suoraa palautetta asiakasrajapinnasta, mikä on omiaan rikkomaan aikojen saatossa syntynyttä organisaatiokeskeistä näkökulmaa. Empatian löytämistä auttaa varsinkin loppuasiakkaiden kipukohtien ja arjen ymmärtäminen. Tämä auttaa näkemään asiakkaat ihmisinä ja kohtelemaan heitä sen mukaisesti.

5. B2B-asiakaspolkukuvaus on vasta lähtölaukaus kehitykselle

B2B-asiakaspolkukuvaus ei vielä itsessään ratkaise ongelmia. Se vain tuo ne näkyväksi ja koostaa yhteen, jotta kehityksen priorisointi on helpompaa. Seuravana tärkeänä tehtävänä onkin muodostaa kehityksen ympärille sprinttityöskentelyyn sitoutunut foorumi, joka koostuu osaajista läpi siilojen.
Markkinoinnin näkökulmasta prosessikehityksen tärkeimmät keskustelukumppanit ovat IT ja myynti. Yhteistä kehitystä haittaa kuitenkin usein yhteisen kielen puuttuminen. Helpotusta tämän haasteen selättämiseen tuovat asiakaspolkulähtöiset konkreettiset haasteet, jotka sitovat yhteistyön arkisen kielen ympärille. Myynnin ja IT:n lisäksi B2B-asiakaspolkufoorumit kaipaavat toimiakseen monia muitakin osaajia, joista osa löytyy omasta organisaatiosta ja osa tuodaan osaksi dreamteamiä tilapäisesti konsulteista. Konsulttien tilapäinen hyödyntäminen mahdollistaa nopeamman kehityksen ja oman tiimin jatkuvan oppimisen.

Mistä liikkeelle?

Jos teet asiakaspolku työtä ensimmäistä kertaa, aloita miettimällä tavoitteita ja tunnistamalla oman organisaatiosi sisältä osallistettavat avainpelaajat. Internetistä löytyy hyviä ohjeistuksia B2B-asiakaspolkukuvausten rakentamiseen, mutta kokeneemman ammattilaisen tuki ensimmäisessä projektissa voi olla paikallaan. Tärkeintä on kuitenkin sisäistää, että asiakaskeskeisen työskentelyn aito jalkauttaminen on maraton ja vaatii tuekseen toistuvia siilot rikkovia prosesseja. Onnea matkaan!

Blogitekstin kirjoittaja Heini Nuutinen on RADLYn Marketing Transformation Lead

 

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!