
Yhteisömanagerin arki, osa 5: 10 syytä ruveta yhteisömanageriksi
Monessa organisaatiossa yhteisömanageri on outolintu ilman asianmukaista arvostusta. Työn raastavuudesta ja haastavuudesta huolimatta se on monella tapaa parasta mitä markkinoinnin ammattilainen voi itselleen tehdä. Tässä kymmenen poimintaa plussapuolista – kommentteihin saa lisätä omia suosikkejaan, jotka tästä uupuvat.
1. Yhteisömanageri osaa mitä vaan ja jos ei osaa, opettelee
Harva työnkuva koostuu niin laajasta kirjosta tehtäviä kuin yhteisömanagerien: yhteisönhallintaa, sisällöntuotantoa, konseptointia, strategioiden työstöä, pettyneiden asiakkaiden lepyttelyä, trollien välttelyä, kouluttamista, puhumista, kirjoittamista, kuuntelemista. Kun työpöydälle tulevista tehtävistä löytyy päivittäin uusia ja outoja asioita, ainut vaihtoehto on hyväksyä tämä status quona ja mennä täydellä luotolla kohti tuntematonta. Sosiaalisen median “trial and error” -henki on sisäänkirjoitettu jokaisen yhteisömanagerin dna:han.
2. Yhteisömanageri pysyy ajassa kiinni
Koska yhteisönhallinta tapahtuu pääasiassa verkossa, on yhteisömanagerin pakko pitää itsensä ajan tasalla uusimmista yhteisöpalveluista, niiden toiminnallisuuksien muutoksista ja lukemattomista arkea helpottavista työkaluista aina dashboardeista analytiikkaohjelmistoihin. Yhteisömanageri on työpaikan “go-to-guy” kaikkeen digiin ja someen liittyvään.
3. Yhteisömanageri imee asiakasymmärrystä kuin sieni
Kun on keskustelurajapinnassa puolet ajastaan, menevät hiljaisten signaalien volyymit kaakkoon. Miksi muuten esimerkiksi Kotipizzan toimitusjohtaja ylläpitäisi heidän Twitter-tiliään?
4. Yhteisömanageri osaa tiivistää pointtinsa timanttisiksi
Jatkuva verkkokeskustelujen käyminen opettaa kiteyttämään oman viestinsä: uutuustuotteen tai lehdistötiedotteen pääasian viestiminen 140 merkissä on kokeilemisen arvoinen harjoitus kenelle tahansa. Netin välityksellä tapahtuvasta tekstipohjaisesta kommunikaatiosta oppii myös oikeiden vivahteiden tulkintaa ja väärien välttämistä, kun vuorovaikutustilanteessa ei ole eleitä, ilmeitä tai äänenpainoja auttamassa viestin perille menoa.
5. Yhteisömanageri oppii ajanhallinnan mestariksi
Y niin kuin yhteisömanageri – ja y niin kuin ylityöt. Yhteisö ei katso kelloa, mikä aiheuttaa joka ikiselle niitä hallinnoivalle haasteita omaan ajankäyttöön. Työn ajallisen painotuksen satunnaisuudesta ja yleisestä hektisyydestä johtuen yhteisömanagereille kehittyy luonnostaan hyvät kyvyt ja keinot ajanhallinnan tehostamiseen.
6. Yhteisömanageri määrittää itse tehtävänsä
Kuten edellä todettua: niin monta yhteisömanagerin työnkuvaa kuin yhteisöjä. Toimen lyhyestä historiasta johtuen mitään vakiintuneita tapoja sen hoitamiseen ei ole. Jo yhteisönhallintaan liittyvien tittelien laaja kirjo osoittaa tämän. Yhteisömanagerille itselleen jääkin yleensä valta määrätä omasta tekemisestään – tätä luksusta harvassa vakiintuneemmassa positiossa on.
7. Yhteisömanageri tuntee kaikki
Yhteisöllisen internetin laaja vaikutus läpi koko organisaation eri funktioiden vetää yhteisömanageria moneen suuntaan: aamulla istutaan HR:n kanssa miettimässä työnantajamielikuvaa, lounaalla briiffataan tuotekehitystiimiä, iltapäivä menee markkinoinnin työpajassa ja päivän päätteeksi sparrataan toimaria Twitteristä. Myös erinäiset ulkopuoliset yhteistyötahot tulevat tutuiksi eri projektien, ohjelmien ja hankkeiden kautta. Ei aikaakaan, kun yhteisömanageri on organisaation social graphin keskiössä.
8. Yhteisömanagerista kasvaa henkilöbrändi
Monesti yhteisöä hallinnoidaan omilla kasvoilla: onhan kyse kuitenkin perimmiltään ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Yhteisömanageri on moottori, joka pitää keskustelun hyrräämässä. Yhteisö arvostaa heitä ja luottaa heihin. Loistava esimerkki tästä on Marko “Fobba” Forss, joka ansaitsemallaan luottamuksella tekee tärkeää työtään entistä paremmin, täysin uudenlaisilla työkaluilla.
9. Yhteisömanagerin pesti palkitsee päivittäin
Työ on todella vaativaa, mutta samaan aikaan monella tavalla palkitsevaa – tässä hetkessä ja tulevaisuudessa. Hyvät tunteet kumpuavat ihmisistä, oppimisesta, yllätyksellisyydestä. Yhteisömanagerit itse tämän jo tietävät.
10. Yhteisömanagerit ovat tulevaisuuden tähtiä
Yhteisömanagerit näkevät metsän puilta ja ymmärtävät organisaation toimintaa sen joka aspektilta. Samaan aikaan he ovat toimintaympäristön muutoksessa kiinni, mukautuen itse sen mukana. Liiketoiminnan muuttuessa sosiaalisen aikakauden vaatimusten mukaisiksi, yhteisömanagerien kokemus, näkemys, asenne ja kontaktit nousevat arvoon arvaamattomaan – oli positio tulevaisuudessa sitten mikä hyvänsä.
06.02.2025
Miksi et voi olla huomioimatta Retail mediaa vuonna 2025?
Muistaako kukaan viime vuodelle ennustettuja mediatrendejä ja "ennusteita"? Todennäköisesti suurin osa osaisi sanoa AI:n, mutta mitä muuta? Kuinka monelle trendille tai ennusteelle annetaan aito mahdollisuus toteutua yhden vuoden aikana - nopeasti ohi menevässä vuodessa.
lue lisää06.02.2025
Pelimainonnan myytinmurtajat osa 2
Pelimainonnan ympärillä pyörii edelleen sitkeitä myyttejä, jotka eivät vastaa tämän päivän digitaalisen pelaamisen todellisuutta. Vaikka gaming-mainonta on jo vakiinnuttanut paikkansa tehokkaana markkinointikanavana, monet brändit saattavat yhä aliarvioida sen monipuolisuuden ja kohderyhmien laajuuden. Pelaaminen ei ole enää vain nuorten harrastus, eikä pelimainonta rajoitu vain tiettyihin genreihin tai alustoihin. Tässä artikkelissa jatkamme yleisten harhaluulojen purkamista ja tuomme esiin pelimainonnan kehittyviä mahdollisuuksia, jotka tarjoavat brändeille entistä tehokkaampia tapoja tavoittaa ja sitouttaa yleisöjä.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää