Icon
Voiko natiivi olla ohjelmallista? IABlogi

Voiko natiivi olla ohjelmallista?

07.12.2016 | Otavamedia

Kuluttajat kohtaavat mainontaa kaikkialla ja ovat entistä kriittisempiä, joten se asettaa uudenlaisia vaatimuksia mainostajalle. Pelkästään hyvä kohdistettavuus ei enää riitä.

Melanie Deziel, natiivimainonnan guru määritteli, että kaikenlainen sisältö voi olla hyvää, mutta mediaympäristö saattaa olla väärä ja tähän on helppo yhtyä. Eli jatkossakin natiivimainonta, joka tehdään kuluttajan valitsemassa mediaympäristössä, kuluttajaa arvostavalla tavalla, tulee toimimaan. Tähän kuluttajan puhuttelemiseen kannattaa siis laittaa enemmän resursseja oikean mediavalinnan lisäksi.

Lähtökohtana on, että mainonnan tulisi toimia ja saada aikaan haluttu käyttäytymisen muutos kuluttajassa. Mainonta ei toimi, jos kuluttaja kokee sen häiritseväksi. Häiritsevään mainontaan löytyy lukuisia erilaisia ratkaisuja, ja jokainen meistä tietää varmasti useita.

Mitä sitten on natiivimainonta? IAB:n työryhmä on määritellyt sen selkeästi (IAB:n sivuilta) ja lisääntyvässä määrin siihen liitetään myös ohjelmallinen natiivi, kun sisältönoston näköinen mainosbanneri tuodaan julkaisijan sisältöjen yhteyteen.

Mielestäni kyseessä on kuitenkin enemmän perinteinen display-banneri, joka on sijoiteltu kuin sisältösuosittelu ja näyttääkin sisältönostolta, mutta ohjaakin kuluttajan muualle esim. mainostajan omille sivuille. Tällainen toimintatapa ei mielestäni ole toimiva ratkaisu pitkässä juoksussa, sillä kuluttaja huomaa ja kokee sen samanlaiseksi kuin perinteisen display-mainonnan ja saattaa kokea pettymyksen tunteita, kun päätyykin vieraaseen mediaympäristöön valitsemansa brändin sijaan.

Tämän seurauksena mainostajat saattavat jättää oikeat natiivimainonnan mahdollisuudet käyttämättä. Natiivimainonta koetaan kuitenkin kuluttajien keskuudessa vähiten häiritseväksi eivätkä mainostajat tällöin saa myöskään hyötyä hakukonelöydettävyyden osalta.

Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tällä hetkellä ei ole olemassa ohjelmallista natiivia. Pidetään siis käsitteet tarkasti mielessä ja tehdään tehokasta ohjelmalliseen ostamiseen perustuvaa mainontaa ja toimivaa kuluttajaa sitouttavaa natiivimarkkinointia. Seuraavassa postauksessamme keväällä 2017 sukellamme syvemmälle natiivimarkkinointiin.

Jukka Pulkkinen
Kirjoittaja vastaa Otavamedialla digitaalisesta myynnistä ja on myös IAB:n hallituksen jäsen.

21.03.2023

IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

21.03.2023

IAB Studio: Metaversumi - matka tulevaisuuden virtuaalimaailmoihin

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Kristiina Banda ja Kalle Heinonen Adobelta. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa metaversumista ja sen käyttömahdollisuuksista. Mikä on metaversumi ja miten se palvelee esimerkiksi mainostajaa?

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää