Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Päiväni täyttyvät monista tehtävistä. Yksi niistä on Dinglen yhteisömanagerina toimiminen. Omassa arjessa näen paljon hyvin erilaisia ihmisiä, yrityksiä sekä ympäristöjä.
Yksi asia yllättää minut kerta toisensa jälkeen: miksi niin moni yritys, vielä tänäkin päivänä, näkee digitaalisuuden uhkana eikä mahdollisuutena. Lähtökohtana uuden suunnittelussa lähdetään liikkeelle analysoimalla uhkia. MIKSI? Sen sijaan pitäisi lähteä liikkeelle kartoittamalla mahdollisuuksia, uusia liiketoimintamalleja sekä niiden tuomia mahdollisuuksia niin tuloksellisen viestinnän tukena kuin uusien palvelumallien luomisessakin.
”Onni suosii rohkeaa”
On selvää, että yksi tulevaisuuden avainsanoista tulee olemaan asiakaspalvelu. Hyvällä asiakaspalvelulla tullaan voittamaan monia kauppoja, ja asiakkaan kokonaisvaltainen palveleminen tuleekin olemaan yksi suurimmista kilpailueduista.
Siksi, kuten Marko Siltala ansiokkaasti blogisarjan avauksessa kertoikin, yksi tulevaisuuden tärkeimmistä rooleista on lyömässä itseään läpi nyt myös monissa Suomen yrityksissä. Yhteisömanagerit nimittäin tulevat kasvattamaan arvoaan juuri digitaalisen asiakaspalvelun, asiakaskokemusten sekä avunannon tarpeen seurauksena. Edellä mainitut asiat ovat juuri sitä, mitä asiakkaat yrityksiltä tänä päivänä odottavat.
Millaisia haasteita uudet odotukset synnyttävät?
Yhtenä suureena haasteena on digitaalisuuden tuoma työajan ”vääristyminen”. Mikäli yritys halajaa yhteisölliseksi ja oikeasti asiakkaan tarpeita jokaisessa kohtaamispisteessä palvelevaksi organisaatioksi, verkko vaatii uudenlaista ajankäyttöä sekä resurssien uudelleen jakamista.
Yhteisömanagerin rooli on alku. Ajankäytölliset haasteet ovat kuitenkin valtavat. Näistä ensimmäisenä on vasteajan järkevänä pitäminen ilman yhden henkilön jatkuvaa valveilla oloa ja päivystämistä. Omassa työssäni älypuhelin kulkee mukana aina ja twiitteihin vastataan tunneista riippumatta. Myönnän ettei tämä ole optimaalinen ratkaisu, mutta teemme töitä ongelman ratkaisemiseksi.
Esimerkiksi markkinoinnissa voidaan hyvin jakaa sisällöntuotannon, moderoinnin, konseptoinnin, mainonnan jne. vastuut tiimin jäsenien kesken.
Miksei siis asiakaspalvelua ja yhteisömanagereja koskevaa työtä voisi jakaa tiimille sopivaksi kokonaisuudeksi? Tämä onnistuu kunhan tavoitteet ja hyödyt ovat johdolle selvät. Tämä vaatii yrityksiltä hyvää ongelmanratkaisukykyä sekä uusia prosesseja.
Yhteisöjen ylläpito vaatii managerilta rautaista niin kanavien teknisten ominaisuuksien kuin ihmisluonteenkin tuntemusta.
Terveisiä CMADista!
Maailmalla yhteisömanagerin rooli alkaa jo olla peruskauraa. Maanantaina Lahdessa vietettiin Yhdysvalloista alkunsa saanutta Community Manager Appreciation Daytä. Ensimmäinen mielikuva päivästä oli tämä: yhteisö on voimakas ja toisiaan tukeva. Se on selvää katsomalla päivän alun fiilikset:
Päivän mielenkiintoisinta antia, ainakin itselleni, on muiden yhteisömanagerien ja digitalistien kasvokkain tapaaminen. Verkon puolella alkunsa saaneet ystävyyssuhteet voimistuvat entisestään tällaisissa tapahtumissa.
On myös erinomaista kuulla ja vaihtaa kuulumiset arjen haasteista. Moni yksinäinen yhteisömanageri saa uutta voimaa päästessään jakamaan ’Best Practices’ -menetelmiä sekä mielenkiintoisia insighteja omasta arjesta. Tämä on kulttuuria jota Suomi kaipaa!
CMADFI:n puheenvuoroja voi katsoa tapahtuman sivuilta.
Kirjoittaja Joonas Villanen toimii Dinglellä Marketing Managerina. Hän auttaa myös yrityksiä sisällöntuotannon haasteissa yrittäjänä. Joonakseen saa yhteyttä Twitterissä ja LinkedInissä.
Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.09.2024
Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä.
lue lisää27.09.2024
Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.
lue lisää17.09.2024
Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta
Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.
lue lisää