Icon
Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta IABlogi

Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta

02.09.2015 | Terhi Halsvaha

Markkinointiviestintä yhteisömedioissa on hivuttautunut moneen organisaatioon, mutta se on yhä valitettavan irtonainen osa kokonaisuutta. Kampanjakalentereihin on ilmaantunut lisärivi ”some”, yritykseen on rekrytoitu diginatiivi tai yrityksen koulutuskalenterissa on myös sosiaalisen median koulutusta. Huonot uutiset: tällä ei pitkälle pötkitä!

Ilmassa on kuitenkin positiivisia merkkejä siitä, että monet asiakkaat toivovat tehokkaita viestinnän kokonaisuuksia yksittäisten tekojen ja kampanjoiden sijaan. Toimivin kokonaisuus koostuu sirpaleista, jotka vievät kuitenkin kaikki yhtä ja samaa pääviestiä eteenpäin, mutta eri tavoin, kohdennettuna ja erilaisille kohdeyleisöille. Termi kokonaisuus ei siis enää tässä ajassa tarkoita vanhan maailman yhtä isoa kampanjalähtöä, johon kytkeytyy jättimäinen mediaraha.


Viestintätoimistojen rooli muutoksessa

Sirpaleisuuden haaste näkyy toimistokentässäkin ja muutosvalmiuksissa on suuria eroja. Osa nauttii toimintakonseptien muutoksen vauhdista ja antautuu täysin sylein uuden vietäväksi, osa välttelee ja vähättelee muutosta. Tehokkaimman markkinointiviestinnän tarjoaminen asiakkaalle haastaa oman, totutun ansaintalogiikan ja pelottaa monia toimistoja.

Digitalisaation mukanaan tuoma muutos kyseenalaistaa myös asiakkaan organisaation toimivuuden. Onnistuminen markkinointiviestinnässä vaatii tässä ajassa integraatioajattelua, joka häivyttää perinteisiä tiimirajoja. Prosesseja ei voi enää katsoa yksinomaan markkinoinnin, myynnin tai viestinnän näkökulmasta vaan parhaat onnistumiset luodaan luovalla yhteispelillä.


TOP 3 -vinkit integroitua markkinointiviestintää ostavalle

  1. Tunnustele, että valitsemasi toimisto innostuu muutoksesta, eikä hyydy sen edessä. Optimistinen ja avoin suhtautuminen takaa tulokset jatkossakin.
  2. Varmista, että organisaatiossasi haasteiden kampittamiseen on poimittu oikeat henkilöt, joskus oikea porukka löytyy yli tiimirajojen.
  3. Huomioi irtonaisten lähtöjen sijaan markkinointiviestinnän jatkumo, joka kasvattaa brändiäsi niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Brändinrakennus on maratonjuoksua. Se ei saa tyssätä budjetointijaksojen suvannoissa.

29.03.2023

Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

28.03.2023

IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

lue lisää

21.03.2023

IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää