Icon
Yrityskansalaisaktivismi 0.0 - Just Do It IABlogi

Yrityskansalaisaktivismi 0.0 - Just Do It

06.09.2018 | Jan Zapasnik, Dingle Oy

Sanotaan se heti alkuun: sisältömarkkinointi on kuollut. Tai sen pitäisi olla. Katsokaa fiidienne markkinointiviestejä. Siellä vilisevät mitäänsanomattomat café latteudet, konsensushakuiset hymistelyt leffalippupalkinnoilla ja purjopullareseptit.

Yritys, palvele asiakastasi ja kerro hänelle markkinoinnissa siitä, mikä on palveluissasi hänelle oikeasti arvokasta. Mutta jos sinulla ei ole mitään todellista sanottavaa, ole mieluummin hiljaa. Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa. Sen sijaan tee jotain, jolla on merkitystä. Tuolla ulkona on kokonainen maapallo pelastettavana.

Kerran vuodessa yhteiskuntavastuusta yrityksen blogiin kirjoittaminen, hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen, siitä vinkkaaminen keltaiselle lehdistölle ja yrityksen ryhmäkuvan postaaminen someen, jossa kaikilla on punaiset nenäpallot nenässä ja yrityksen logopaidat päällä, on teko. Ei tekoja.

Nike just teki sen

Viime päivien puheenaihe perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa on ollut Niken teko, amerikkalaisen jalkapalloilija Colin Kaepernickin valjastaminen Just Do It -kampanjan kasvoksi.

Hän tuli tunnetuksi vuonna 2016 NFL-liigaa kuohuttaneesta polvistumisprotestista, jossa hän halusi ihmisten kiinnittävän huomion poliisiväkivaltaan, sekä rotujen väliseen epätasa-arvoon.

Joku Niken markkinointiviestinnästä vastaava oivalsi poimia Kaepernickin mainoskasvoksi ikoniseksi muodostuneen Just Do It -sloganin 30-vuotisen taipaleen kunniaksi.

Oivallus on sikäli nerokas markkinointiviestinnällisestä näkökulmasta, että Nikellä satavarmasti tiedettiin, että maailman tunnetuin henkilö, Yhdysvaltain presidentti, nappaa aiheesta kiinni tehden pölytystyön Nikelle ilmaiseksi.

Niken DNA:ssa on tuskin montakaan kierrettä aidosta halusta vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Nike on osakeyhtiö, jonka toiminnan tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille.

Sen track recordissa on läjäpäin ongelmia kuten työturvallisuuden, työaika- ja minimipalkkalakien rikkominen, sekä tietenkin yritysmaailman el clásico, lapsityövoiman käyttäminen.

Kuitenkin Kaepernickin – ja etenkin hänen edustamansa asian valjastaminen Niken markkinointiviestintään – on todellisista tarkoitusperistä huolimatta, rohkea askel kohti yrityskansalaisaktivismia.

Onko kyseessä Niken aito halu ryhtyä aktiivisesti taistelemaan rotujen välisen tasa-arvoisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa? Vai onko kyseessä sittenkin vain pinnallinen väripesutempaus, joka ei ulotu mainontaa tai retoriikkaa syvemmälle? Sen aika näyttää.

Niin tai näin, Niken avaus antoi mahdollisuuden mullistukseen.

Ei tuloksia hakusanalla ”yrityskansalaisaktivismi”

Kansalaisaktivismi lienee meille kaikille tuttu käsitys. Googlaamalla sanaa yrityskansalaisaktivismi, tuloksena on sen sijaan: ”ei tuloksia hakusanalla yrityskansalaisaktivismi”. Harmillista.

Tutkija- ja asiantuntijayhteisöt ympäri maailmaa kiljuvat naama punaisena, että jos mitään ei tapahdu NYT, niin kaikki maailman suurekosysteemit muuttuvat niin radikaalisti ja nopeasti, että pian Telluksella ei tallusta yksikään hintasaarnaaja.

Silti me sisältömarkkinoinnin ammattilaiset tarjoamme asiakkaidemme asiakkaille ”aitoja tarinoita”, sporttichallengeja sekä tempauksia, joissa nuollaan maailman likaisimpia paikkoja.

Tämän kaltainen tempauslähtöinen sisältömarkkinointi sietääkin kuolla turhuuksien roviolla. Roihuvien lenkkareiden keskeltä ylösnouskoon uudestisyntynyt sisältömarkkinointi, joka antaa kipinän yhteiskunnallisille muutoksille.

Just do it.

Kirjoittaja Jan Zapasnik on sisältömarkkinointitoimisto Dinglen Head of Content & Design, joka uskoo intohimon ja intuition voimaan kaikessa luomisessa. Jan on yksi mediatalo Basson ja videotuotantoyhtiö Snacksizen perustajista.

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää