Icon
IAB:n kevätkokous päätti sääntömuutoksista ja vuoden 2018 jäsenmaksuista IABlogi

IAB:n kevätkokous päätti sääntömuutoksista ja vuoden 2018 jäsenmaksuista

17.03.2017

Yli 30 henkeä kokoontui Alma taloon 16.3.2017 kuulemaan IAB:n tulevista suunnitelmista ja tekemään päätöksiä yhdistyksen toimintaan ja talouteen liittyen. Kuluva vuosi on IAB:n 20-vuotisjuhlavuosi, joka huipentuu syksyllä pidettävään juhlaseminaariin.

IAB:n hallitus on kevään aikana jumpannut IAB:n brändiä SEKin luovan tuottajan Mikko Martikaisen johdolla. Kokouksen aluksi hän esitteli workshoppien tuotokset, jotka kokous otti innolla vastaan. IAB:ta rakennetaan jatkossakin vetovoimaiseksi, jäseniä palvelevaksi sekä työryhmien ja tilaisuuksien kautta aikaansaavaksi yhteisöksi ja luotettavaksi tiedon lähteeksi. Vuoden 2017 toiminnan fokuksessa ovat muun muassa digimainonnan laatuun ja EU:n tietosuoja-asetukseen liittyvät asiat ja niihin vaikuttaminen sekä markkinointialan kehityksen edistäminen. Käytännössä tämä tarkoittaa ohjeistusten, suositusten ja oppaiden laatimista sekä koulutusten ja seminaarien järjestämistä.

Uusia jäsentasoja

Jäsenmaksu-uudistuksessa tuotiin uusia jäsentasoja vuodelle 2018. Industry partner ja partner -tasot sisältävät enemmän etuja jäsenyritykselle, ja uutena tuodaan konsernijäsenyys palvelemaan paremmin meditoimistojen yritysrakennetta. Jäsentasoista tullaan kertomaan lisää kevään aikana, ja tarvittaessa lisätietoja voi kysellä Birgitalta jo aiemmin.


Sääntömuutosasiat

Kokouksessa oli esillä kaksi sääntömuutosasiaa. Ensimmäisessä päätettiin, että jatkossa yhdistyksen kokouksissa jokaisella jäsenellä on yksi ääni, kun aikaisemmin mediajäsenillä on ollut kaksi ääntä. Toisessa hallituksen kokoonpanosta päätettiin, että jatkossa 12 hengen hallitus koostuu medioiden, mainostajien ja eri palveluntarjoajien (mediatoimistot, luovat toimistot, tutkimusyritykset, analytiikkapalvelujen tarjoajat, markkinointiteknologiaa kehittävät yritykset, mainosverkostot jne.) edustajista niin, että kutakin voi olla hallituksessa enintään kuusi ja vähintään kaksi. Nämä sääntömuutokset astuvat voimaan vuoden 2017 syyskokouksessa.

Nykyinen hallitus jatkaa vuoden 2017 loppuun

Hallitus ehdotti kevätkokoukselle, että siirrytään kalenterivuotisiin hallituskausiin niin, että hallituskausi on kaksi vuotta ja puolet hallituksesta on aina vaihtovuorossa. Uusi hallitus valitaan syyskuussa ja hallituskausi alkaa tammikuussa. Tästä johtuen hallitus ehdotti, että nykyinen hallitus jatkaa samalla kokoonpanolla ylimenokauden ajan vuoden 2017 loppuun saakka. Kokous äänesti päätöksestä, ja se hyväksyttiin. Syyskokouksessa 2017 valitaan uusi hallitus niin, että kuusi edustajaa valitaan kaudeksi 2018-2019 ja kuusi edustajaa valitaan yhdeksi kaudeksi 2018.

IAB Finland ry:n hallitus vuoden 2017 loppuun saakka:

Mediajäsenet
Sini Kervinen, Aller Media Oy, puheenjohtaja
Jukka Pulkkinen, Otavamedia Oy
Johanna Vartiainen, Alma Media Oyj
Mikko Viitanen, Google Finland Oy
Kirsi Hakaniemi, Mediatalo Keskisuomalainen Oyj
Jere Teutari, MTV Oy

Muut jäsenet
Tommi Malmivaara, Veikkaus Oy
Tommi Pelkonen, SEK & GREY Oy
Johanna Lehtonen, Dentsu Aegis Network Oy
Jukka Sundquist, Klikkicom Oy
Outi Nylund, Kesko Oyj
Riikka Järvinen, DNA Oy

Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Aller Median Sini Kervinen.

Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Sini Kervinen, hallituksen puheenjohtaja, Aller Media Oy, 040 740 4177, etunimi.sukunimi(at)aller.com

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää