
"Voi v.... Uskooko joku näihin huijauksiin" - Miten hallitset brändisi digitaalista mainetta?
Kuvittele tilanne, jossa brändisi on keskellä PR-kriisiä tai sen jälkimainingeissa. Markkinointistrategiassaan yrityksesi on päättänyt käyttää Facebookia sisältömarkkinoinnin jakelukanavana, esimerkiksi blogitekstin, artikkelin tai oppaan jakamiseen. Tavoitteena on saada mahdollisimman monen ihmisen yhteystiedot yrityksen markkinointirekisteriin. Lopulta kampanja laitetaan sosiaaliseen mediaan liveksi ja odotetaan jännittyneinä, kuinka monta konversiota eli tässä tapauksessa yhteystietoa se tuottaa.
Vaan miten käykään. Klikkauksien ja konversion sijaan Facebookin kommenttikenttään ilmestyy useita vihaisia palautteita, joita myös potentiaaliset asiakkaat lukevat. Toisin sanoen haluttu yleisö tai kohderyhmä kuluttaa väärää sisältöä. Tämän seurauksena brändi ei rakennu markkinoijan toivomaan suuntaan vaan jää vellomaan negatiivisten kommenttien kierteessä, joista itsestään tulee ilmiö.
Brändin maineenhallinta somen avulla voi olla vaikeaa ja saattaa tuoda mukanaan ikäviäkin yllätyksiä. Some-raivo on totisinta totta, kuten moni tunnettu media, mm. Yle tänä päivänä kirjoittaa. Saman myöntää Facebookin operatiivinen johtaja Sheryl Sandberg.
Somessa raivoaminen on syytä ottaa huomioon brand safetya eli bränditurvallisuutta mietittäessä. Sisältömarkkinoinnin jakelun näkökulmasta sosiaalisella medialla on kuitenkin puolensa. Se toimii hyvin retargetointiin eli jo verkkosivulla käyneiden tavoittamiseen, hyväntekeväisyyskeräyksiin tai vaikkapa kissavideoiden jakamiseen.
Natiivimainonta auttaa brändisi maineenhallinnassa, sillä se sulautuu toimitukselliseen sisältöön ja tarjoaa hyödyllistä tai viihdyttävää tietoa lukijalleen. Sen avulla saat viestittyä asioita, jotka tekevät brändistäsi uniikin ja ainutlaatuisen, etkä joudu huolehtimaan some-roviosta. Natiivimainonnan nousua tukee mm. megatrendi digitaalinen empatia – lukija saa itse tehdä päätöksen kuluttaako sisällön - toisin kuin vaikkapa bannerimainonnassa, joka on tunnettu näytölle yllättäen ilmestyvistä pop-upeistaan. Natiivimainonta ei häiritse sisällönkulutusta, joten se on erinomainen työkalu yleisöjen rakentamiseen, inspiroimiseen ja heidän sitouttamiseensa yrityksen asiakkaiksi.
Entäpä natiivimainonnan brändiriski? Jos työskentelet esimerkiksi lentoyhtiössä ja ilmailualalla on sattunut onnettomuus, paras vinkkimme on odottaa pölyn laskeutumista kaiken markkinoinnin suhteen. Näin varmistat, ettei brändisi joudu negatiivisen uutisoinnin kohteeksi missään kanavassa, vaikka itse uutinen ei brändiäsi koskisikaan. Ja kun pöly todella on laskeutunut, tarjoa yleisöllesi esimerkiksi vinkkejä lentomatkustamisen turvallisuudesta, natiivimainonnan avulla tietenkin.
Tekstin otsikossa oleva lainaus on peräisin tosielämästä, erään tunnetun markkinoijan some-kampanjan kommenttikentästä.
Blogitekstin kirjoittaja Sini Orkola-Sahramies on Strossle Finlandin maajohtaja.
05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun
Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
lue lisää30.05.2025
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
lue lisää23.05.2025
IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?
Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
lue lisää