Icon
Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta IABlogi

Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta

02.09.2015 | Terhi Halsvaha

Markkinointiviestintä yhteisömedioissa on hivuttautunut moneen organisaatioon, mutta se on yhä valitettavan irtonainen osa kokonaisuutta. Kampanjakalentereihin on ilmaantunut lisärivi ”some”, yritykseen on rekrytoitu diginatiivi tai yrityksen koulutuskalenterissa on myös sosiaalisen median koulutusta. Huonot uutiset: tällä ei pitkälle pötkitä!

Ilmassa on kuitenkin positiivisia merkkejä siitä, että monet asiakkaat toivovat tehokkaita viestinnän kokonaisuuksia yksittäisten tekojen ja kampanjoiden sijaan. Toimivin kokonaisuus koostuu sirpaleista, jotka vievät kuitenkin kaikki yhtä ja samaa pääviestiä eteenpäin, mutta eri tavoin, kohdennettuna ja erilaisille kohdeyleisöille. Termi kokonaisuus ei siis enää tässä ajassa tarkoita vanhan maailman yhtä isoa kampanjalähtöä, johon kytkeytyy jättimäinen mediaraha.


Viestintätoimistojen rooli muutoksessa

Sirpaleisuuden haaste näkyy toimistokentässäkin ja muutosvalmiuksissa on suuria eroja. Osa nauttii toimintakonseptien muutoksen vauhdista ja antautuu täysin sylein uuden vietäväksi, osa välttelee ja vähättelee muutosta. Tehokkaimman markkinointiviestinnän tarjoaminen asiakkaalle haastaa oman, totutun ansaintalogiikan ja pelottaa monia toimistoja.

Digitalisaation mukanaan tuoma muutos kyseenalaistaa myös asiakkaan organisaation toimivuuden. Onnistuminen markkinointiviestinnässä vaatii tässä ajassa integraatioajattelua, joka häivyttää perinteisiä tiimirajoja. Prosesseja ei voi enää katsoa yksinomaan markkinoinnin, myynnin tai viestinnän näkökulmasta vaan parhaat onnistumiset luodaan luovalla yhteispelillä.


TOP 3 -vinkit integroitua markkinointiviestintää ostavalle

  1. Tunnustele, että valitsemasi toimisto innostuu muutoksesta, eikä hyydy sen edessä. Optimistinen ja avoin suhtautuminen takaa tulokset jatkossakin.
  2. Varmista, että organisaatiossasi haasteiden kampittamiseen on poimittu oikeat henkilöt, joskus oikea porukka löytyy yli tiimirajojen.
  3. Huomioi irtonaisten lähtöjen sijaan markkinointiviestinnän jatkumo, joka kasvattaa brändiäsi niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Brändinrakennus on maratonjuoksua. Se ei saa tyssätä budjetointijaksojen suvannoissa.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää